پرداخت دیه ۱۲۹ نفر از
آسیب‌دیدگان اصفهانی

نویسنده
مریم کاشانی

» سرانجام پرونده سرکوب کشاورزان

حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده اصفهان در مجلس طی گفتگویی  خبر داد که گروهی از کشاورزان معترض اصفهانی که چند سال پیش در اعتراض به خشکسالی و حق آبه خود تجمع کرده و توسط نیروی انتظامی سرکوب شده بودند، دیه خواهند گرفت.

احمد سالک به خبرگزاری فارس گفت: “یک سری از مردم منطقه شرق در پی درگیری که با تحریک عده‌ای صورت گرفت با نیروی انتظامی درگیر و آسیب دیدند و شکایتی از نیروی انتظامی توسط مردم صورت گرفت که منجر به دادگاه و حکم دیوان عالی شد که دیه ۱۲۹ نفر از آسیب‌دیدگان   پرداخت شود.” او اضافه کرد: “در پی دیداری که اواخر فروردین ماه با غلامحسین اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه و نیز سردار حسین اشتری فرمانده انتظامی ناجا در مشهد مقدس داشتم، جلسه‌ای تشکیل دادیم که رسیدگی به این موضوع را خاتمه دهیم. ۳۱ فروردین ماه در پی آن دیدار و به درخواست اینجانب جلسه‌ای با حضور سردار حسین اشتری فرمانده انتظامی کشور و نیز سردار عبدالرضا آقاخانی فرمانده انتظامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام علی هادیان دادستان نظامی استان اصفهان و حسین صادق‌زاده وکیل پرونده شرق اصفهان در دفتر سخنگوی قوه قضاییه تشکیل شد. در پی این جلسه مصوبه نیروی انتظامی قبول و اجرای حکم دیوان عدالت انجام پذیرفت، حتی در پی این حادثه برای ۱۰ نفر از نیروهای انتظامی که مجروح شده بودند، درخواست دیه داده شد که مورد قبول واقع شد و موضوع خاتمه یافت.”

از سوی دیگر ابراهیم مهرانفر، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان نیز اعلام کرد: “بر اساس حکم شعبه دوم دادگاه نظامی یک اصفهان که به تایید دیوان عالی کشور رسیده است، دیه ۱۲۸ شاکی پرونده توسط نیروی انتظامی پرداخت می‌شود. حکم جهت اجرا در اختیار اجرای احکام دادسرای نظامی اصفهان قرار گرفته و پیگیری‌های لازم برای پرداخت دیه شکات توسط نیروی انتظامی، از سوی این مرجع به‌عمل خواهد آمد.”

در اسفندماه سال ۱۳۹۱، گروهی از کشاورزان اصفهانی در اعتراض به قطع حق آبه‌شان از زاینده رود، تجمع‌هایی گسترده برگزار کردند که نهایتا با دخالت سپاه صاحب‌الزمان اصفهان به درگیری با کشاورزان و سرکوب آنان منجر شد. این اعتراض‌ها از چهارم اسفند ۱۳۹۱ شدت گرفت و چند روز ادامه داشت. روزنامه جام‌جم در گزارشی از این اعتراض ها نوشته بود: “جمعی از کشاورزان استان اصفهان که چندی پیش به مسدود شدن حق‌آبه کشت زمین‌های خود اعتراض کرده بودند، سرانجام جمعه‌شب گذشته به تاسیسات انتقال آب به یزد آسیب رساندند و این اقدامات تخریبی سبب شد که آب شرب مردم یزد قطع و جیره‌بندی شود.” ماجرا در روزهای بعد ابعاد گسترده تری پیدا کرد و نهایتا به سرکوب معترضان منجر شد.

در آن زمان سایت وابسته به سپاه اصفهان نوشته بود: “شب گذشته ساعت ۱۸ عده ای از کشاورزان شرق اصفهان در پی کمبود آب کشاورزی در فلکه خوراسگان شهر خوراسگان تجمع کردند تا اعتراض خود را به گوش مسئولین برسانند. متاسفانه عده ای از افراد سودجو و فریب خورده با رویت تجمع کشاورزان به قصد ایجاد آشوب به این تجمع ورود پیداکردن و تحصن آرام کشاورزان را تبدیل به اغتشاش کردند.”

 نویسنده این گزارش اضافه کرده بود: “شب گذشته این افراد سودجو و فریب خورده با اخلال در نظم عمومی، آسیب به حوزه علمیه و یکی از ردههای نیروی مقاومت بسیج ، آسیبب به ماشین ها و اموال مردم شب نا آرامی را برای مردم شهر خوراسگان و کشاورزان رغم زدند. این افراد سودجو متاسفانه اعتراض به حق و آرام کشاورزان شرق اصفهان بر هم زدند و بر خلاف میل کشاورزان در شهر خوراسگان آشوب به وجود آوردند. به نقل از منابع آگاه امنیتی امروز صبح دو نفر از این افراد سودجو توسط نهادهای امنیتی دستگیر شدند.”

در آن زمان شایعاتی در مورد کشته شدن چند تن از کشاورزان نیز منتشر شد. البته معاون سیاسی ـ امنیتی وقت در استانداری اصفهان طی گفتگویی با خبرگزاری فارس اعلام کرد: “در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته اتفاقاتی روی داد که به هیچ وجه مورد رضایت ما نبود، ولی افتخار نیروهای امنیتی و نظامی این بود که به لطف الهی در این اتفاقات هیچ کشته‌ای نداشته‌ایم، در صورتی که در حوادثی خیلی کوچک‌تر از این بر اثر بی‌احتیاطی‌هایی، مخاطرات زیادی به وجود آمده است.”

او درباره “علل موفقیت مسئولان امنیتی استان در کنترل درگیری‌های ایجاد شده” هم تاکید کرده بود: “خادمان مردم در حوزه امنیت، خود را از مردم می‌دانند و برخورد با مردم ولایی شرق اصفهان به هیچ عنوان در دستور کار حوزه امنیتی نبود.”

او اضافه کرده بود: “متأسفانه در حوادث اخیر قریب به ۳۵ نفر دچار مصدومیت شدند که تعدادی از این افراد امروز از مراکز درمانی مرخص شده و به دنبال کاهش التیام دردهای سایر مصدومان این حوادث هستیم.”

اکنون مشخص نیست که اگر ۳۵ نفر مجروح شده بودند، چرا دیوان عالی کشور حکم به پرداخت دیه برای ۱۲۹ نفر داده است!