ایران، توانائی اسرائیل را محک می زند

نویسنده

» گزارش لینکیستا از هواپیمای بی سرنشین ایرانی

لئوناردو آزنی

شنبه صبح، دو جت جنگنده نیروی هوایی اسرائیل، یک هواپیمای بدون سرنشین را در جنوب اسرائیل سرنگون کردند. اسرائیل مطمئن است که این هواپیمای بدون سرنشین از طرف گروه تروریستی حزب الله لبنان ، تحت فرمان تهران ارسال شده . اولین تحقیقات نشان می دهد که این هواپیما ساخت ایران است.

اسرائیل می گوید که این اولین باری است که حزب الله از تکنولوژی پیشرفته استفاده می کند که متعلق به خودش نیست.

در گذشته، هواپیماهای بدون سرنشین حزب الله وارد خاک اسرائیل شده بودند اما مجهز به سیستم ردیابی نبودند. هواپیمای سرنگون شده مجهز به این سیستم است. این اتفاق نشان داد که نیروی هوایی اسرائیل قادر است هواپیماهای بدون سرنشین را در هر مرحله ای از پرواز باشند شناسایی و سرنگون کند.

هواپیمای بدون سرنشین که از ایران یا از سوی یکی از متحدان اسرائیل فرستاده شده است بمنظور محک زدن قدرت دفاعی اسرائیل و توانایی آنها برای شناسایی این هواپیماها بوده است. شاید هم در جستجوی هدفی در جنوب اسرائیل بوده است. ممکن است  این هواپیما از لبنان بلند شده و از نوار غزه عبور گذشته و از روی مدیترانه عبور کرده باشد.

یوآو مردخای، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که هواپیمای بدون سرنشین زمانی که بر فراز مدیترانه بود شناسایی شد و نیم ساعت بعد در منطقه هوایی کوه هبرون، سرنگون شد. این هواپیما مواد منفجره با خودش حمل نمی کرد و ماموریت اش جمع آوری اطلاعات بوده است. در این حادثه هیچ کس آسیب ندیده است و در حال حاضر از مبدا پرواز این هواپیما  اطلاعی در دست نیست و تحقیقات در این مورد ادامه دارد.

بنیامین ناتنیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در این مورد گفت: “ما همچنان به دفاع از مرز های زمینی، دریایی و هوایی خود ادامه می دهیم.” ایهود باراک نیز ضمن اشاره به این حادثه مهم گفت که رهبران اسرائیل آن را اقدام برای وارد شدن فضای هوایی کشور می دانند و نگران هستند و درحال بررسی شرایط برای تلافی هستند.

هیچ تردیدی وجود ندارد که تروریست های حزب الله از این هواپیمای حساس و پیشرفته استفاده کرده اند و این نشان می دهد که این گروه یک تهدید جدی برای اسرائیل محسوب می شود؛ شاید در آینده از بمب های ایرانی برای نابود کردن خاک اسرائیل استفاده کنند. یک چیز کاملا مشخص است: حزب الله لبنان برای اینکه توسط اسرائیل متهم نشود وبا خطر اقدام تلافی جویانه اسرائیل روبرو نشود، راه درازی در پیش دارد.

بعبارت دیگر، حزب الله فرستادن هواپیمای بدون سرنشین را که تمام دریایی مدیترانه را طی کرده است، انکار می کند. حزب الله تلاش می کند تا ثابت کند که هواپیمای بدون سرنشین از غزه پرواز کرده و متعلق به حماس است. حماس مدتی است که  با برخی از گروه های وفادار به ایران دشمنی می کند.

حزب الله در گذشته نیز هواپیمای بدون سرنشین به اسرائیل فرستاده است؛ دو هواپیما قبل از جنگ دوم لبنان که هر دو ساخت ایران بودند. اما در جریان جنگ سال 2006 با حزب الله دو هواپیمای بدون سرنشین از طریق دریا فرستاد. همه این اقدامات با شکست مواجه شد.

اخیرا ایران اعلام کرده است که هواپیما های کوچک بدون سرنشین و موشک هایی که قادر هستند صدها یا شاید هزاران کیلومتر را بپیمایند، ساخته است. شاید هواپیمای سرنگون شده، یکی از تولیدات جدید ایران باشد. اگرچه سوریه هم قادر به فرستادن این نوع هواپیمای بدون سرنشین است.

بعد از اتفاقی که افتاد اسرائیل باید بیشترین مراقبت را بکند و خود را برای این دست اقدامات در آینده آماده کند. اگر ثابت شود که هواپیمای بدون سرنشین ساخت ایران بوده و از ایران یا از مقر حزب الله فرستاده شده باشد، احتمالا اسرائیل این مسئله را تجاوز به حریم هوایی خود تلقی می کند و تلافی خواهد کرد. اگرچه اسرائیل باید وضعیت وخیم خاورمیانه را در نظر داشته باشد و به چنین اقدام تحریک آمیزی اصلا پاسخ ندهد. مسلما دولت اسرائیل هم این نکته را در نظر دارد که از پاسخی که منجر به ویران شدن همه منطقه می شود، دوری کند.

اسرائیل درحال تحقیق است تا دریابد هواپیمای بدون سرنشین از راکتور اتمی دیمونا در جنوب اسرائیل عکس گرفته است یا نه. باد جنگ وزیدن گرفته است.

منبع: لینکیستا، 9 اکتبر