بحران بی‌آبی شدید در ۱۳ استان

نویسنده
رژین یونسی

» وضعیت آبی کشور "قابل تحمل" نیست

وازرت نیرو اعلام کرده که به لحاظ شاخص پایش منابع آبی، ۱۳ استان کشور با “تنش آبی شدید” و ۱۱ استان دیگر هم با “تنش آبی” روبرو هستند. بر اساس این اعلام هیچ یک از ۳۱ استان کشور در دسته‌بندی “مرطوب”، “نرمال” یا حتی “قابل تحمل” قرار ندارند.

پایگاه اطلاع‌‌رسانی وزارت نیروی ایران روز ۱۵ فروردین‌ماه، گزارش داد که براساس شاخص پایش منابع آب، از مهرماه تا اسفندماه سال ۹۳، استان‌های کشور در شش گروه مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، دارای تنش آبی شدید و کمبود آب دسته‌بندی شده‌اند.

بر اساس این گزارش ۱۳ استان از جمله اصفهان، ایلام، تهران، البرز، خوزستان، زنجان، قزوین، قم، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزی و همدان در دسته مناطق دارای “تنش آبی شدید” قرار دارند.

همچنین ۱۱ استان دیگر شامل آذربایجان‌شرقی وغربی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و رضوی، سمنان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و مازندران در دسته مناطقی گزارش شده‌اند که با “تنش آبی” درگیر هستند.

به این ترتیب هیچ استانی از نظر شاخص پایش منابع آب در سال آبی ۹۳/۹۴ در دسته‌های مرطوب، نرمال و یا حتی قابل تحمل قرار ندارد.

وزارت نیرو می‌گوید به لحاظ جغرافیایی نیمه جنوبی و جنوب‌شرقی کشور در دسته مناطق درگیر با کمبود آب قرار دارند.

این اعلام وزارت نیروز چند روز پس از هشدار در مورد وضعیت نا مناسب و سدهای تامین کننده آب تهران صورت گرفته است.

خبرگزاری تسنیم، روز جمعه، ۱۴ فروردین، گزارش داد که تنها ۲۰ درصد از حجم سدهای تهران از آب پر است و بیش از نیمی از آب شرب ساکنان این استان از ذخایر آبی سدهای طالقان، کرج، لتیان، لار و ماملو تأمین می شود که “با وضعیت مناسبی در میزان ذخایر آبی مواجه نیستند.”

مجموع حجم مخازن این سدها به یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون مترمکعب می رسد که در حالت عادی و برای گذر ایمن از پیک مصرف آب در پایتخت باید حداقل ۷۰۰ میلیون مترمکعب از حجم ۱.۹ میلیارد مترمکعبی سدهای تأمین آب شرب تهران از آب پر باشد.

در سال گذشته مسولان بارها نسبت به تامین آب شرب پایتخت هشدار داده و در شهریور ماه حتی اعلام شد که سدهای لار و لیتان، از سدهای تامین کننده آب تهران خشک شده‌اند.

خبرگزاری فارس هم اخیرا گزارش کرده که حجم بارشهای استان تهران نیز از ابتدای سال آبی جاری تا کنون (از مهر ماه ۹۳ تا کنون) در مقایسه با دوره زمانی مشابه “متوسط درازمدت” ۱۹ درصد کاهش کاهش یافته است.

خشکسالی و کاهش بارش‌ باران و برف در سال ۹۳، حدود ۵۱۷ شهر را در تولید و مصرف آب در “شرایط سر به سر تولید” قرار داد. در این بین ۱۲ کلا‌‌ن‌شهر با جمعیت حدود ۲۳ میلیون نفر با سطوح متفاوت در شرایط تنش آبی قرار گرفتند که البته از آغاز امسال و بنا بر اعلام وزارت نیرو وارد مرحله “تنش شدید آبی” شده‌اند.

بحران کم آبی طی سال گذشته در برخی مناطق شهروندان را با مشکلات عدیده‌ای ازجمله جیره‌بندی آب روبرو کرد.