۱۳ هزار میلیارد چند صفر دارد؟

نویسنده
نازنین کامدار

» پرونده فساد تازه؛

به فاصله چند روز پس از اعلام خبر بازداشت مدیر عامل “اسبق” منطقه آزاد قشم از سوی رئیس کل دادگستری هرمزگان، خبرگزاری دولتی ایرنا، به نقل از یک مقام آگاه از بازداشت دو مدیرعامل منصوب شده در فاصله سال های ۸۹ تا ۹۱ خبر داد.اولین مدیرعامل منطقه آزاد قشم در دولت یازدهم نیز میزان فساد این دو مقام قبل از خود را ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

حجت الاسلام محمدصادق اکبری رئیس کل دادگستری هرمزگان هفته گذشته گفته بود: “پرونده تخلفات مالی و زمین خواری در جزیره قشم در حال رسیدگی و تعدادی از مدیران و افراد مرتبط با پرونده جهت بازجویی و جمع آوری اطلاعات احضار شدند که در روند بررسی پرونده یکی از مدیران اسبق منطقه آزاد قشم به صورت موقت بازداشت شد”.

حالا خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه، از بازداشت دو مدیرعامل منصوب شده در سال های ۸۹ و ۹۰ خبر داده و نوشته: “این دو مدیر عامل در سال های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ با حکم معاون رییس جمهوری وقت به عنوان پنجمین و ششمین مدیران عامل سازمان منطقه آزاد قشم منصوب شده بودند. یکی از مدیران عامل پیشین سازمان منطقه آزاد قشم نزدیک به شش ماه پیش دستگیر و برای وی وثیقه سه هزار میلیارد ریالی تعیین شد اما به علت عدم تامین وثیقه تاکنون در بازداشت بسر می برد. این شخص در زمان تصدی ۲۰ هکتار اراضی فرودگاه قدیمی قشم را به قیمت هر مترمربع ۹۰۰ هزار ریال فروخته است و ارزیابی ها نشان می دهد که ارزش ریالی هر مترمربع از این اراضی در آن تاریخ حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است. در دوره مدیر عامل بعدی نیز موضوع این زمین ها با تغییر در رویکردها به صورت مشارکت با خریدار مطرح می شود و در این زمینه با افزایش سه درصدی سهام منطقه آزاد قشم در طرح های ارایه شده برای زمین های این فرودگاه، ۱۸۰ میلیارد ریال پول فروش این اراضی به خریدار بازگردانده شده و منطقه آزاد به صورت مشارکتی طرح ها را دنبال می کند. در این ارتباط مدیرکل سابق حقوقی و املاک سازمان منطقه آزاد قشم و سرپرست اداره کل حقوقی و امور قراردادهای این سازمان نیز دستگیر و بازداشت شده اند. در پرونده تشکیل شده یک سری تخلفات زنجیره ای مطرح شده است که در مرحله ادعا، بررسی و تحقیقات اولیه است. علاوه بر ۲۰ هکتار زمین فروخته شده، پنج هکتار زمین دیگر نیز به خریدار فرودگاه قدیمی قشم واگذار شده است. در ادامه این روند و در جریان مشارکت منطقه آزاد قشم با خریدار، چک های خریدار به وی بازگردانده شده و در حقیقت این اراضی به رایگان در اختیار خریدار قرار گرفته است”.

انتشار این جزئیات در باره پرونده فساد گسترده مقامات دولت سابق در منطقه آزاد قشم اما، سرآغاز افشاگری های جدیدی بود که روز گذشته از سوی شهریار مشیری، مدیرعامل سابق این منطقه آزاد فاش شد.

او در گفت و گو با روزنامه شرق، علاوه بر اشاره به نام “سید رضا موسوی” و “اسفندیار حیدری پور” به عنوان دو مدیر عامل بازداشت شده، از پرونده فساد آنها با رقم تکاندهنده ۱۳ هزار میلیارد تومان نیز پرده برداشت.

به نوشته روزنامه شرق، شهریار مشیری گفته است: “کلا شبیه یک نوع غارت بود. کل باند فرودگاه و برج مراقبت آن فروخته شد.این فرودگاه در جنگ جهانی اول فرودگاه فعالی بوده و ارزش تاریخی دارد. ۲۰ هزار هکتار از اراضی این فرودگاه را در زمان مدیریت آقای سید رضا موسوی- از مدیران منصوب منطقه آزاد از سوی حمید بقایی- برای شهرک‌سازی و کاربری مسکونی، با عنوان پروژه شهرک طلایی (Golden City) واگذار می‌کنند. زمین را قیمت کرده و همان موقع آن را متری ۹۰ هزار تومان می‌فروشند. تحقیقات ما نشان داد زمین آن ‌سوی خیابان- مجاور فرودگاه- همان موقع متری ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان فروش می‌رفته است. تخلف دیگر اینکه بدون آنکه پول بگیرند، زمین را به قیمت ۱۷ میلیارد تومان و با اقساط هفت‌ساله و از دم قسط فروخته‌اند و هیچ پیش‌پرداختی در کار نبوده است. آن شرکتی که طرف قرارداد بوده، سرمایه آورده‌ای نداشته و سرمایه ‌گذار هم نبوده و به‌عنوان یک شرکت در فروش شرکت کرده و قرارداد واگذاری را می‌بندند…..بعدا در دوره مدیرعامل بعدی این زمین را به تجاری تغییرکاربری داده و ۱۴ درصد از زمین را سهم منطقه آزاد و ۸۶ درصد سهم شرکت خریدار تعیین می‌کنند… همه‌چیز افتضاح بود، هیچ قسطی پرداخت نکرده بودند”.

او افزوده: “در دوره بعد سهم منطقه آزاد قشم در آن قرارداد از ۱۴ درصد به ۱۷ درصد افزایش یافت. البته در مورد چک‌ها اغماض صورت گرفت و تمامی چک‌هایی که این شرکت بابت خرید زمین به سازمان منطقه آزاد داده بود، بدون اینکه وصول شود، چک‌ها را به پیمانکار پس دادند. خلاصه بگویم بر این اساس در عمل، منطقه آزاد قشم از قرارداد مربوط به فرودگاه، یک ریال هم پول نمی‌گیرد. در عوض شرکتی که فرودگاه را می‌گیرد به جای آن۲۰ هزار هکتاری که در قرارداد اولیه آمده بود، ۲۶ هزار هکتار اضافه بر قرارداد تصرف کرده و این موضوع تمام مردم قشم و استان هرمزگان را شاکی کرده است، اما جالب آنکه دبیرخانه مناطق آزاد در تهران از این مفاسد اقتصادی می‌گذرد. تا اینکه این ارگان دولتی وارد شده و مدیرعامل پیشین را دستگیر کرده و برخی نیز با قرار وثیقه آزادند. این تخلف نیز در دوره آقای حیدری‌پور که او هم منتسب به حمید بقایی بود، صورت می گیرد”.

با جستجوی نام “اسفندیار حیدری پور” و “سید رضا موسوی” در اینترنت، مشخص می شود که طی تمامی سال های اخیر، سایت ها و رسانه های گوناگون، از ضعف مدیریت، فساد و اختلاس و باند بازی آنها انتقاد کرده اند، اما به دلیل ارتباط این دو نفر با مقامات بلند پایه دولت احمدی نژاد، تا همین اواخر با آنها برخوردی صورت نگرفته بود.

برای نمونه در سال ۹۰، یک نماینده مجلس از انتصاب “یک مدیر جوان بی تجربه به ریاست سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان” که متولد سال ۱۳۵۴ است، انتقاد و نام او را “اسفندیار حیدری پور” اعلام کرده بود.

در همان زمان، به گفته این نماینده، حمیدرضا بقایی در مجلس به نمایندگان قول می دهد وی را برکنار کند، اما او پس از برکناری با ارتقاء درجه به سمت مدیرعاملی منطقه آزاد قشم منصوب می شود.

در سال ۹۰ و پس از برکناری “سید رضا حسینی” و انتصاب “اسفندیار حیدری پور” به سمت مدیرعامل منطقه آزاد قشم، آنطور که سایت “قشم آنلاین” گزارش داده، مردم شهر در چند تجمع و نامه سرگشاده نسبت به غارت اراضی ملی و حتی خرید “کوه تورگان” توسط شرکتی به نام “بهمبر” که مدیریت آن بر عهده سه تن به نام های “محمدرضا بخشی”، “ایوب مشرق زمینی” و “علی اصغر حاج زمانی” بوده، اعتراض می کنند.

آنها اما اطلاع نداشتند که مدیر عامل جدید، خود قرار است پروژه زمین خواری ۲۶ هزار هکتاری جدیدی را با همکاری یک باند جدید و تحت پوشش “شرکت شهرک طلایی قشم” که دو تن از مدیران آن به نام های “حجت الاسلام محمد حق بین” و “یعقوب اسلامی‌رمچاهی” بارها درباره مزایای شهرک شان با خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی گفت و گو کرده بودند را آغاز کند.