سبزها مسیر راهپیمایی 13 آبان را اعلام کردند

نویسنده
نازنین کامدار

» علی رغم هشدارهای شتاب زده فرماندهان سپاه و ناجا

همزمان با اعلام آغاز راهپیمایی هواداران جنبش سبز در روز 13 آبان از میدان هفت تیر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی تهران بزرگ، با انتشار بیانیه های جداگانه ای به تهدید راهپیمایان پرداختند.

سپاه پاسداران در بیانیه خود که مشابه آن را در آستانه روز قدس نیز صادر کرده بود، بار دیگر از برخورد با “جریاناتی که شعارها و مسایل انحرافی طرح کنند” خبر داده است.

 سپاه پاسداران، در آستانه روز قدس نیز در بیانیه ای شدیدالحن، از برخورد با “کسانی که در روز مبارزه علیه صهیونیسم جهانی، شعار انحرافی سر دهند” خبرداده بود، اما در زمان تجمع و راهپیمایی متراکم معترضان به نتیجه انتخابات که شعار “مرگ بر دیکتاتور”، “یا حسن میرحسین”، “مرگ بر چین” و “مرگ بر روسیه” را در برابر بلندگوهای پخش کننده  شعار “مرگ بر امریکا” وابسته به  ستاد برگزاری راهپیمایی حکومتی روز قدس  سر می دادند، هیچ نشانه ای از عملی شدن تهدیدها دیده نشد.

به باور کارشناسان سیاسی سپاه می کوشد با انتشار بیانیه های تهدید آمیز در آستانه هر حرکت اعتراضی، از پیش موجبات رعب و وحشت را در میان معترضان فراهم آورد تا از این طریق بخشی از معترضان را از حضور در چنین حرکت هایی منصرف کند.

در کنار سپاه، نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز با انتشار بیانیه مشابهی ضمن تهدید و ارعاب معترضان، هر گونه تجمعی  غیر از تجمع حکومتی سازمان تبلیغات اسلامی را غیر قانونی دانسته و از برخورد با شرکت کنندگان در اینگونه تجمعات خبر داده است.

بیانیه نیروی انتظامی، در حالی در شامگاه دوشنبه منتشر می شود که در چند ماه گذشته، این نیرو به همراه نیروهای بی شناسنامه ای که به “لباس شخصی ها” شهرت دارند، بیشترین نقش را در سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات بر عهده داشته است و هم اکنون نیز به دلیل برپا کردن بازداشتگاه های غیرقانونی چون بازداشتگاه مشهور”کهریزک”، با اعتراضات گسترده محافل سیاسی داخلی و نهاد های بین المللی مدافع حقوق بشر مواجه است.

در بیانیه نیروی انتظامی، که واحد مرکزی خبر، ارگان خبری وابسته به صدا و سیما آن را منتشر کرده، آمده است: “نیروی انتظامی با افراد و گروه هایی که قصد ایجاد ناآرامی و بی نظمی و رفتار غیر قانونی داشته باشند، بر اساس وظیفه قانونی خود با قاطعیت برخورد خواهد کرد و همچنین انتظار دارد شهروندان  محترم به تذکرات پلیس راهور تهران در خصوص محدودیت های ترافیکی در این روز توجه کرده و با ماموران پرتلاش ناجا در جهت جلوگیری از ترافیک و بی نظمی همکاری کنند”.

نیروی انتظامی در حالی از واژه “شهروندان محترم ” در بیانیه خود استفاده کرده که اسناد غیرقابل انکاری از برخوردهای خشن پرسنل این نیرو با معترضان و حتی تخریب اموال عمومی شهروندان عادی در قالب فیلم و عکس در سطح بین المللی منتشر شده است. بر اساس این بیانیه تنها تجمعی که “قانونی” تلقی شده، تجمع سازمان تبلیغات اسلامی در برابر سفارت اشغال شده امریکاست.

این در حالی است که به گفته کارشناس گفت و گو کننده با “روز”، نیروی انتظامی مشخص نکرده است که چگونه می تواند در یک منطقه جغرافیایی محدود، “تجمع قانونی” را از “تجمع غیر قانونی” و “اغتشاشگران” را از “شهروندان محترم” تشخیص دهد.

در واکنشی جداگانه، احمدرضا رادان، جانشین فرمانده این نیرو نیز از “عدم تحمل تجمع غیر قانونی” سخن گفته است.

وی که بنا به گفته یکی از اعضای کمیته “ بررسی حوادث بعد از انتخابات” مجلس، یکی از اصلی ترین متهمان برپا کردن بازداشتگاه غیر قانونی کهریزک است و در بیانیه مهدی کروبی درخصوص تجاوز به برخی از بازداشت شدگان نیز نام وی مطرح شده است، بار دیگر و  پس از مدت ها سکوت در جمع خبرنگاران حاضر شده و همچون روال گذشته به تهدید معترضان به نتیجه انتخابات پرداخته است. او گفته که “کسانی که با فریب و نیرنگ مردم را به تجمع غیرقانونی دعوت می‌کنند باید پاسخگوی اقدامات خود باشند”.

اشاره او به میرحسین موسوی، مهدی کروبی و مجمع روحانیون مبارز تشکیلات تحت رهبری محمد خاتمی است که در طی روزهای گذشته با انتشار بیانیه هایی از مردم برای “حضور سبز” در راهپیمایی روز سیزدهم آبان دعوت کرده اند. این فرمانده انتظامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزوده: پلیس هیچ تجمع غیرقانونی را تحمل نکرده و با تجمع‌کنندگان برخورد قانونی می‌کند.  رادان افزوده است که “رسما اعلام می‌کنیم، کسانی که قصد تجمع غیر قانونی دارند و افرادی هم که مردم و جوانان را با فریب دعوت و تشویق به تجمع غیرقانونی کنند باید پاسخگوی اعمالشان باشند”.

سخنان این مقام پلیس در حالی بیان می شود که انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها رسما برای راهپیمایی در روز 13 آبان از  استانداری تهران درخواست مجوز کرده بود که با سکوت استانداری مواجه شد. تا اینکه دیروز صفرعلی براتلو، معاون سیاسی استانداری تهران از اساس چنین درخواستی را تکذیب کرد و گفت:” تاکنون برای تجمع در روز ۱۳ آبان از سوی هیچ گروهی مجوزی درخواست نشده است”. ادعایی که به سرعت با انتشار شماره نامه درخواست مجوز در دفتر ثبت استانداری تهران، از سوی این تشکل اصلاح طلب تکذیب شد.

رادان در بخش دیگری از سخنان خود، از “اقدامات انتظامی و ترافیکی ویژه 13 آبان” نیز خبر داده و گفته است: “به دلیل کثرت شرکت‌کنندگان در تظاهرات سیزده آبان پلیس مجبور است یک سری محدودیت‌های ترافیکی در سطح شهر تهران اعمال کند”.

رادان درست در فردای روزی که بهزاد نبوی عضو برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، به اتهام ایجاد ترافیک، پس تحمل 113 روز زندان در دادگاه حاضر شد، از برخورد با “ایجاد کنندگان ترافیکدر روز 13 آبان”  خبر داده است! این مقام پلیس درحالی از “ایجاد ترافیک”به عنوان یک اقدام غیر قانونی سخن گفته که شهروندان تهرانی روزانه وقت بسیاری را در ترافیک سنگین خیابان های تهران از دست می دهند.

 

کروبی روز 13 آبان میدان هفت تیر است

تهدید به برخورد با معترضان در آستانه روز 13 آبان درحالی اوج می گیرد که مهدی کروبی به توجه به تهدیدها اعلام کرده است که در این روز راس ساعت 10:30 صبح برای شرکت در راهپیمایی به میدان 7 تیر خواهد آمد.

پس از انتشار اخباری مبنی بر حضور مهدی کروبی در دانشگاه امیر کبیر ( پلی تکنیک ) در روز 13 آبان، یکی از نزدیکان مهدی کروبی خبر داد که وی در این روز قرار نیست به دانشگاه امیر کبیر برود و به تبع آن هیچ برنامه دیداری نیز از این دانشگاه ندارد.

 این گزارش حاکی است که مهدی کروبی بنا بر برنامه سال های اخیر خود روز 13 آبان ساعت 30 : 10 در میدان هفت تیر حاضر می شود و از آنجا برای شرکت در مراسم این روز اقدام می کند.

میرحسین موسوی نیز در بیانیه ای که روز شنبه گذشته منتشر کرد بدون آنکه از محل حضور خود در روز 13 آبان سخنی به میان آورده باشد از مردم دعوت کرد تا در این روز به راهپیمایی بیایند.

دعوتی که خشم یکی از ارگان های وابسته به دولت کودتا را برانگیخت تا با انتشار بیانیه ای به وی هشدار دهد که در صورت ادامه دعوت مردم به اعتراض به سرنوشت بنی صدر دچار خواهد شد.

بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران، ارگان شبه نظامی مستقر در دانشگاه ها، صادر کننده این بیانیه در آستانه 13 آبان بود.
به گزارش فارس، خبرگزاری وابسته به دولت کودتا، بسیج دانشجویی در بیانیه خود خطاب به میرحسین موسوی آورده است: “در آستانه مراسم پر شکوه یوم الله 13 آبان، به تمامی کج اندیشان ابزار دست استکبار هشدار می‌دهیم که در صورت استمرار حرکت دشمن‌شاد کن در مسیر سوخته نفاق و کوفتن بر طبل اختلاف نزد مردم بیش از حال حاضر به انزوا خواهند گرائید و این سرنوشت منافقانی چون بنی صدر است که باز هم امیدواریم با کسب بصیرت مانع چنین سرنوشتی برای خویش گردند”.

 

ادعای خنثی شدن عملیات تروریستی در آستانه 13 آبان!

سرانجام آن که همزمان با هشدارهای امنیتی نیروهای نظامی و انتظامی، وزارت اطلاعات نیز در بیانیه ای کم سابقه از آنچه “خنثی طرح ترور یکی از مسئولین نظام در آستانه 13 آبان ماه”نامیده، خبر داد.

شامگاه گذشته، خبرگزاری های دولتی ایران به نقل از روابط عمومی وزارت اطلاعات مدعی  خنثی شدن طرح ترور یکی از مسئولین سیاسی کشور شدند. در گزارش این روابط عمومی آمده است: “بر اساس اسناد و مدارک کشف شده، تروریست‌های مزدور قصد داشتند با طراحی و هدایت سازمان جاسوسی آمریکا در ادامه اغتشاشات و فتنه‌ای که پس از انتخابات ریاست جمهوری در کشور به وجود آمد، با هدف القای فضای ناامنی و ایجاد درگیری‌ میان جناح‌های مختلف سیاسی، یک چهره سیاسی نظام را ترور کنند.”
بنابر اطلاعات به دست آمده، تروریست‌ها درصدد بودند اولین بار در روز رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیران پیشنهادی دولت دهم و چند روز پیش در آستانه سالروز حماسه 13 آبان و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، یکی از خدمتگزاران دولت را مورد سوءقصد قرار دهند”.

یک منبع آگاه در گفت و گو با روز، انتشار این گونه گزارش ها را پس پاکسازی های گسترده در داخل مجموعه وزارت اطلاعات مشکوک دانست و آنرا در راستای سیاست ایجاد رعب و وحشت در میان معترضان خواند.

این منبع آگاه با یادآوری خبر بمب گذاری در مقبره آیت الله خمینی در روز 30 خرداد که بنا به گفته محسنی اژه ای، وزیر وقت اطلاعات در محل نگهداری کفش ها منفجر شده بود به روز گفت:” بعد ها هیچ سندی که نشان دهنده این عملیات بوده باشد از سوی وزارت اطلاعات و یا بیت آیت الله خمینی منتشر نشد و این دیگر درباره این بمب گزاری اطلاع رسانی نکرد”.