فصل نوین کانون بعد از ۱۲ سال

احمد فتحی
احمد فتحی

» گزارش

چه روز خوبی بود امروز! افسوس که “سیمین بانو” نبود

از همون اولّای صبح حسّی در من ایجاد شده بود که امروز روز خوبی خواهم داشت، همین طور نیز شد. از آن جا فهمیدم حالم خیلی خوب است که اسداله عمادی و یکی دو تن دیگر خطاب به من گفتند:

خنده آدم را خوشگل تر می کند.

گوییا امروز روز خنده ی بسیط من بوده است.

اکنون نیز دو ساعت پس از پایان جلسه، حسّ خوبی دارم، چرا که نهاد محبوب ام « کانون نویسندگان ایران » فصل جدیدی از زندگی اش را شروع کرده است.

فصل تنوع، فصل تکثر، فصل گل ها و شکوفه ها، فصل زدودن ابرها و تبدیل آن ها به باران، فصل تابش ملایم آفتاب بر جسم خسته و ملول کانون.

افسوس که سیمین بانو نبود که اگر بود خیلی خوش حال می شد از آن چه امروز اتفاق افتاد.

او خیلی در آرزوی این روز بود. این روز آرام، این روز دلچسب، این روز بدون مزاحمت و مأمور و مرتضوی. – قاضی مرتضوی را می گویم – همو که آخرین انتخاباتمان را در خانه ی ثقفی نگذاشت که به نتیجه برسد و پیش از آغاز، تمام اش کرد.

افسوس که سیمین بانو نبود که ببیند فصل جدیدی در زندگی کانون نویسندگان ایران، آغاز شده است.

سیمین بانو؟

فقط او ؟

نه !

افسوس که محمد مختاری هم نبود، افسوس که محمد جعفر پوینده هم نبود، افسوس که محمود دولت آبادی هم نبود و افسوس که محمدعلی سپانلو هم نبود. اگر همه ی اینان بودند چه آن سه تن که “جسم” را فرو گذاشته اند و چه این دو تن که یکی در خانه خفته است از شدّت بیماری - سپانلو- و یکی آزرده است از هتک حرمتی که حدود ۱۰ سال پیش در کتاب فروشی “پکا” شاهد بودیم و هیچ کس نرفت پی دل جویی و رفع دل آزردگی.

پیش تر نیز گفته ام و اکنون دوباره می گویم:

“کانون نویسندگان ایران” نهاد صنفی همه ی نویسندگان، نمایش نامه نویسان، شاعران، مترجمان، پژوهشگران و به طور کلّی همه ی هنرمندان عرصه ی کلام است که به آزادی بیان باور داشته باشند، منصرف از موضع گیری سیاسی راست و چپ آنان و منصرف از نوع باورها و سلیقه های سیاسی آن ها و امرز همین اتفاق در محدوده ی واقعن موجود کانون رُخ داد.

من یک تعریف شخصی از دموکراسی دارم و آن این است:

“دموکراسی یعنی ایجاد امکان چرخش قدرت بین نیروهای سیاسی، اجتماعی واقعن موجود هر جامعه”

امروز در بین نیروهای واقعن موجود کانون نویسندگان ایران – ۸۰ نفر. فقط ۸۰ نفر – دموکراسی محقق شد و من از این بابت خوش حالم، خیلی خوش حال. کانون نویسندگان ایران از ساعت ۴ تا ۷ بعد از ظهر روز جمعه ۰۷/۰۶/۱۳۹۳ تجربه ی دمکراتیک “نوین” ی را در عرصه ی انتخابات هیأت دبیران تجربه کرد و زین پس این روند ادامه خواهد یافت تا آن گاه که ایران هست و تا آن گاه که به تبع ایران “کانون نویسندگان ایران” هست.

درود بر روح حاکم سیمین بانو بر جمع ۸۰ نفره ی کانون در روز ۰۷/۰۶/۱۳۹۳.

درود بر روح حاکم مختاری و پوینده و درود بر یاد دولت آبادی و سپانلو و درود بر خِرَد متعالی حاکم بر رفتار اعضای کانون.

در این جلسه، آرزو این بود که سیمین بانو رئیس “سن” ی باشد و چون او نبود پرویز بابایی مترجم، رئیس موقت شد و سپس بخشی از هیأت دبیران پیشین، هیأت رئیسه ی اداره ی جلسه شد و بعد گزارش هیأت دبیران که دل دل می کردیم. زود تمام شود تا انتخابات انجام شود پیش از آن که “مانع” موجود شود که زود تمام شد و مانع نیز موجود نشد.

گروه تدارک خوب کار کرده بود و حیاط ساختمان خانه ای که مشرف به فضایی کوچک و سبز و تمیز بود آرامش کافی و لازم برای برگزاری این جلسه داشت و خلاصه این که جوان ترین نویسنده ی داوطلب عضویت در هیأت دبیران کانون، رضا خندان مهابادی ۷۷رأی به دست آورد از ۸۰ یا ۷۹ رأی موجود و دیگران؟

کانون نویسندگان ایران وارد فصل “نوین” ی شد.

 

شرایط تهدید آمیز

رضا خندان مهابادی

مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران برگزار شد.

روز گذشته هفتم شهریور ۱۳۹۳پس از دوازده سال ممانعت نیروهای امنیتی و وزارت ارشاد، و در شرایطی تهدیدآمیز، پنجمین مجمع عمومی دورهی سوم کانون نویسندگان ایران با حضور جمع کثیری از اعضای کانون در مکانی خصوصی در تهران برگزار شد.

نتیجهی انتخابات مجمع عمومی که در فضایی پرشور و صمیمی جریان یافت به شرح ذیل است:

اعضای اصلی هیئت دبیران به ترتیب آرا :

۱- رضا خندان (مهابادی)

۲- حسن اصغری

۳- علی اشرف درویشیان

۴- مهدی غبرایی

۵- بکتاش آبتین

اعضای جانشین (علیالبدل) به ترتیب آرا:

۱- حافظ موسوی

۲- علی عبداللهی

۳- علیرضا جباری

۴- فانوس بهادروند

۵- حمید یزدانپناه

(تعداد رایهای فانوس بهادروند و حمید یزدانپناه برابر است).

منشی:

علیرضا عباسی

بازرسان :

۱- رضا عابد

۲- علی صداقتی خیاط

صندوقدار:

حسن صانعی

گزارش مشروح پنجمین مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران در چند روز آینده به اطلاع عموم می‌رسد.

هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران

۸ شهریور ۱۳۹۳

                                                                

امانت

فرخنده حاجی‌زاده

بــه پــا یــان آمــد ایــن دفــتــر / حــکــایــت هــمــچــنــان بــاقــیــســت

دیروز ( ۱۳۹۳/۶/۷) پس از سال‌ها مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران برگزار شد وامانتی را که ۶ سال و چند ماه پیش تحویل گرفته بودیم تقدیم هیئت دبیران جدید کردیم ضمن تبریک به این عزیزان پیشاپیش خسته نباشید می‌گوییم.


بیش از یک دهه

داریوش معمار

پس از سال‌ها (بیش از یک دهه) مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران با حضور جمع کثیری از اعضاء آن (از سراسر ایران ) امروز تشکیل شد و یکی از تاریخی۵۵‌ترین انتخابات کانون برگزار گردید و طی آن اعضاء جدید هیئت دبیران با آراء حاضران منتخب شدند. این جلسه با ریاست سنی آقای پرویز بابایی آغاز به کار کرد و در ادامه بنا به نظر مجمع عمومی سه نفر از هیئت دبیران قبلی به عنوان هیئت رئیسه جلسه منتخب شد، در ادامه خانم فرخنده حاجی زاده به نمایندگی از هیئت دبیران قبلی گزارش فعالیت‌های کانون را در ۶ سال گذشته قرائت کرد و سپس آقای حسن اصغری به عنوان یکی از بازرسان کانون گزارش مالی کانون را برای مجمع عمومی خواند. پس از مشخص شدن نامزدهای هر بخش انتخابات به صورت کتبی زیر نظر هیئت نظار برگزیده شد. رضا خندان مهابادی، حسن اصغری، علی اشرف درویشیان، مهدی غبرایی و بکتاش آبتین به عنوان اعضاء اصلی و حافظ موسوی، علی عبدالهی، علی رضا جباری، فانوس بهادروند، حمید یزدان‌پناه به عنوان اعضاء علی‌البدل انتخاب شدند.
در این جلسه همچنین آقای علیرضا عباسی به عنوان منشی کانون، آقایان رضا عابد و صداقت خیاط به عنوان بازرس و آقای صانعی به عنوان صندوقدار انتخاب شدند. هیئت نظار در این جلسه: سیدعلی صالحی، حسین فاضلی، نجمه عراقی، بنفشه حجازی و ناصر وحدتی بودند. هیئت رئیسه برگزاری جلسه با نظر اعضاء مجمع: ناصر زرافشان، فرخنده حاجی زاده، علی اکبر معصوم بیگی بودند. این جلسه در مکانی خصوصی و در فضای باز برگزار شد.