سازماندهی برای راهپیمایی در 13 آبان

نویسنده
نازنین کامدار

» برنامه ریزی امنیتی بسیج

با نزدیک شدن به سالروز 13 آبان که سال گذشته با سرکوب هواداران جنبش سبز همراه بود و نیز همزمانی سالگرد روز دانش آموز با اجرای مانورهای امنیتی نیروهای انتظامی و لباس شخصی، روز گذشته فرمانده سازمان شبه نظامی بسیج دانش آموزی خبر از برنامه ریزی برای برپایی تظاهرات حکومتی در این روز داد.

در همین حال، توزیع نسخه چاپی روزنامه کلمه در مدارس توسط دانش آموزان، با واکنش نیروهای حراست آموزش و پرورش همراه شده و رسانه های حامی احمدی نژاد در گزارش های مختلفی نگرانی خود را از فعالیت رهبران جنبش سبز در خصوص این روز ابراز کرده اند. فعالیتی که با شکستن حصر خانگی میرحسین موسوی از طریق حضور مهدی کروبی و اقدام شخص موسوی در هدایت وی به درون منزلش آغاز شد و با انتشار متن مذاکرات این دو و تاکیدشان بر “حیات جنبش سبز در آستانه 13 آبان” ابعادی تازه یافت.

نگرانی از همزمانی سالگرد 13 آبان و اجرای طرح هدفمندسازی در حالی در میان نیروهای امنیتی و دولتی رو به افزایش است که نیروهای نظامی همچنان در نقاط مختلف شهر پراکنده اند و در آماده باش به سر می برند.

رئیس سازمان شبه نظامی بسیج دانش‌آموزی دیروز خبر داد که “3 میلیون دانش‌آموز بسیجی” در مراسم حکومتی راهپیمایی 13 آبان‌ماه حضور خواهند داشت.به نوشته سایت آفتاب، محمد صالح جوکار با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری این راهپیمایی دولتی می گوید: “دانش‌آموزان بسیجی در کشور به صورت سامان یافته در روز ملی مبارزه با استکباری جهانی شرکت می‌کنند تا وحدت و اقتدار بسیج را به نمایش بگذارند”.

 منظور وی از “دانش آموزان بسیجی” کودکان مقطع ابتدایی هم هست که از چندی پیش به منظور آماده سازی آنان برای شرکت در این مراسم، در مسابقات نقاشی شرکت داده شده اند.
جوکار می گوید: “یک مسابقه نقاشی توسط دانش‌آموزان بسیجی دوره ابتدایی برگزار خواهد شد که موضوع مسابقه شیطان بزرگ و دشمن قرآن است که طی آن کودکان پیام‌های قلبی و ذهنی‌شان را در رابطه با جنایات آمریکا و اهانت به قرآن کریم و کشتار سایر کودکان در کشورهای دیگر به تصویر می‌کشند”.

او البته گفته است که دانش‌آموزان بسیجی در دوره ابتدایی “امیدان” نام دارند.

فرمانده سازمان شب نظامی بسیج در حالی مدعی حضور 3 میلیون کودک و نوجوان در راهپیمایی سازمان یافته 13 آبان شده که  همزمان، خبرگزاری مهر در گزارشی از نگرانی وزارت آموزش و پرورش در مورد توزیع روزنامه کلمه، روزنامه نزدیک به میرحسین موسوی در مدارس تهران خبرداده است.

بنا به گزارش مهر، علی اصغر یزدانی، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش اعتراف کرده که “نشریه برخی از جریانات سیاسی در بعضی از مدارس کشور توزیع غیرمجاز شده است”.

او با بیان اینکه “نمی دانیم دانش آموزان توزیع می کنند یا معلمان” گفته است: “قطعا این موضوع از سوی برخی از عناصر فرصت طلب هدایت می شود”.

گفتنی است، توزیع روزنامه کلمه در مدارس کشور درحالی با نگرانی دولتی ها مواجه شده که بنا به ادعای فرمانده بسیج، این نیروی شبه نظامی علاوه بر تغییر محتوای دروس،  درصدد تجهیز دانش آموزان به “فرهنگ شهادت” است.

علاوه بر برنامه ریزی بسیج و دیگر نیروهای شبه نظامی و امنیتی برای برگزاری راهپیمایی سازمان یافته در روز 13 آبان، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که ریاست آن را  احمد جنتی بر عهده دارد، در بیانیه ای که هرساله با متنی مشابه صادر می شود از “مردم” دعوت کرده در این راهپیمایی حکومتی شرکت کنند.

گفتنی است سال گذشته، نیروهای امنیتی و لباس شخصی و یگان های سرکوب نیروی انتظامی و سپاه، مانع از حضور معترضان به نتیجه انتخابات در راهپیمایی 13 آبان شدند و این نیروها که تحت فرماندهی محمدرضا نقدی در میدان هفت تیر حضور داشتند با محاصره منزل میرحسین موسوی از حضور وی در راهپیمایی جلوگیری کردند و همزمان به سوی مهدی کروبی گاز اشک آور شلیک کردند.

امسال نیز دولت و نیروهای امنیتی از تحرکات میرحسین موسوی و مهدی کروبی نگران هستند، به طوریکه علاوه بر تلاش برای ممانعت از دیدار این دو، سایت خبری جوان، در خبری بر اساس “شنیده ها از منابع آگاه” نوشته است: “اخیرا جریان تندروی فرقه سبز وابسته به موسوی با هماهنگی اپوزیسیون خارج از کشور در یک اقدام غیر مترقبه وبا تبلیغات توخالی سعی نموده است تا با فراهم آوردن شرایط مساعد در فضای مجازی بگونه ای عمل نمایند که فضای تبلیغی رسانه های استکباری را دراختیار گرفته و مخالفت خودرا با تسخیر لانه جاسوسی واستکبار ستیزی نظام جمهوری اسلامی در روز 13 آبان را به این شکل در بوق تبلیغات قرار دهد”.

این پایگاه خبری در حالی از “عدم توان عرض اندام” جنبش سبز سخن گفته که در خبری دیگر از “در معرض خطر بودن دانش آموزان” از جانب “فتنه سبز” هشدار داده و نوشته است: “شنیده شده برخی از جریانات سیاسی مدارس را در هدف گذاری های سیاسی خود به عنوان پایگاه آماده سازی افکار ودروازه ورود به اجتماعات خانوادگی در نظر گرفته اند و با یک حرکت ریشه ای وهدفمند، نشریات سیاسی تعدیل شده و متناسب با کشش فکری دانش آموزان طراحی نموده و بصورت غیر مجاز در مدارس توزیع نموده اند. این اقدام در برخی از مدارس کشور انجام شده است و متاسفانه واکنش مناسبی هم از سوی مسئولان دیده نشده است.گفته می شود این تحرکات از سوی جریانات وابسته به فرقه سبز هدایت می شود”.

تدابیر شدید امنیتی در تهران و نگرانی دولت از هرنوع تحرک  اجتماعی در آستانه 13 آبان، در دیدار روزگذشته میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز مورد توجه قرار گرفته، و نوشته کلمه، آنهاگفته اند: “در آستانه ۱۳ آبان روز دانش آموز متاسفانه شاهد فشار زیادی بر فرهیختگان این کشور اعم از دانشگاهیان و دانشجویان و وکلا و روزنامه نگاران هستیم… ولی با تمام این اقدامات هر روز نیروهای جدید و با انگیزه به صحنه می آیند و رویش جنبش مردمی هر روز از روز دیگر بیشتر است… به مصلحت کشور نیست که بین صفوف ملت تفرقه ایجاد کنیم و دهها میلیون نفر از معلمان و کارگران، دانشجویان و اساتید و زنان و مردم کشور را خس و خاشاک و گوساله، یا میکروب و فتنه گر بنامیم… ایجاد رعب و وحشت باعث از بین رفتن مشروعیت نظام می گردد و بدون مشروعیت هیچ نظامی دوام نمی آورد. لذا ما معتقدیم همه ملت ایران، عزیز و دارای حقوق شهروندی می باشند و همه آنها از کرامت ذاتی برخورد بوده و ذات انسان با میکروب و خس و خاشاک بی گانه است. جامعه سالم، مطلوب و برخواسته از رای مردم، جامعه ای است که در آن اعتراض، اعتصاب، انتقاد و … جزو حقوق طبیعی و اولیه مردم می باشد”.