افزایش 127 در صدی برخوردها

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ده نفر دیگر اعدام شدند

با اعلام  دستگاه قضایی و رسانه های رسمی ایران مبنی بر اعدام ده نفر در طول سه روز گذشته، آمار اعدام های یک هفته  ایران به اتهام های مختلف به 18 نفر رسید. همزمان یک مقام دستگاه قضایی اسلامی از افزایش 128 در صدی برخورد ها با جرایم مرتبط با مواد مخدر خبر داد.

این اعلام ها تنها چند روز پس از آخرین گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل می آید، گزارشی که بر اساس آنها ایران در کنار سایر موارد نقض حقوق بشر، تنها در طول سال گذشته بدون آنکه آنها رسما اعلام کند،  دست کم  300 مورد حکم  اعدام اجرا کرده  است.

 

“جرم خیزی”، بهانه جدید اعدامها

در تازه ترین مورد از اجرای احکام اعدام در جمهوری اسلامی، دادستان عمومی قزوین از اعدام دو نفر که از آنها به عنوان “قاچاقچی مواد مخدر” یاد  شده، در روز شنبه، 24 اردیبهشت ماه، در زندان مرکزی قزوین  خبر داد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، اسماعیل صادقی نیارک، داستان عمومی قزوین، اسامی این افراد را ح.م 40 ساله و ر.ح 38 ساله و اتهام آنها را توزیع مواد مخدر اعلام کرده است.

او از استان قزوین به خاطر قرار گرفتن در مسیر ارتباطی استان های شمالی و غربی از نظر عبور محموله های مواد مخدر استانی، به عنوان یک استان  “جرم خیز” نام برده و گفته است: “در سال 89 تعداد 9 هزار و 729 پرونده مرتبط با مواد مخدر در دادگستری های استان قزوین رسیدگی شد.”

این مقام قضایی سپس به سیاست های جدید دادگستری در خصوص برخورد با اتهمات مرتبط با مواد مخدر اشاره کرده و گفته است: “براساس سیاست های جدید دادگستری استان قزوین در برخورد با مجرمان جرایم مواد مخدر در سال 89 نسبت به سال 88 رشد 128 درصدی را در این حوزه شاهد هستیم.”

همزمان رسانه های رسمی داخل ایران روز گذشته از اعدام هشت نفر دیگر در زندانهای یزد و کرمان خبر داده اند.

دادگستری استان یزد با اعلام اینکه چهار نفر را در بامداد روز پنج شنبه، 22 اردیبهشت به دارآویخته اند اعلام کرد: “این 4 نفر طی سالهای 1388 و 1389 در شهرستان های میبد طبس و یزد به نوامیس مردم با عنف تجاوز نموده بودند که بر مبنای رای دادگاه کیفری استان به اعدام محکوم شدند.”

مقامات قضایی ادعا کرده اند احکام صادره برای این افراد در دیوان عالی کشور تأیید و درخواست عفو آنها در کمیسیون عفو و تخفیف مجازات استان رد شده بود و نهایتاً از سوی ریاست قوه قضائیه تنفیذ گردیده بود.

احکام سه نفر از این تعداد در ملاء عام و مقابل زندان مرکزی یزد، و یک نفر دیگر در محل زندان مرکزی این شهر به اجرا گذاشته شده است.

همچنین به گزارش روابط عمومی دادگستری استان کرمان، ۴ نفر که از آنها به عنوان “قاچاقچی مواد مخدر” یاد شده، در زندان مرکزی شهر کرمان به دارآویخته شدند.

ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، اسامی و اتهام اعدام شدگان را به شرح زیر اعلام کرده است:  “الف.الف” به جرم حمل هشت کیلو و پانصد گرم هروئین، “ن.ب” به جرم حمل پنج کیلو و ۸۰۰ گرم کراک، “ن.د” به جرم حمل چهار کیلو و ۶۷۰ گرم هروئین و “ع.ب” به جرم حمل ۲۰ هزار ویال آمپول نورجیزک.

مقامات قضایی با درخواست عفو و یک درجه تخفیف این افراد مخالفت کرده بودند.

 

252 اعدام “رسمی” در یک سال

اعدام این هشت نفر در شرایطی صورت می گیرد، که هفته گذشته هشت مورد دیگر از اجرای احکام اعدام در رابطه با مواد مخدر در شهرهای مخلتف استان آذربایجان غربی اعلام شده بود.

این هشت نفر به اتهاماتی نظری “حمل، نگهداری، خرید و فروش” مواد مخدر در زندانهای ارومیه و میاندوآب اعدام شده بودند.

خسرو کردپور، روزنامه نگار ساکن ارومیه، روز پنج شنبه، 22 اردیبهشت، در مصاحبه با روز با اشاره به اینکه دستگاه قضایی سیاست اجرای احکام را در خصوص اعدام های قطعی شده در دستور قرار داده گفته بود: “پیش بینی می شود در آینده نیز احکام قطعی اما معلق شده اعدام در خصوص جرایم مواد مخدر در زندان های آذربایجان غربی به اجرا دربیاید.”

همزمان سازمان عفو بین الملل، در تازه ترین گزارش خود، به افزایش اعدامها در ایران در کنار سایر موارد نقض حقوق بشر در این کشور اشاره کرده است.

در این گزارش که روز پنج شنبه، 22 اردیبهشت، منتشر شد، با اشاره به اعلام های رسمی  مقامات جمهوری اسلامی، اجرای ۲۵۲ مورد اعدام در سال گذشته را تایید شده است.

عفو بین الملل اما بر اساس “گزارشهای موثق دریافتی” می گوید 300 نفر دیگر در همین دوره زمانی اعدام شده اند.

به نظر می رسد اشاره این سازمان مدافع حقوق بشر به اعدامهای دسته جمعی و پنهانی در برخی از زندان های کشور به ویژه زندان وکیل آباد مشهد باشد.

پیشتر فعالان حقوق بشری ساکن مشهد در مصاحبه با روز به جزئیات این اعدام ها پرداخته بودند.

در فروردین ماه امسال نیز وزارت امورخارجه بریتانیا در گزارش سالیانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر و دموکراسی در شماری از کشورهای جهان، با “اسفناک” توصیف کردن وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام کرد تعداد اعدام‌هایی که به طور علنی و عمومی طی سال گذشته در این کشور گزارش شده‌، از حداقل ۳۸۸ مورد در سال ۲۰۰۹ به ۶۵۰ مورد در سال ۲۰۱۰ افزایش داشته است.

پیشتر هم سازمان حقوق بشر ایران،  آمارهایی در مورد اعدام های سال 2010 در ایران منتشر کرده است. بر طبق آمار این سازمان، ایران در سال ۲۰۱۰ دستکم ۵۴۶ نفر در ایران اعدام شدند و علاوه بر این، تعداد ۲۰۰ مورد اعدام به دلیل عدم داشتن اطلاعات دقیق در این آمار درج نشده است.

برخی از ناظران سیاسی و حقوق بشری، از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل 2003،  اعلام کرده بودند که موج جدید اعدام ها در ایران که همزمان با سال جدید میلادی آغاز شد، یادآور اعدامهای گسترده در دهه شصت است.