اعتصاب زندانیان سیاسی ارومیه ۱۲ روزه شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در اعتراض به ادغام ها

بر اساس گزارش منابع خبری ایران ۲۹ نفر از زندانیان سیاسی زندان ارومیه امروز وارد دوازدهمین روز از اعتصاب غذای خود می‌شوند. کمال حسینی، خبرنگار در آذربایجان غربی به روز می‌گوید با وجود درخواست مکرر ماموران زندان، معترضان گفته‌اند تا تامین مطالبات طرح شده، دست از اعتصاب بر نمی‌دارند.

این دسته از زندانیان که همگی در بند ۱۲ زندان ارومیه نگهداری می‌شوند، از ۱۱ روز پیش در اعتراض به عدم تفکیک زندانیان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. سه نفر از آنها از شهروندان کرد ترکیه، یک نفر از زندانیان سیاسی سراسری و دیگران زندانیان سیاسی کرد هستند.

بر اساس گزارش‌ها روز شنبه، ۸ آذرماه، منصور آروند، زندانی سیاسی محکوم به اعدام که به همراه ۲۸ زندانی دیگر دست به اعتصاب غذا زده بود، به زندان مهاباد منتقل شده است.

کمال حسینی، خبرنگار مطلع از وضعیت زندانیان زندان ارومیه می‌گوید مشخص نیست انتقال این زندانی سیاسی به چه علتی صورت گرفته است.

به گفته آقای حسینی تنها خواسته زندانیان اعتصابی بند ۱۲، تفکیک آنها از زندانیان جرایم کیفری و احداث یک بند ویژه نگهداری زندانیان سیاسی است.

گفته می‌شود در بند ۱۲ زندان ارومیه حدود ۸۲ نفر نگهداری می‌شوند که دست کم ۳۰ نفر آنها سیاسی هستند. همچنین تعداد دیگری از زندانیان سیاسی که حدود ۵۰ نفر تخمین زده می‌شوند در بندهای ۱۵ گانه زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برند.

کمال حسینی به روز می‌گوید ماموران زندان، کمبود جا را دلیل خودداری از احداث بند مخصوص زندانیان سیاسی اعلام کرده‌اند در حالیکه اعتصاب‌کنندگان خواهان جابه‌جایی دیگر زندانیان سیاسی بندهای ۱۵ گانه با زندانیان جرایم کیفری بند ۱۲ هستند تا بدین ترتیب دلیل کمبود جا هم دیگر موضوعیتی نداشته باشد.

با این حال ماموران زندان تا کنون با این درخواست زندانیان موافقت نکرده و آنها نیز اعلام کرده‌اند که تا تامین خواسته خود دست از اعتصاب بر نمی‌دارند.

آقای حسینی می‌گوید در آخرین مراجعه ماموران به بند ۱۲، دو روز پیش در دو نوبت صبح و بعداز ظهر از زندانیان خواسته شده که به اعتصاب غذای خود خاتمه دهند. در نوبت بعد از ظهر، ماموران گارد ویژه زندان با محاصره بند، قصد داشته‌اند که یکی دیگر از زندانیان به نام محمد عبداللهی را به خارج از بند منتقل کنند، اما دیگر زندانیان مانع این کار شده‌اند.

به گفته این خبرنگار ۳۵۰۰ نفر در بندهای ۱۵ گانه زندان ارومیه نگهداری می‌شوند درحالیکه ظرفیت و امکانات این زندان برای نگهداری ۱۵۰۰نفر پیش‌بینی شده است.

۲۹ زندانی اعتصاب کننده در این زندان گفته‌اند ماموران می‌خواهند از طریق تفکیک زندانیان سیاسی از یکدیگر، مانع “اتحاد و یکدلی” میان آنها شوند. زندانیان این رفتار را “اعمال فشار” بر خود خود خوانده‌اند.

زندان ارومیه محل نگهداری شماری از زندانیان سیاسی سراسر کشور و به ویژه زندانیان سیاسی کرد است.

این زندان در سالهای گذشته نیز شاهد اعتصاب غذای گروهی زندانیان بوده است.