۱۲ بار ویرایش یک سخنرانی

نویسنده
مهناز ملکوتی

» احمدی نژاد پیش از سفر به نیویورک اعلام کرد:

محمود احمدی نژاد در حالی برای نهمین و آخرین بار روانه ایالات متحده امریکا می شود که هنوز این سئوال در ذهن اصولگرایان وجود دارد که سفرهای پیشین وی جز آن که فرصت بی اعتبار کردن ایرانیان را به مخالفان و دشمنان جمهوری اسلامی داده کدام دستاورد را داشته که وی بر آن اصرار دارد در حالی که روسای دولت پیشین جمهوری اسلامی رجائی، موسوی، خامنه ای و خاتمی هر کدام یک بار به اجلاس مجمع عمومی رفته اند که موقعیتی تشریفاتی است.

در آخرین خبرها آشکار گردید که از مجموع ۱۶۰ ویزای درخواستی برای هیئت همراه، نزدیک به بیست نفر از جمله دو وزیر و دو معاون رحیم مشایی به دلیل عدم صدور ویزا از سفر بازماندند.

حضور محمود احمدی نژاد در نشست های سالانه سازمان ملل چه پیش و چه پس از مراسم همواره با حاشیه هایی مطرح بوده که رییس دولت دهم را در کنار افرادی چون معمر قذافی رهبر سابق لیبی، خبرساز می کرد.

تشریفات ریاست جمهموری این بار هم سیاهه ای از اسامی ۱۶۰ نفر از همراهان احمدی نژاد را برای صدور ویزای ورود به ایالات متحده ارسال کرد اما دولت آمریکا مانند سال های گذاشته، با صدور ویزای تعداد زیادی ویزا برای همراهان رییس دولت ایران مخالفت کرد. این تعداد از سوی خبرگزاری مهر ۶۰ نفر ذکر شد اما خبرگزاری فارس وابسته به نهادهای نظامی- امنیتی تعداد “ویزا نگرفته ها” را ۲۰ نفر از جمله دو وزیر و دو معاون مشایی اعلام کرد.

 

بازمانده ها

روادید ورود به آمریکا برای محمد جعفر بهداد مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی و معاون سیاسی مشایی و محمد شیخان معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر احمدی نژاد که زیر نظر مشایی فعالیت می کند، صادر نشد و خبرنگاران و محافظان همراهان احمدی نژاد نیز نتوانستند ویزای سفر به آمریکا را دریافت کنند.

با این حال اسامی دو وزیری که ویزای آمریکا برای آنها صادر نشد هنوز مشخص نیست.

 

جنجالی ها

محمد شریف ملک زاده، مشاور احمدی نژاد و رییس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری که پیش از این به اتهام اختلاس و همراهی با جریان موسوم به انحرافی چند ماهی را در زندان گذارند، از جمله همراهان رییس دولت در سفر به نیویورک است. وی پیش از بازداشت، دبیرشورای عالی ایرانیان خارج از کشور بود.

همچنین حسین قدیانی، از وبلاگ نویسان حامی گفتمان سوم و روزنامه های کیهان و وطن امروز که پیش از این به اتهام توهین به رییس قوه قضاییه به زندان محکوم شده بوده بود به عنوان “سفرنامه‌نویس” در هیئت همراه احمدی نژاد حضور دارد.

غلامحسین الهام، همسر فاطمه رجبی و سخنگوی دولت نهم که اکنون مشاور حقوقی احمدی نژاد است از دیگر چهره های جنجالی این سفر به شمار می رود. او پس از آنکه دچار اختلاف با مشایی شد از دولت خروج کرد. دو سال بعد دوباره به دولت بازگشت اما این بار به عنوان مشاور حقوقی احمدی نژاد. او همچنین عضو هیئت موسس جبهه پایداری بود اما در جریان انشقاق اخیر، از عضویت در جبهه پایداری خارج شد.

از میان اعضای کابینه، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی و علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهور اسلامی، دو وزیری هستند که احمدی نژاد را در سفر به نیویورک همراهی می کنند.

همچنین اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر احمدی نژاد، لطف الله فروزنده معاون پارلمانی احمدی نژاد، ابوالحسن فقیه رییس جمعیت هلال احمر، حمید بقایی معاون اجرایی و مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رییس دولت، در آخرین سفر به نیویورک همراه او هستند.

 

هتل وارویک

همراهی بیش از ۱۰۰ نفر در سفر احمدی نژاد به نیویورک در حالی است که رییس دولت ایران، هتل “وارویک” نیویورک را برای اقامت خود در طول این سفر انتخاب کرده است.

این هتل ۶۷ سوئیت مخصوص با حمام هایی با سنگ مرمر و اینترنت و دیگر امکانات دارد. شخصیت هایی چون جیمز دین، الیزابت تیلور، بیتلز، و الویس پریسلی از میهمانان همیشگی این هتل بودند.

هتل وارویک نیویورک یکی از هتل های گران قیمت نیویورک است که ۲۵۹ اتاق دارد و محیط آن، عاری از هر نوع دود آزار دهنده از جمله دود سیگار و.. است. بر همین اساس، گفته می شود هزینه های هتل و غذای هیئت همراه احمدی نژاد به نیویورک حدود ۵۰۰ هزار دلار برآورده شده است.

احمدی نژادر در سفر سال گذشته خود به نیویورک که در همین هتل اقامت داشت، برای همسر، پسر، عروش، دختر، داماد و نوه خود هم تقاضای ویزا کرده بود که در نهایت داماد و دختر و نوه وی به دلیل عدم صدور ویزا نتوانستند رییس دولت دهم را در آن سفر همراهی کنند اما پسر، عروس، همسر و مادر عروس رئیس جمهور (همسر مشایی) در این سفر حضور داشتند. همراهی افراد غیر مرتبط با احمدی نژاد در سفرهای خارجی، موجی از انتقاد میان رسانه های اصولگرا را نسبت به وی در پی داشته است.

 

یک متن و ۱۲ ویرایش

سخنرانی ها و حضور احمدی نژاد در سازمان ملل همواره با حاشیه ها و موضع گیری های فراوان کشورهای غربی همراه است. در سخنرانی سال ۸۸ وی در مجمع عمومی سازمان ملل ۱۴۵ کشور همزمان با سخنرانی احمدی‌نژاد سالن اجلاس را به نشانه اعتراض ترک کردند.

احمدی نژاد در سومین سفر خود به نیویورک در سال ۸۸ از مسوولان این شهر درخواست بازدید از محل برج های دقلو که در جریان حملات ترویستی ۱۱ سپتامبر ویران شدند را داشت. این درخواست با واکنش تند رسانه ها و جامعه آمریکا مواجه شد تا جایی که سخنگوی پلیس نیویورک اعلام کرد به دلایل امنیتی و همچنین بسته بودن محل به روی بازدیدکنندگان به خاطر در جریان بودن عملیات ساختمانی، امکان بازدید از محل وجود ندارد.

حضور وی در دانشگاه کلمبیا و بی سواد خواندن احمدی نژاد از سوی رییس این دانشگاه، مهم ترین حاشیه سفر وی به نیویورک در جریان سومین حضورش در آمریکا بود که تا مدت ها سوژه رسانه های مختلف جهان به شمار می رفت.

مصاحبه اختصاصی با رسانه های معتبر غربی، دیدار با رهبران مسلمانان آمریکا، سخنرانی در یکی از دانشگاه ها، دیدار با ایرانیان و نخبگان مقیم آمریکا و … از جمله برنامه های ثابت حضور احمدی نژاد در سفر به مجمع عمومی سازمان ملل بوده است.

احمدی نژاد اما پیش از این سفر به نیویورک در محل فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت که متن سخنرانی اش از ۳ ماه پیش نوشته و بیش از ۱۲ بار ویرایش شده است: “امسال آخرین سفر من به مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان رییس‌جمهور است و در آنجا یک جمع‌بندی از مباحث قبلی ارائه خواهم داد و مسیر روشنی از آینده ترسیم می‌کنیم. برای تنظیم متن سخنرانی در سازمان ملل سه ماه با شخصیت‌ها و چهره‌ها مشورت کردیم و متن اولیه دوازده بار ویرایش شده است تا بتوانیم تصویر روشنی از نظرات ملت ایران در جلسه مجمع عمومی برای اصلاح ساختار سازمان ملل ارائه دهیم.”

وی در لابه لای گفتگوی خود با خبرنگاران یکی از اهداف محورهای سخنرانی خود را افشای پشت پرده تشکیل سازمان ملل عنوان کرد: “امیدوارم در فرصتی مناسب بتوانم پشت پرده تشکیل سازمان ملل را بگویم، اما سازمان ملل ظاهرا در پاسخ به نیاز جامعه بشری تشکیل شد و قرار بود که دور هم مقررات به نفع انسانیت و نفی سلطه تنظیم شود تا کسی بر دیگری تسلط نیابد، اما امروز می‌بینیم که وضع سازمان ملل چگونه است.”

احمدی نژاد در عین حال ماموریت خود در سفر به سازمان ملل را رساندن پیام ملت ایران برای اصلاح مدیریت جهانی اعلام کرد. سخنی که با توجه به شرایط دشوار زندگی مردم در ایران و کاهش ارزش پول ملی به حدی بی سابقه، با واکنش طنزنویسان روبرو شده که هر کدام به ترتیبی تناقض بین عمل و ادعاهای احمدی نژاد را به سخره گرفته اند.

همزمان، معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر احمدی نژاد اقدام به راه اندازی سایتی با نام “سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل” کرد که بخش هایی از جمله پخش زنده سازمان ملل از جمله امکانات این سایت محسوب می شود.

احمدی نژاد در حالی مشغول آماده شدن برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است که به نوشته سایت مشرق “ برخی حامیان وی در محافل و جلسات مختلف شایع کرده اند که دکتر احمدی نژاد به عنوان دبیر کل سازمان ملل به نیویورک بازخواهد گشت.”