کودک 12 ساله را هم کشتند

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک هفته با حقوق بشر

پر سر و صداترین خبر هفته، محاکمه یکصد تن ازبازداشت شدگان اخیر بود. آنجا که محمد علی ابطحی ومحمد عطریانفر” اعترافاتی” کردند که همگان نتیجه گرفتند: فاقد اعتبار است و تحت فشار و شکنجه اخذ شده است.

 محاکمه ای که  محمد صالح نیکبخت وکیل 10 تن از زندانیان از آن بی خبر بود، جلسه ای بود که جبهه مشارکت آن را “شویی مضحک” دانست و گزارشگران بدون مرز آن را “مضحکه” خواند و میر حسین موسوی آن را به “شکنجه های قرون وسطایی” تشبیه کرد و آیت الله منتظری هم آن را”غیر شرعی” خواند. نروژ کاردار ایران را احضار کرد و وزیر خارجه آلمان هم گفت”حداقل معیارهای شناخته شده حقوقی برای انجام یک محاکمه شفاف و عادلانه رعایت نشده است”. دیده بان حقوق بشر هم نتیجه گرفت: “هیچ چیزی نمی توانست به اندازه این اعترافات تمایلات اقتدارگرایانه رهبران ایران را نشان دهد. “

حتی خانواده های زندانیان هم تایید کردند که این اظهارات تحت شکنجه و شرایط زندان صورت گرفته و بی اساس است. در عوض نیروهای امنیتی خانواده ها را تهدید کردند که اگر حرفی در این باره بزنند، زندانیان را به تلویزیون می برند تا اعترافاتشان را از آنجا پخش کنند.

گزارشگران بدون مرز همچنین از “خطر محارب دانستن” این روزنامه نگاران ابراز نگرانی کرد.

هفته غیر از اینها، باز پر بود از خبر مربوط به مرگ. نیروهای امنیتی به کودک 12 ساله هم رحم نکردند. علیرضا توسلی، بر اثر اصابت باتوم درجریان مراسم چهلم کشته شدگان، دچار مرگ مغزی شد و جان سپرد و به این ترتیب وی اولین کودکی بود که در جریان اعتراضات اخیر توسط نیروهای امنیتی کشته شد. اسامی چند تن دیگر از کشته شدگان دیگرهم اعلام شد: بهزاد مهاجر و مصطفی کیارستمی. در چنین اوضاعی، برخی منابع، شمار کشته شدگان اعتراضات اخیر را  365 نفر ذکرکردند.

همزمان با “اعتراف گیریها” بازداشت ها هم ادامه داشت. نیروهای امنیتی، رضا نوربخش سردبیر روزنامه فرهیختگان و میرحمید حسن‌زاده مدیرعامل سابق خبرگزاری ایسنا را دستگیر کردند. همچنین سایت میدان زنان از ضرب و شتم و بازداشت هاله سحابی دختر عزت‌الله سحابی در میدان بهارستان خبر داد.

همزمان با همه اینها، اعدام هم داشتیم. 27 نفر در این هفته به دار آویخته شدند. اتهام 24 تن از آنها “قاچاق مواد مخدر” ذکر شد و سه تن دیگرهم به “تجاوز” متهم بودند.

در چنین اوضاعی بود که 44 تن از برندگان جایزه نوبل خطاب به “زندان و مردان شجاع ایران” گفتند: “خود را تنها احساس نکنید. امید خود را از دست ندهید. جهان می‌داند که بقای فیزیکی و معنوی‌اش به بقای شما وابسته است”.

در چنین شرایطی شیرین عبادی گفت: “آقای شاهرودی، ویرانه ای را که تحویل گرفتید، ویرانه ترش کردید”. میر حسین موسوی هم گفت: “دندان شکنجه گران به استخوان مردم رسیده است”. جبهه مشارکت هم نتیجه گرفت: “نظام به حکومت استبدادی طاغوتی شبیه شده است.”