13 آبان را سبزترین روز سال کنیم

نویسنده
حامد ایرانی

میرحسین موسوی در بیانیه شماره 14 خود از مردم دعوت کرد با حضور در راهپیمایی 13 آبان، آن را تبدیل به سبز ترین روز سال نمایند؛ در همین حال اخبار رسیده حکایت از صدور بیانیه مهدی کروبی در ارتباط با دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی این  روز دارد.

با نزدیک شدن به روز 13 آبان چهره ها و گروههای مختلف سیاسی و مذهبی با دعوت از مردم سعی می کنند تا این روز را به میدانی برای قدرت نمایی و به رخ کشیدن میزان قدرت خود در مقابل جریان رقیب تبدیل کنند. به این ترتیب طرفداران و رهبران جنبش سبز سعی دارند با همه توان در خیابانهای شهر تهران حضور یابند و در جبهه مقابل نیز حامیان دولت کودتا با انواع و اقسام تهدیدها و به کارگیری همه راهها می کوشند از یک سومانع حضور مخالفان خود در خیابان هاشوند و از سوی دیگر با لشکرکشی طرفدارانشان، قدرت نمایی کنند.

 

راه سبز؛ یک مسیر عقلانی

در همین راستا مهندس میرحسین موسوی در بیاینه شماره 14 خود که صبح دیروز منتشر شد ضمن اشاره به وقایعی که در روز 13 آبان اتفاق افتاده است، نوشت: “آنک سیزدهم آبان، این سبزترین روز سال دوباره از راه می‌رسد. آیا امروز قابل‌تصور است که حرکت مردم بر اثر بازداشته شدن همراهی از همراهی خاموش شود؟ اگر اینگونه باشد دستاوردهای چهل و پنج سال تاریخ معاصر خود را از دست داده‌ایم، و اگر چنین نباشد این نشانه‌ای از ریشه‌های انقلابی ماست. ما به اتکای این ریشه‌هاست که سبز شده‌ایم، ریشه‌هایی که اگر از آنها دور شویم به همان چیزی تنزل خواهیم کرد که مخالفان مردم آرزو می‌کنند. به این خاطر است که جا دارد با هر تلاش افراطی در این جهت برخوردی احتیاط‌آمیز داشته باشیم.”

موسوی در ادامه این بیانیه از انتظار جامعه برای رسیدن به پیروزی سخن می گوید و اشاره می کند: “این روزها هر نگاهی که به نگاهی می‌افتد از پیروزی می‌پرسد. کی به آن می‌رسیم؟ چه چیز ما را به آن می‌رساند؟ کدام قدم و اقدام آن را به پیش می‌اندازد؟ و چه چیز آن را کمال می‌بخشد؟ تمامی وجود ما دعا و سوال است و وعده خداوند که فرمود هر آنچه مسئلت کنیم مقداری از آن را اجابت خواهد کرد. و آتاکم من کل ما سالتموه. (و از هرآنچه از او خواستید به شما داد). همین که خواسته‌ای در جامعه متولد می‌شود دیگر هیچ کس قادر نیست از برآورده شدن آن ممانعت کند و دولت‌ها تنها می‌توانند بر مقادیری چون زمان و میزان و شکل تحقق آن تاثیر بگذارند.” و سئوال می کند: “آیا ما هم می‌توانیم بر این مقادیر اثر داشته باشیم؟” و خود در جواب می گوید “آری”.

وی بار دیگر به تببین نظریه پیشنهادی اش که “راه سبز امید” است می پردازد و می گوید: “راه سبز ما یک مسیر عقلانی است و این یک بشارت است، زیرا نشان می‌دهد که ما تا انتها بر سر خواسته‌های خود مستحکم خواهیم ایستاد. اگر دچار تندروی و رفتارهای افراطی بودیم شک نکنید که با دستانی خالی از نیمۀ راه باز می‌گشتیم، زیرا افراط راه را برای تفریط باز می‌کند.”

در ادامه این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری به نقد عملکرد دولت در مذاکرات اخیر هسته ای می پردازد و می نویسد: “دولتمردان نه مشکلات جهان را حل کردند و نه بر حقوق تردیدناپذیر ملت خود تاکید نمودند، که با گشاده‌دستی از این حقوق عقب نشستند. آنها نشان دادند که حتی در تسلیم شدن و کرنش کردن افراط‌ گرند. حتی اگر با تلاش دلسوزان از واگذاری دستاوردهای کشور در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای جلوگیری شود از عواقب افراط و تفریط‌های دولتمردان ایمن نشده‌ایم، زیرا رفتارهای آنان زمینه را برای اجماع بین المللی جهت اعمال تحریم‌ها و فشارهای بیشتر به ملت ما فراهم کرده است” و نتیجه گیری می کند: “چیزی که ما می‌توانیم از این ماجرا بیاموزیم آن است که خود دچار افراط نشویم. دیر یا زود ـ بلکه به امید خدا بسیار زود ـ مخالفان مردم صحنه را ترک می‌کنند.”

موسوی در ادامه بیانیه اش به تشریح دیدگاههای خود در خصوص رعایت قانون اساسی و لزوم پرهیز از تندروی می پردازد و در پایان با اشاره به 13 آبان می نویسد: “سیزدهم آبان میعادی است تا از نو به یاد آوریم که در میان ما مردم رهبرانند. این روز عزیز را به ملت ایران تبریک می‌گویم و برای گروهی از آفرینندگان این مناسبت که اینک در بندند و دیگر اسیران نهضت سبز از خداوند آزادی، شکیبایی و پاداشی متناسب با نیت‌های بلندشان آرزو می‌کنم.”

 

دعوت به راهپیمایی سکوت

مهدی کروبی نیز روز گذشته اعلام کرد که در 13 آبان از دانشگاه امیرکبیر به سمت سفارت سابق ایالات متحده راهپیمایی سکوت خواهد کرد.

براساس خبری که سایت میزان نیوز منتشر کرده است کروبی در بیانیه ای که در روزهای آینده منتشر خواهد کرد، ضمن دعوت از مردم از آنها خواهد خواست تا  “برای پرهیز از تشنج و جلوگیری از سوء استفاده نهادهای حکومتی در سکوت راهپیمایی نمایند”.

کروبی پیش از این نیز در پیام تصویری اش از مردم دعوت کرده بود تا در مراسم عمومی مانند  راهپیمایی 22 بهمن، عزاداری های ماه محرم و گردهمایی ها به صورت جدی حضور داشته  باشند و حضور خود را نشان دهند.

درهفته گذشته مجمع روحانیون مبارز که ریاست شورای مرکزی آن را سیدمحمد خاتمی بر عهده دارد نیز در بیانیه ای از مردم دعوت کرد تا در مراسم 13 آبان بصورت گسترده و مسالمت آمیز حضور یابند.این مجمع ضمن تاکید بر آزادی‌های مصرح در قانون اساسی همچون آزادی بیان و آزادی اجتماعات “از همه مردم شریف ایران که همواره از خود رفتار مدنی نشان داده اند” خواسته است که “در این موقعیت حساس حتی اگر مورد خشونت خشونت گران قرار گیرند خویشتن داری را از دست ندهند.”

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم با صدور بیانیه ای ضمن اعتراض به صدور احکام متعدد زندان برای اصلاح طلبان در بند و همچنین برخوردها و هتک حرمت های صورت گرفته نسبت به مهدی کروبی و علیرضا بهشتی در نمایشگاه مطبوعات در آستانه 13 آبان از مردم دعوت کرد تا این روز را که آفرینندگانش در سال 58 امروز پشت میله های زندان گرفتار هستند، گرامی بدارند.

درهفته گذشته نیز مجمع روحانیون مبارز که ریاست شورای مرکزی آن را سیدمحمد خاتمی بر عهده دار نیز در بیانیه ای از مردم دعوت نمود تا در مراسم 13 آبان بصورت گسترده و مسالمت آمیز حضور یابند.

این مجمع ضمن تاکید بر آزادی‌های مصرح در قانون اساسی همچون آزادی بیان و آزادی اجتماعات “از همه مردم شریف ایران که همواره از خود رفتار مدنی نشان داده اند” خواست که “در این موقعیت حساس حتی اگر مورد خشونت خشونت گران قرار گیرند خویشتن داری را از دست ندهند.”

 

تهدیدها علیه جنبش سبز

این دعوت ها اما تهدیداتی را نیز به همراه داشته است که از جمله می توان به تهدید سردار محمد صالح جوکار، رییس بسیج دانش آموزی اشاره کرد که با اشاره به اینکه “سه میلیون دانش‌آموز بسیجی در مراسم مبارزه با استکبار جهانی در راهپیمایی مقابل لانه جاسوسی حضوری سازمان یافته خواهند داشت” در مورد “جنگ روانی که در خصوص این روز(13 آبان) از سوی دشمنان نظام به راه افتاده” گفته بود: “عده‌ای فریب خورده می‌خواهند از این فضاها سوء استفاده کنند و دشمن سعی دارد در جنبش‌های انقلابی انحراف ایجاد کند، اما مردم با بصیرت و هوشیاری که دارند این توطئه‌ها را خنثی خواهند کرد. دانش‌اموزان پتانسیل بالایی دارند و می‌توانند مقابل هر جریانی که بخواهد علیه انقلاب توطئه کند بایستند.”

سردارعلی فضلی، فرمانده سپاه سید‌الشهدای استان تهران هم با اشاره به راهپیمایی روز 13 آبان در اظهاراتی صریح گفته بود: “کانون فتنه اعلام کرده  در روز 13 آبان شیطنت‌هایی را خواهد داشت، در این زمینه باید هوشیار باشیم و غفلت نکنیم.”

 وی همچنین تلویحا از همه نیروهای بسیجی و سپاهی خواسته بود برای این روز و برخورد با به گفته او “عوامل فتنه” آماده  باشند و افزوده بود: “البته امروز چهره نفاق برای همگان روشن شده است، اما اگر مراقب نباشیم در آینده مشکلات جدی‌تری را خواهیم داشت”.

همزمان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز هفته گذشته در بخشنامه ای، تمامی رسانه ها رااز انعکاس مطالبی که حاوی دعوت معترضان یا تحلیل های آنان در خصوص روز 13 آبان باشد منع کرد.