افشاگری یک عکس پس از 13 سال

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» احمدی‌نژاد، تاج‌زاده و امام زمان

13 سال پس از برگزاری یک جلسه مناظره میان چند چهره سیاسی مخالف یکدیگر، انتشار یک عکس دیده نشده به افشای برخی از مسائل مربوط به سال های موسوم به اصلاحات منجر شد.

سایت خبری “رجانیوز” که از سایت های حامی رهبر جمهوری اسلامی و منتقد جریان موسوم به انحرافی در دولت احمدی نژاد به شمار می آید، در روزهای گذشته عکسی را از یک مناظره سیاسی میان سیدمصطفی تاج زاده، محمود احمدی نژاد و امیر محبیان منتشر کرد.

این سایت توضیح بیشتری درباره موضوع مناظره، تاریخ و محل برگزاری آن و نیز نام عکاس ارائه نکرد اما همسر مصطفی تاج زاده بخشی از این مسائل را روشن کرد.

فخرالسادات محتشمی پور که یک روز پس از انتشار این عکس با همسر خود در زندان اوین ملاقات داشت، در وبلاگ خود نوشت که این جلسه مناظره در سال 1377 و به دعوت انجمن [جامعه] اسلامی مهندسین برگزار شده بود.

آنگونه که محتشمی پور به نقل از همسر خود خبر داده، جلسه فوق در دفتر این تشکل سیاسی جناح راست سنتی برگزار شده و از تاج زاده دعوت شده بود تا در مناظره ای با حضور مرتضی نبوی، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین شرکت کند.

مصطفی تاج زاده در آن هنگام عضو همزمان شورای مرکزی دو تشکل اصلاح طلب سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی و نیز معاون سیاسی وزارت کشور در دوران ریاست عبدالله نوری بر آن بود.

به نوشته محتشمی پور، همسر او که “همیشه از مناظره ها با حضور هر کسی که می خواهد باشد، استقبال می کرد” پس از مراجعه به محل برگزاری جلسه و بدون اطلاع قبلی با محمود احمدی نژاد روبرو می شود که برای مناظره با او به جای مرتضی نبوی حاضر شده بود.

همسر تاج زاده سپس بدون نام بردن از امیر محبیان، عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت و از تئوری پردازان باسابقه جناح راست سنتی که نفر سوم حاضر در عکس است، افزود که “مجری هم از جناح راست انتخاب شده بود.”

در عکس، محبیان در صندلی میان احمدی نژاد و تاج زاده دیده می شود.

محتشمی پور در ادامه به نقل از تاج زاده نوشت در حالی که معاون سیاسی وقت وزارت کشور، در مناظره “اندر فضیلت و ضرورت توسعه سیاسی و دموکراسی” در کشور سخن می گفته، احمدی نژاد تأکید داشته که “با آمدن امام زمان همه مشکلات حل می شود!”

در واکنش به این مسئله اما سایت اصولگرای “جهان” وابسته به علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس نوشت که “همه شیعیان ظهور امام زمان (عج) را تنها راه گسترده شدن عدالت و نجات بشر می دانند اما به نظر می رسد منظور تاج زاده از این نقل قول موضوع دیگری است که آن هم با توجه به اقدامات احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری اش برای حل مشکلات کشور، بی اساس به نظر می رسد.”

شاکی همیشگی

همسر مصطفی تاجزاده که خود به علت اطلاع رسانی درباره وضعیت شوهرش و دیگر زندانیان سیاسی مدتی را در بازداشت گذرانده بود، این عکس را در “روزنامه آقای مشایی” دیده بود و خاطرات خود از آن مناظره را در ملاقات اخیر “با خنده” برای او تعریف کرده است.

سیدمصطفی تاج زاده که از چهره های مشهور جناح اصلاح طلب در ایران و از منتقدان صریح اللهجه دخالت نیروهای نظامی مانند سپاه پاسداران در سیاست و انتخابات است، یک روز پس از برگزاری انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری بازداشت شد.

اخبار و گزارش های متعدد درباره تاج زاده حاکی از آن بود که بازجوها فشار زیادی را بر او وارد کردند تا در دادگاه های دسته جمعی پس از انتخابات به اعتراف علیه خود، اعضای جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب و نیز چهره هایی مانند میرحسین موسوی و محمد خاتمی بپردازد که با مقاومت سرسختانه او مواجه شده و موفق نشدند.

نخستین مرخصی او از زندان پس از تحمل نه ماه حبس بود که چهار ماه آن در انفرادی گذشت. تاجزاده در جلسات رسیدگی به اتهامات خود، با اعتراض به روند سرکوب معترضان به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری از هرگونه دفاع در برابر اتهامات وارده، سر باز زد.

تاجزاده که به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور، مسئولیت برگزاری انتخابات دوره ششم مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت که به پیروزی گسترده اصلاح طلبان طرفدار سیدمحمد خاتمی منجر شد، در جریان آن انتخابات با آیت الله جنتی درگیر شد. شورای نگهبان به دبیری احمد جنتی، قصد ابطال نتایج را داشت اما با مقاومت تاج زاده و دولت خاتمی در این کار ناموفق ماند.

پس از آن  تاج زاده از دبیر شورای نگهبان به اتهام “ابطال غیر قانونی 700 هزار رای مردم تهران” به قوه قضائیه شکایت کرد اما هرگز به این اتهام علیه جنتی رسیدگی نشد.

او در جلسه دادگاه خود پس از انتخابات ریاست جمهوری به ریاست قاضی صلواتی نیز اعلام کرد تا زمانی که دادگاه رسیدگی به شکایتش علیه جنتی برگزار نشود از خود دفاع نمی کند و قاضی می تواند هرگونه که بخواهد حکم خود را صادر کند.

مصطفی تاجزاده در نهایت به شش سال حبس تعزیری و 10 سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم شد. با وجود این، او همچنان به نوشتن مقاله در رسانه های نزدیک به جنبش سبز ادامه می دهد و در آنها بر علیه “اقتدارگرایان حاکم بر ایران و حزب پادگانی {اشاره به سپاه پاسداران}” می نویسد.

او همچنین یکی از هفت چهره اصلاح طلبی است که به دنبال انتشار فایل صوتی منتسب به فردی موسوم به سردار مشفق، از فرماندهان ارشد امنیتی سپاه از این نهاد به اتهام “کودتای انتخاباتی” شکایت کرده است. به این شکایت هم مانند شکایت علیه احمد جنتی تاکنون رسیدگی نشده است.

تاج زاده اخیرا و از درون زندان به مناظره ای مکتوب با علی مطهری فرزند مرتضی مطهری پرداخته و در دومین نامه خود خطاب به او نوشت که “چنانچه اکثریت ایرانیان به هر دلیل جمهوری اسلامی را نخواهند، حتی اگر تشخیصشان غلط باشد، ما شرعاً و قانوناً چاره‌ای جز تمکین به تمایل اکثریت نداریم.”