پایتختی که جابجا شد

نویسنده

زمین لرزه سهمگین نپال، کاتماندو پایتخت آن کشو ر را جابجا کرده و چندین متر به سمت جنوب رانده است. مرکز لرزه‌نگاری آلمان شدت زلزله را ۵/ ۷ ریشتر اعلام کرده. مرکز لرزه‌نگاری آمریکا شدت این زلزله را ۹/ ۷ اعلام کرده است. این زمین لرزه در هند و بنگلادش نیز احساس شده و باعث کشته شدن چند نفر در هند شده است.

زلزله هولناک ژاپن در زمستان ۲۰۱۱  هم سبب تغییر مدار زمین شد و گردش آن را تندتر کرد.

سازمان ملل اعلام کرد: “درکاتماندو بیش از ۱.۴ میلیون نفر به غذا محتاج هستند. زمین‌لرزه زندگی هشت میلیون نفر را در ۳۹ بخش با مشکل روبه‌رو کرده، در حالی‌که بیش از ۲ میلیون نفر از آنها ساکن ۱۱ بخش شدیدا آسیب‌دیده هستند”.

مرکز زمین‌لرزه نپال در ۸۰ کیلومتری غرب کاتماندو و در ۱۵ کیلومتری زیرزمین اعلام شده است. با این حال به دلیل لرزش یک دقیقهای زمین آمارا تلفات بالا رفته است. این زلزله با چندین پس‌لرزه نیز همراه بود که شدت برخی از این پس‌لرزه‌ها بیش از 6 ریشتر بوده است.

مرکز تاریخی کاتماندو که از سوی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی اعلام شده به دلیل شدت زلزله دچار آسیب و ویرانی زیادی شده است.

نام کاتماندو از ترکیب واژه‌های سانسکریت “کاسث” به معنی چوب و “مانداپ” به معنی سایه‌سار پدید آمده است.

این شهر در بلندی ۱۴۰۰ متری از سطح دریا واقع شده‌ و در مرکز نپال در دره کاتماندو و در کنار رودخانه بگماتی قرار گرفته‌است.

گفته می‌شود بخاطر فراوانی ساختمان‌های چوبی زیاد که باعث گسترده بودن سایه‌های فراوان در سطح شهر می‌شده این نام را بر آن شهر گذارده بودند.

برای دیدن گزارش تصویری روی عکس کلیک کنید