دستگیری 117 زن در تهران

نویسنده

badhejabi454.jpg

اسفندیار صفاری

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ یک شنبه گفت: “از ابتدای اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی هزار و 347 نفر مورد ارشاد و تذکر ماموران نیروی انتظامی قرار گرفته اند که از این میان 117 زن توسط ماموران دستگیر و به پایگاه های پلیس امنیت انتقال داده شدند”. به گفته سرهنگ پاسدار احمدی از 117 نفر دستگر شده 58 نفر پس از تعهد آزاد و 59 نفر به دادگاه معرفی شدند.

وی در عین حال گفت: “در ادامه اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی با رویکرد اخلاقی به 544 مورد صنف های مختلف در ارتباط با پوشاک نا مناسب تذکرداده و تعهد گرفته شد و 20 باب مغازه نیز در همین راستا پلمپ شده است”.

براساس آمار ارائه شده از سوی احمدی 79 خودرو نیز در روز اول اجرای طرح امنیت اخلاقی توقیف شد: “47 خودرو به دلیل دارا بودن راننده بد حجاب توقیف شد”، “ 8 خودرو به سبب ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم” و “ 24 خودروی دیگر به دلیل ایجاد آلودگی صوتی”.

این آمار متعلق به روز اول اجرای طرح امنیت اخلاقی در تهران است. طرح امنیت اخلاقی از شنبه در سراسر کشور به اجرا در آمد اما هنوز آماری از دستگیری و توقیف زنان، جوانان و خودروها در شهرستانها منتشر نشده است.

اتوبوس 8 شب

“بر پایه مشاهدات خبرنگار فارس در مرکز مبارزه با مفاسد اجتماعی تهران بزرگ در خیابان وزرا‌ ساعت 8 شب یک‌ دستگاه اتوبوس نیروی انتظامی که حامل زنان و دختران بدحجاب بود به این مرکز وارد و افراد دستگیر شده بلافاصله برای ارایه توضیحات به واحد عملیات زنان منتقل شدند”. به نوشته این خبرگزاری “در دایره عملیات ویژه بانوان، تعدادی از افسران زن پلیس از افراد یاد شده عکس می‌گرفتند که این عکس‌ها وارد سیستم شده و به عنوان سوابق‌ فرد بدحجاب نگهداری می‌شود”.

این خبرگزاری از دستگیری تعدادی از زنان میانسال نیز خبر داد و به نقل از یکی از مأمورانی که در انتقال این افراد شرکت داشت، و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا افراد میانسال را نیز به این مکان منتقل کرده‌اید، نوشت: “این افراد مادران افرادی هستند که به دلیل بدحجابی به این اداره هدایت شده‌اند و بنا به تقاضای خودشان برای همراهی با دخترانشان به این مرکز آمده‌اند”. فارس در عین حال نوشت: “تعدادی از این افراد از هدایتشان به این مرکز ‌شکایت داشتند‌”.

فارس در عین حال گزارش داد که تعدادی از افرادی که توسط مأموران به این مرکز منتقل شده بودند، از نظر نوع پوشش خود دارای مصادیق اعلام شده نیروی انتظامی برای برخورد با بدحجابی نبودند که وقتی خبرنگار این پرسش را با یکی از افسران‌ مطرح کرد، وی گفت: “زمانی که به این افراد درباره پیدا بودن مو و نوع پوشش روسری تذکر داده شد، آن‌ها مقاومت کردند و بنابراین ما هم آن‌ها را ‌به مرکز منتقل کردیم”.

عکس برداری از زنان

پیش از این معاون مبارزه با مفاسد اجتماعی پلیس تهران نیز با اعلام استقرار نیروهای پلیس در 23 نقطه‌ شهر تهران، از دستگیری تعدادی از بانوان بدحجاب و انتقال آنها به پایگاه‌های پلیس امنیت خبر داده بود. سرهنگ حسینی در جمع خبرنگاران گفت: “طرح مبارزه با بدحجابی که از چند روز پیش عملیات روانی و اطلاع‌رسانی آن آغاز شده بود، از صبح امروز با استقرار نیروهای مشخص شده در 23 نقطه‌ی شهر تهران آغاز شد”.

وی گفت: “در پایگاه پس از دریافت اطلاعات و تهیه عکس از آنها، موضوع در سابقه‌شان درج می‌شود تا در صورت دستگیری مجدد به مقام قضایی تحویل می‌شوند”.

سرهنگ حسینی تصریح کرد که در این طرح “سیاست برخورد فیزیکی نداریم، مگر آنکه شخص مورد نظر تمکین نکند”. وی در مورد درگیری دو دختر با ماموران نیز گفت: “مقاومت دو دختری که به اتهام بدحجابی دستگیر شده بودند در هنگام انتقال به پایگاه پلیس، موجب کشمکش بین آنها و ماموران پلیس زن شد”.

وی وعده داد: “طرح برخورد با پسران بد پوشش نیز در آینده‌ نزدیک شروع می‌شود و مصادیق بدحجابی پسران نیز تا چند روز آینده اعلام خواهد شد”.

به گفته معاون مفاسد اجتماعی نیروی انتظامی تهران “پلیس راهور و ماموران گشت انتظامی” نیز در این طرح با کمک به ماموران ارشادی به افراد بدحجاب “ارشاد می‌دهند”.

طرح های ویژه

روز یک شنبه در روز دوم از اجرای “طرح امنیت اخلاقی” فرمانده نیروی انتظامی خبر داد: “برای اینکه محیط برای مردم ناخوشایند نباشد و در هر کجا که قدم می‌گذارند با خیال راحت و آسوده زندگی خود را سپری کنند، ضمن هماهنگی و تعامل دو سویه با دستگاه قضایی، طرح‌های ویژه‌ای را در این زمینه به مجلس ارایه داده‌ایم”. وی به خبرگزاری دانشجویان گفت: “با تعامل و هماهنگی‌هایی که با دستگاه قضایی صورت گرفته، مقرر شد با گروه‌های هدف در امنیت اجتماعی و همچنین متجاوزان حریم خصوصی ضمن تشدید مجازات، به شدت برخورد ‌شود”.

فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: “در این طرح گروه‌های هدف در امنیت اجتماعی که همان افراد نابهنجار، هنجارشکن، مزاحمان نوامیس، قداره‌بندان و اوباشان هستند، باید از چهره اجتماع برداشته شوند”. وی در عین حال هدف از ارائه طرح های ویژه را برشمرد و گفت: “هدف اصلی در اجرای طرح این است که خانواده‌ها در خیابان، منزل و… آرامش داشته باشند و حریم خصوصی کاملاً امن شود”.

چند تار مو؛ مساله این است؟

بر خلاف سخنان احمدی نژاد در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری خرداد 84 مبنی بر اینکه “آیا واقعا مشکل کشور ما چند تار موی یک دختر خانم است؟ جوانان با هر شکل ظاهر و قیافه و مدل عزیز ما هستند”سردار احمدی مقدم[باجناق احمدی نژاد] از زمان آغاز به کار در سمت فرماندهی نیروی انتظامی مبارزه با مدل مو و پوشش را یکی از اهداف این نیرو اعلام کرد.

وی در آخر پائیز 85 با ارائه آماری از بدحجابان در کشور گفت: “در هشت ماه اول سال 85 ماموران ما یک میلیون و ۳۰۰ هزار مورد تذکر به بدحجابان داده اند که اگر نصف این موارد را هم جدی حساب کنیم، یعنی در کشور ما حدود ۶۰۰ هزار بدحجاب وجود داشته است و نشان می دهد که باید این موضوع را یک پدیده شایع اجتماعی حساب کنیم”.

چنین بود که او در فروردین جاری وعده داد تا “افزایش امنیت اخلاقی جامعه ازاولویت های امسال این نیرو به شمار رود”. افزایش امنیت با کنترل “چند تار موی یک دختر جوان”؟