مکارم شیرازی: ۱۳ بدر عزاداری کنید

نویسنده
فیروزه متین

» دردسر تقویمی برای حکومت اسلامی

تقارن زمانی تعطیلات نوروز و روزهای سوگواری شیعیان، به چالشی اساسی برای دستگاه های تبلیغاتی جمهوری اسلامی تبدیل شده است.این چالش که از چندسال قبل و با همزمانی مراسم تاسوعا با شب عید همراه بود، موجب شده تا دستگاه های تبلیغاتی حکومت و مهمترین آنها یعنی صدا و سیما، برای راضی نگهداشتن  دوطیف از مخاطبان خود با مشکل رو به رو شوند.

امسال اما، همزمانی روز سیزدهم فروردین با سالگرد مراسم موسوم به “ایام فاطمیه” تا حدی برای حکومت نگران کننده شده که برای جلوگیری از برگزاری مراسم سنتی ۱۳ به در، دست به دامان “آیات عظام” شده است.

در همین راستا روز گذشته، ناصر مکارم شیرازی روحانی تندروی حامی حکومت با صدور فتوایی، گفته است  مردم باید در روز ۱۳ به در عزاداری کنند.

به گزارش فارس، در متن فتوای وی آمده است: “احترام ایام شهادت بانوی اسلام فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر همه لازم است، بنابراین ایام فاطمیه اوّل ۱۳، ۱۴ و ۱۵ جمادی الاولی (۲۴، ۲۵ و ۲۶ اسفند ۱۳۹۲) و همچنین ایام فاطمیه دوم ۱، ۲ و ۳ جمادی الثانی (۱۲، ۱۳ و۱۴ فروردین ۱۳۹۳) باید به مراسم سوگواری آن حضرت اختصاص داده شود و از برکات آن بهره مند گردند. ولی در بین این دو ایام، برگزاری مراسم دیگر (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد. ضمناً انجام مراسم سال نو مانند دید و بازدید، خانه تکانی، نظافت و امثال آن نیز مانعی ندارد. همیشه در سایه لطف پروردگار و عنایت آن حضرت موفق باشید”.

او این فتوا را در پاسخ به “جمعی از مقلدین” که از او نظرش “نسبت به برگزاری مراسم جشن عیدانه در فروردین ماه سال ۱۳۹۳ که بعضی از روزهای آن مصادف با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) می-‌باشد”پرسیده بودند، صادر کرده است.

علاوه بر مکارم، نوری همدانی نیز با صدور پیامی خواستار افزایش برنامه های عزاداری در عید شده است.

به نوشته “رسا” او در بیانیه خود آورده است: “جا دارد شیعیان و ارادتمندان آن حضرت و رسانه‌های جمعی به ویژه صدا و سیما با توجه به مقارن شدن ایام فاطمیه با ایام عید نوروز نسبت به مجلس عزای آن بانوی بزرگ توجه بیشتر داشته و در با شکوه و با عظمت برگزار کردن آن بیش از پیش تلاش کنند و همگان در مراسم ایام فاطمیه حضور فعال داشته و از محضر پر فیض آن حضرت بهره‌مند شوند”.

در همین حال علاوه بر روحانیون حکومتی، سازمان تبلیغات اسلامی نیز پیامک هایی را با عنوان “استقبال از نوروز فاطمی”، برای کاربران تلفن همراه ارسال کرده و کوشیده است تا توجه آنها را به مراسم عزاداری پیش رو جلب کند.

در پیامک این سازمان آمده است: “در دو عالم جلال ما زهراست/رمز تغییر حال ما زهراست/عید با فاطمیه می آید/ذکر تحویل سال ما زهراست… شوق و ذوق آغازین روزهای بهارم تقدیم به شوق آفرین قلب پیامبر؛ حضرت فاطمه زهرا”.

سایت رجانیوز هم در مطلبی در اینباره نوشته است: “نباید اجازه دهیم عده‌ی قلیلی که نه برای فرهنگ اسلامی حرمتی قائلند و نه برای فرهنگ ملّی و ایرانی ما، و اساساً هیچ وقعی نیز برای مردم ما قائل نیستند، به نام دین، به نام مذهب یا فرهنگ و آداب و رسوم ملّی، حتی اظهار نظر کنند، چه رسد به سوء استفاده ابزاری برای ایجاد اعوجاج، افتراق و ترویج شبهه، آن هم علیه اسلام و مقدسات و محترمات اسلامی. فرهنگ، یک کتاب نیست، یک کلمه نیست، یک بسته‌ی تزیینی و فروشی نیز نمی‌باشد. مجموعه اعتقادات، باورها و رسوم یک ملت یا یک قوم را فرهنگ آنان می‌گویند. بدیهی است ملّتی که به اسلام اعتقاد دارند، به کعبه روی کرده و نماز به پا می‌دارند و به پیامبر اکرم و اهل بیت، ضمن معرفت، عشق می‌ورزند و به آنان تأسی کرده و روز و شب می‌گویند که «به شادی شما شاد و به غم شما مغموم هستیم – با دوستان شما دوست و با دشمنان شما دشمن هستیم»، از کشور دیگری نیامده و یا از آسمان نازل نشده‌اند. همین ملت هستند با همین فرهنگ. لذا کسانی که فرهنگ دیگری دارند، باید که دست کم به فرهنگ عموم و اکثریت احترام بگذارند و رعایت کنند، نه این که معترض شوند و سعی در القای نظرات اقلیتی ناچیز نمایند، این که همان دیکتاتوری است. آیا اگر یکی از بستگان نزدیک (پدر، مادر، همسر و فرزند) همین افراد در ایام نوروز از دنیا برود، سیاه نمی‌پوشند و مجلس عزا به پا نمی‌دارند و می‌گویند که با «فرهنگ نوروز» انطباق ندارد؟”

سایت “بولتن نیوز” هم نوشته: “شایسته است مسئولان صداوسیما نیز، همگام و همراه با امت خداجو و مسلمان ایرانی، تدارک مناسبی برای برنامه های نوروزفاطمی داشته باشند تا نوعی از تناقض در برنامه های تلویزیون و رادیو را شاهد نباشیم و حرمت عزای فاطمیه که عزای پیامبر اعظم و همه اهل بیت است حفظ شود. از سویی مجالس و محافل وعظ و روضه پخش نشود و از سوی دیگر، بساط قهقهه و پخش موسیقی های تند و… در دستور کار قرار گیرد. مردم، بارها و بارها نشان داده اند که بیشترین مراعات و مشارکت را در این قبیل برنامه ها خواهند داشت که تقارن چندسال قبل نوروز با عاشورای حسینی موید این نکته است اما بعضا دیده می شود که متاسفانه برخی مسئولان و نهادها، از خواسته های ملت عقب افتاده و یا دچار زاویه شده اند که این نوشتار، خطابش با همان معدود افراد دارای زاویه است. باز هم تاکید می شود که شاید این یادآوری قدری زودتر از موعد بوده است اما به جهت اهمیت آن و اینکه معدود افراد مسئولی در آن روزهای شلوغی این توجیه را نداشته باشند که خبر نداشتیم، از هم اینک تذکر داده شد تا بهترین برنامه ها برای آن روزهای ملت تدارک دیده شود”.