ارائه درخواست ۱۱۰ نماینده مجلس برای محاکمه علنی مهدی هاشمی

نویسنده
فیروزه متین

» با حضور رسایی در دادگاه صورت گرفت

فشار اعضای جبهه پایداری بر اکبر هاشمی رفسنجانی و نزدیکانش، با حضور حمید رسایی در شعبه بررسی کننده پرونده مهدی هاشمی و اقدام وی در ارائه نامه ۱۱۰ نماینده مجلس به قاضی در خصوص لزوم برگزاری علنی این دادگاه، وارد مرحله تازه ای شد. این اقدام، چند روز پس از آن صورت گرفت که منابع نزدیک به هاشمی رفسنجانی، از احتمال کاندیداتوری او برای ریاست مجلس خبرگان سخن گفته بودند.

به نوشته رسانه های داخلی، حمید رسایی نماینده وابسته به پایداری، دیروز به شعبه دادگاه انقلاب که مسئول رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی است، رفت و در جمع خبرنگارانی که از علت حضور او در دادگاه سوال می کردند، گفت: “امروز به دادگاه انقلاب آمدم تا نامه ۱۱۰ نماینده را به قاضی پرونده مهدی هاشمی تحویل دهم. من نامه امضای ۱۱۰ نماینده را در خصوص پرونده مهدی هاشمی به قاضی ارائه کردم. بارها از سوی دادستان اعلام شده که در مورد این پرونده فشار زیادی به قوه قضاییه وارد است. ما معتقدیم که دستگاه قضایی کشور به جد کار خود را انجام می‌دهد و بالاخره گاهی نشانه‌ها و قرائنی پیدا می‌شود که برخی از دستگاه‌ها تحت تأثیر این فشارها قرار می‌گیرند و تحرکاتی می‌کنند. مجلس وظیفه نظارتی خود را انجام می‌دهد اما در بحث مناظره ما استقبال می‌کنیم اما نه با وکلا چرا که آنها بابت هر قدمی که در پرونده بر می‌دارند حق الوکاله می‌گیرند و طبیعی است که بازار گرمی‌ هم می‌کنند. پرونده‌ای که ۱۰ میلیارد وثیقه ان است حق الوکاله بیشتری برایش به بار می‌آید و من دوست ندارم برای حق‌الوکاله وکلای مهدی هاشمی بهانه جدیدی درست کنم تا پول بیشتری بگیرند”.(لینک)

او پیش از این در مجلس اعلام کرده بود که چنین نامه ای را در اختیار دارد و در توضیح محتوای آن گفته بود: “این نامه در ابتدا به امضای هفت تن از نمایندگان رسیده بود و بعد از آن به امضای ۳۰ تن رسید، اما بعد از آنکه وکیل مهدی هاشمی اعلام کرد قصد شکایت از هفت نماینده‌ای را دارد که نامه درخواست علنی شدن دادگاه را امضا کرده‌اند برخی از نمایندگان نیز با مراجعه خواستار امضای نامه مذکور شدند. تعداد زیادی از نمایندگان هم معتقد بودند که انتشار علنی دادگاه به برخی از شخصیت‌ها و مسئولان نظام که با این فرد نسبت دارند لطمه می‌زند و هر چند که گناه پسر را نباید به نام پدر نوشت، اما به هر ترتیب برای حفظ حرمت آن‌ها موافق علنی شدن نبودند. عده‌ای می‌خواهند این دادگاه را سیاسی جلوه دهند، اما انتشار محتوای آن همه چیز را روشن می‌کند و قطعا انتشار متن کیفرخواست و دفاعیات سبب می‌شود تا حق کسی ضایع نشود. با توجه به ضبط جلسات دادگاه از نخستین جلسه تاکنون درخواست ما این است که مشروح جلسات به صورت علنی برای مردم پخش شود تا همگان از جزئیات جلسه آگاه شوند. ما تعداد امضا‌ها را زیاد کردیم و طبعا پیگیری شکایت از ۱۱۰ نماینده به جای هفت نماینده اگر برای ما آب نداشته باشد، برای وکیل مهدی هاشمی حتما نان دارد و البته تشخیص قبول این درخواست با قاضی پرونده است”.(لینک)

حمید رسایی چند ماه قبل و همزمان با برگزاری دادگاه مهدی هاشمی، در نطقی تند وی را “مفسد اقتصادی” متهم و خاندان هاشمی را به “اختاپوس” تشبیه کرد که موجب اعتراض فرزندان هاشمی رفسنجانی شد.(لینک)

فرزندان هاشمی نیز در واکنش به نطق رسایی از مجلس خواستند که متن جوابیه آنها مطابق آیین نامه داخلی در صحن علنی قرائت شود اما مجلس با این درخواست آنها مخالفت کرد و متنی سانسور شده از نامه آنها پخش شد.(لینک)

در همین حال، روز گذشته محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی پس از اطلاع از حضوررسایی در دادگاه، در سخنانی اعلام کرد: “ما قبلا از آقای رسایی به اتهام افترا و نشر اکاذیب شکایت در دادسرای ویژه روحانیت شکایت کرده بودیم اما دادسرا او را احضار نکرده بود. من به آقای موحد که دادستان ویژه روحانیت تهران و رییس دادگاه انقلاب تهران نیز است اعتراض کرده بودم که چرا آقای رسایی را احضار نمی‌کنند و ایشان هم قول داده بودند که او را احضار کنند. امروز هم که ایشان به دادگاه آمده بود من احتمال دادم که به همین دلیل به دادگاه آمده ولی او در بیرون دادگاه گفته بود آمده‌ نامه ۱۱۰ نماینده را به دادگاه بدهد! ما از روز اول تقاضا کرده بودیم که دادگاه به صورت علنی برگزار شود، ولی تشخیص علنی بودن یا غیرعلنی بودن با رییس دادگاه است و طبق قانون این تصمیم غیرقابل اعتراض است. خوب است که اسامی این ۱۱۰ نماینده مجلس منتشر شود تا ببینیم چند نفر از این افراد در لیست نمایندگانی هستند که از آقای رحیمی پول گرفته‌اند”.

او افزوده است: “آقای رسایی گفته‌اند من با وکلا مصاحبه نمی‌کنم؛ زیرا وکلا پول می‌گیرند. در حالی که من از سال ۸۸ تاکنون که حدود ۳۰۰ پرونده سیاسی داشتم در هیچ یک از آنها از موکلین پول نگرفته‌ام. از حمید رسایی می خواهم که درباره لیستی که وکیل محمدرضا رحیمی به دادگاه ارائه داده، توضیح دهد”.(لینک)

افشاگری علیزاده طباطبایی درباره ۱۱۰ نماینده مخالف هاشمی، با واکنش حمید رسایی مواجه شده و او در وبسایت خود در اینباره چنین گفته است: “اینکه وکیل مدافع متهمی که وثیقه پرونده آن ۱۰ میلیارد تومان است ادعا می‌کند که تاکنون نه در این پرونده و نه در ۳۰۰ پرونده سیاسی دیگر که از سال ۸۸ داشته، پولی نگرفته، همانقدر خنده دار است که مهدی هاشمی بگوید من در پرونده استات اویل و یا در بهینه سازی مصرف سوخت پاک پاکم! یعنی گربه برای رضای خدا موش می‌گیرد؟ در خصوص ادعای این وکیل مدافع که اسامی ۱۱۰ نماینده باید منتشر شود تا ببینیم چند نفر از آن‌ها در لیستی هستند که از رحیمی پول گرفته‌اند، نیازی به بررسی نیست، چون موضوع کمک مالی رحیمی، در سال ۸۷ و مربوط به برخی از کاندیداهای انتخابات مجلس هفتم بود که بسیاری از آن‌ها رأی نیاوردند و وارد مجلس هشتم نشدند. آقای وکیل سرتان را با ۳۰۱ پرونده مرتبط با فتنه گران شلوغ کرده‌اید، ما الان در مجلس نهم هستیم که ۷۵ درصد نمایندگان آن نسبت به دور قبل تغییر پیدا کرده اند!” (لینک)

برخی از تحلیلگران معتقدند تلاش برای برجسته کردن دادگاه مهدی هاشمی، بی ارتباط با ابراز تمایل هاشمی رفسنجانی برای بازگشتن به کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری نیست.