۱۲ فیلم دیدنی: رقص، وحشت و خوشحالی

نویسنده
محمود واعظی

» سینمای جهان/ نوروز ۹۳

باغ میوه در بهار/ اثری از آلفرد سیسلی

 

نوروز قطعاً زمانی است برای شادی و سرور، برای احترام به سالی که در پیش است و یادآوری تمام روزهای گذشته سالیان گذشته. زمانی است برای دیدارهای خانوادگی و زمانی است برای تجدید آشنایی با دوستان. زمانی است برای مسافرت و تجدید آشنایی با طبیعت. در کنار آن، زمانی است بتوان در تنهایی یا در کنار خانواده و دوستان، به فرهنگ پرداخته شود. کتابی هدیه داده شود، هدیه گرفته شود، فیلمی تماشا شود یا سریالی تازه شروع شود. در این نوشتار، انتخاب‌های نوروزی روزآنلاین در زمینه سینما عرضه می‌شوند، شاید لحظه‌های نوروزی شما را پُر بارتر سازند. لطفاً بر نام انگلیسی فیلم‌ها کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد فیلم موردنظرتان کسب کنید.

 

1 – This is the End / پایان این شکلی است

ایوان گولدبرگ و ست روگان، هجمه‌ای ساخته‌اند از روز قیامت و همچنین از هالیوود. یک مهمانی در خانه جیمز فرانکو برگزار است و بسیاری از چهره‌های سلِبرتی امریکای شمالی در این خانه جمع هستند، از ریهانا گرفته تا هنرپیشه‌ها، موسیقی‌دان‌ها، فیلم‌نامه‌نویس‌ها و غیره. همه سرگرم هستند و راوی داستان برای خرید سیگار می‌رود که آخرالزمان شروع می‌شود: هفت روز برزخ آغاز می‌شود و فیلم در این هفت روز دنبال می‌شود، در فضایی از خنده، مضحکه و وحشت، رستگاری و سقوط را در کالیفرنیای لبریز از اهریمن و نابودی دنبال می‌کند. قطعاً یکی از خنده‌دارترین فیلم‌های سال گذشته هالیوود و یک انتخاب خوب برای سرگرمی در اولین روزهای نوروزی شما.

 

2 – Frozen / یخ‌بسته

دل‌تان برای تجدید خاطره‌های کودکی تنگ شده است؟ والت دیزنی در جدیدترین فیلم سینمایی خود، از کلیشه‌های آواز و رقص گذشته خود در انیمیشن «یخ‌بسته» استفاده کرده است تا یک داستان فولکوریک را بازگوید. خانواده‌ای سلطنتی آمیخته به جادوی زمستان و تابستان هستند. کودک آن‌ها قدرت جادویی خلق زمستان را دارد ولی در یک بازی کودکانه، به خواهر خود آسیب می‌زند. غول‌های سنگی می‌توانند بچه را نجات دهند اما خاطرات او را پاک می‌کنند. بچه‌ها درون کاخ حبس می‌شوند تا سال‌ها بگذرد، دور از همدیگر بزرگ شوند و والدین خود را از دست بدهند. حالا زمان تاج‌گذاری ملکه یخ است و والت دیزنی آماده است تا یک کلاسیک مدرن با استفاده از موسیقی دلنشین، آوازهای جذاب، مدل ساخت فیلم سنتی و البته داستانی زیبا مقابل چشمانتان قرار دهد. با این فیلم می‌توان یک مرتبه دیگر به دوران کودکی بازگشت و شعفی مجدد را تجربه کرد.

 

3 – Her  / او

برنده اسکار بهترین فیلمنامه اوریجینال در مراسم سال 2014 آکادمی، فیلم «او» داستانی است از آینده‌ای نزدیک در لس آنجلس. دنیا غرق در فن‌آوری‌های مدرن است. راوی داستان، در یک شرکت امروزی کار می‌کند، کار او نوشتن نامه‌های عاشقانه برای مشتریان‌اش است تا آن‌ها را به محبوب‌ها یا اعضای خانواده خود بفرستند. همسرش درخواست طلاق داده است و دور از او زندگی می‌کند. او در اوج بحران زندگی خود است که یک فن‌آوری جدید عرضه می‌شود: یک سیستم عامل نوین که تمامی زندگی انسان مرتبط به فن‌آوری را می‌تواند اداره کند. راوی این سیستم را نصب می‌کند و صدای زنی جوان و دوست‌داشتنی به او سلام می‌گوید. او عاشق این زندگی نو می‌شود، عاشق سیستم عامل دستگاه‌های الکترونیکی خود. از دل همین داستان ساده، یکی از حیرت‌انگیزترین فیلم‌های سال گذشته خلق شده است، مخصوصاً اگر دل‌مجذوب فن‌آوری باشید و خود، یکی از معتادهای امروز استفاده از چنین وسایلی.

 

4 – World War Z / جنگ جهانی زامبی

اگر از دید رمان نگاه کنید “جنگ جهانی زامبی” را دوست نخواهید داشت اما اگر برای سرگرمی نگاه کنید، مخصوصاً اگر سینمای خانگی داشته باشید و امکان تماشای سه‌بُعدی فیلم در دسترس‌تان باشد، یکی از جذاب‌ترین و ترسناک‌ترین فیلم‌های ممکن روبه‌رویتان است. یک خانواده یک روز صبح معمولی خودشان را در شهر نیویورک شروع می‌کنند و همه‌چیز معمولی پیش می‌رود تا زمانی که در اتوبان، شاهد حمله زامبی‌ها هستند. ناگهان همه‌چیز نابود می‌شود: تمامی جنبه‌های زندگی گذشته محو می‌شود و دنیا درگیر نبرد انسان‌های زنده است با زامبی‌ها. راوی داستان دنبال یافتن راهی است برای نجات بشر. بیشتر از دو ساعت زمان فیلم است و با جلوه‌های ویژه جذاب خود، تصویرهایی برای لذت و وحشت خلق کرده است و به شما عرضه می‌کند.

 

5 – Now You See ME / حالا منو می‌بینی

عصر جادو گذشته است؟ شاید اما در دنیای امروز هم می‌توان با تردستی و سحر، چشم‌ها را خیره ساخت. مثلاً می‌توان جمعی را در لاس‌وِگاس جمع کرد و از داخل همان سالن، بانکی را در پاریس زد. چهار تردست برجسته امریکایی به‌شکلی مرموز در کنار همدیگر جمع می‌شوند تا به یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های دیده شده در امریکا دست بزنند: مثل رابین هوود بیایند و پول مردم را از سرمایه‌دارهای امروزی بگیرند و به آن‌ها پس بدهند. هرچند این کار را در پنهان‌ترین شیوه ممکن انجام می‌دهند. فیلمی سرتاسر پوشیده از رنگ، نور، هیجان و شگفتی. این یک فیلم را اصلاً از دست ندهید و از تماشای آن فقط لذت ببرید.

 

6 - Saving Mr Banks / نجات آقای بانکز

والت دیزنی می‌خواهد نسخه سینمایی خود از “مری پاپینز” را بسازد اما مشکلات فراوانی در بین است: مهم‌ترین مشکل، نویسنده رمان است و خواسته‌های مختلف او، از اینکه فیلم انیمیشن نباشد تا اینکه گام به گام فیلم را زیر ذره‌بین خود گرفته است. این نگاه معطوف به گذشته هالیوود، به “نجات آقای بانکز” شکل می‌دهد. از یک سو مراحل ساخت فیلم “مری پاپینز” دنبال می‌شود از سویی دیگر راوی داستان، نویسنده رمان، گذشته را دنبال می‌کند و اندوه‌هایش را. تام هانکس در نقش آقای والت دیزنی و اما تامپسون در نقش پی. ال. تراوِرس، حیرت‌انگیز زندگی، کودکی، گذشته و امروز را به چالش می‌کشند و از دلِ دردهای گذشته، عشق به حال و آینده را بیرون می‌کشند. فیلمی خوش‌ساخت درعین‌حال اثری چشمگیر.

 

7 – Great Gatsby / گتسبی بزرگ

بسیاری “گتسبی بزرگ” را یکی از برجسته‌ترین رمان‌های قرن بیستم میلادی می‌شناسند و این رمان، همچنان یکی از پرفروش‌های کتاب جهان امروز است. نسخه‌های مختلفی از این رمان در سینما، تلویزیون و تئاتر عرضه شده‌اند. سال 2013 نسخه‌ای جدید از فیلم عرضه شد با استفاده از امکانات سینمای سه‌بُعدی. فیلم در کنار روایت داستانی خود برگرفته از این رمان، از رقص، موسیقی، نور و تصویربرداری خود سود فراوانی می‌برد. برای تماشا در خانه جالب است هرچند شاید جنبه‌های سه‌بُعدی آن در تلویزیون دوبُعدی کمی خسته‌کننده باشند ولی این چیزی از دیگر ویژگی‌های فیلم کم نمی‌کند.

 

8 - The Conjuring / جادو

یک فیلم خوش‌ساخت با داستانی ساده و آشنا که تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سینمای وحشت ژانر ارواح در ده سال گذشته شده است: خانواده‌ای وارد خانه‌ای جدید می‌شوند فارغ از آگاهی به این موضوع که اهریمنی مقیم خانه است و اهریمن آن‌ها را تسخیر می‌کند. زن و شوهری کارشان، اهریمن‌شناسی است و به کمک این دو می‌آیند. داستان ظاهراً واقعی است و از رویدادهای رخ داده در حوالی چهل سال پیش منشأ گرفته است. یک فیلم ترسناک و در عین حال جذاب، موقع تماشا می‌توان چراغ‌های خانه را خاموش کرد و عمیقاً از وحشتی دلنشین لذت برد.

 

9 - Blue Jasmine / جاسمین غمگین

اقتصاد امریکای شمالی در ده سال گذشته بیشتر از هر زمانی، ضربه از سودجویی افرادی خورده است با پول مردم بازی می‌کنند، ثروتمند می‌شوند و بعضاً، ثروت خود را به باد فنا می‌دهند و به جز جمعی آزرده و ویران، هیچ از خود باقی نمی‌گذارند. همین سوژه فیلم جدید وُودی آلن شده است. زنی، همسر خود را در زندان از دست داده است – او خودکشی کرده است – و حالا بدون هیچ پس‌اندازی و بدون هیچ سرمایه‌ای، از نیویورک به سان فرانسیسکو آمده است تا همراه خواهر خود زندگی کند. خواهری که سرمایه‌اش را شوهر او از دست داده بود و ورشکستگی، باعث جدایی او از پدر فرزندان‌اش شده بود. تنش‌های فراوانی در پیش است اما داستانی زیبا روبه‌روی چشمان شما است از زندگی امروزی، افسوس‌ها و اندوه‌ها. یاس غمگین، داستان زنی است نابودی سرتاسر زندگی خودش را بیان می‌کند و دنبال مقصر در دیگران است هرچند خودش و اعمال خودش را فراموش کرده است، هرچند هیچ‌کدام از آن اعمال، او را فراموش نکرده‌اند.

 

10 - The Hunger Games: Catching Fire / عطش مبارزه: کسب آتش

شاید بخواهید صبر کنید سه‌گانه “عطش مبارزه” کامل شود و یکجا همه‌چیز را تماشا کنید (قسمت نخست سال 2011 عرضه شد، قسمت دوم امسال و قسمت سوم در دست آماده‌سازی است)، شاید هم بخواهید سه جلد رمان (ترجمه فارسی آن نیز موجود است) را بخوانید و هم‌زمان از تماشای نسخه سینمایی آن هم لذت ببرید. هرچند انتخاب‌تان هرچه باشد، “عطش مبارزه” را تماشا کنید تا نسل جدید نوجوانان امروزی را بشناسید. فیلمی تأثیرگذار بر زندگی جوانان امروز و فیلمی از زبان آنان: نبرد با سنت و فرهنگ گذشتگان. فیلم هرچند در غالب علمی‌تخیلی است: جنگ همه‌چیز را نابود کرده است. سال‌ها پیش، سیزده منطقه باقی مانده‌اند و یک پایتخت. پایتخت حاکم است و برای نشان دادن حکومت خود، هر سال دو نوجوان را انتخاب می‌کند از هر منطقه تا با نوجوانان منطقه‌های دیگر بجنگد و درنهایت فقط یک زوج زنده بمانند. این بازی را زنده همه باید تماشا کنند. فیلم روایت دو نوجوان است وارد این بازی می‌شوند ولی زندگی همه را تغییر می‌دهند. فیلمی جذاب با داستانی تلخ از زندگی و از آینده‌ای ممکن.

 

11 – The Book Thief / دزد کتاب

جنگ جهانی دوم، نشانی است از اوج قساوت آدمی. رنج‌های این جنگ را به شکل‌های گوناگون نشان داده‌اند و فیلم “دزد کتاب” یک نمونه دیگر از این رنج‌ها و آسیب‌هاست. فیلم بر اساس رمانی است نوشته مارکوس کوزاک و از جمله مهم‌ترین فیلم‌های سال گذشته میلادی محسوب می‌شود. راوی اصلی فیلم، مرگ است که گام به گام در طول جنگ، جان آدمیان را می‌گیرد. در میان چهره‌هایی که دنبال می‌کند لیزل مِمینگِر است. مادر او را به جرم کمونیست بودن به کمپ اجباری برده‌اند و او را به‌دست یک زوج میانسال می‌سپارند تا بزرگ شود. البته برادر کوچک‌ترش در طول سفر کشته می‌شود. از طریق او به روایت اصلی داستان راه می‌یابیم: سال‌های اوج نازی، نابودی فرهنگ و کتابسوزی، جمع‌آوری یهودیان و قتل‌عام آنان و دیگر مصائب. در این میان او عاشق یک پسر یهودی می‌شود که در خانه آن‌ها مخفی شده است و خود عاشق کتاب است، عشقی که در این دوران او را نجات می‌دهد.

 

12 – August: Osage County / آگوست: شهرستان اوسیج

مجموعه‌ای از برجسته‌ترین نام‌های هالیوود، از مریل استریپ و جولیا رابرتز گرفته تا کریس کوپر و سام شپرد کنار همدیگر قرار گرفته‌اند تا نسخه سینمایی یکی از برجسته‌ترین نمایش‌های تاریخ برادوِی را بسازند. فیلم فضایی بسته دارد، زندگی زنی را نشان می‌دهد تمام عمر خود را تلاش کرده است قدرتمند باشد و زندگی را اداره کند هم برای خود و هم برای دیگران. ولی با سرطان دست به گریبان است و همسرش او را رها می‌کند و زندگی را دست خدمتکاری می‌سپارد. دختران‌اش بعد از خودکشی پدر، برای مراسم تدفین می‌آیند و در فضای خانه، تمام سختی‌ها و ناگفته‌های گذشته و حال، همه بیرون می‌ریزند. همه می‌خواهند حرف‌هایشان را بزنند و واقعیت‌هایی تلخ عیان می‌شوند. فیلم تصویری است از ناگفته‌های زندگی، با مجموعه‌ای از بازی‌های خیره‌کننده و داستانی قوی.