۱۳ سالگی فرمانده گردان بود
۲۳ سالگی میلیاردر

نویسنده
آرش معتمد

» ادعاهای عجیب میلیاردری که خریدار باشگاه پرسپولیس بود

سریال طولانی واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی هنوز تا قسمت آخر فاصله دارد و در این بین حاشیه‌هایی وجود دارد که بر متن می‌چربد. درخواست تنها خریدار استقلال به دلیل نقص مدرک پذیرفته نشده و گفته می‌شود اساسا شرکت متقاضی، قصدی برای خرید نداشته و می‌خواسته با مطرح شدن نامش تبلیغات کند. حسین هدایتی، سرمایه‌دار طرفدار پرسپولیس هم با اینکه پیشنهاد کمتری نسبت به رقیبش، نادر گلرخسار طرح کرده اما از پیش خود را برنده می‌داند. این وسط خریدار سومی هم وجود دارد که تا قبل از مزایده کاملا ناشناخته بود؛ کسی که حالا در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها از ثروت بی‌شمار خود گفته و اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان برای او چیزی نیست. تازه او می‌دانسته که خرید باشگاه پرسپولیس هیچ نفع مادی برایش ندارد اما باز تصمیم داشته این پول را هزینه کند. پیشنهاد او به دلیل یک اشتباه و یک روز تاخیر در واریز ۳۰۰ میلیارد تومان به حساب سازمان خصوصی‌سازی رد شده است. او می‌گوید در ۱۳ سالگی فرمانده گردان بوده و از دوران جوانی سرمایه‌دار!

 

خریدار ناکام: هشتمین ثروتمند خاورمیانه‌ام

هفته گذشته سومین مزایده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برگزار و در همان جا مشخص شد که کار استقلال به دور چهارم کشیده خواهد شد. اما برخلاف پیش‌بینی‌ها شرکت بهنام پیشرو کیش متعلق به نادر گلرخسار، اسپانسر فعلی پرسپولیس و شرکت استیل آذین ایرانیان، متعلق به حسین هدایتی تنها متقاضیان خرید باشگاه قدیمی و محبوب سرخ‌پوش نبودند. فردی ناشناس به نام علیرضا معظمی‌نیا هم در میان خریداران حضور داشت که از ترکیه آمده و به دلیل تاخیر در پرواز دیر به محل مزایده رسیده بود. او البته مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کرده بود که در حالت عادی باعث برنده شدنش در این مزایده می‌شد چرا که گلرخسار پیشنهاد ۲۹۸ میلیاردی داده و حسین هدایتی برای کری با استقلالی‌ها، عدد ۲۹۶ میلیارد و ۶۶۶ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان را انتخاب کرده بود. اما معظمی‌نیا چون یک روز دیرتر مبلغ موردنظر را به حساب واریز کرده بود در مزایده شرکت داده نشد. البته در صورت شرکت هم این مزایده با نمونه‌های مشابه تفاوت دارد و قرار است هیاتی از نمایندگان وزارت ورزش و جوانان، وزارت اقتصاد و وزارت دادگستری، صلاحیت برنده مزایده را تایید کنند.

معظمی‌نیا در آن روز بیشتر از هدایتی به چشم رسانه‌ها آمد، بخصوص اینکه گفته شد این سرمایه‌دار با پراید به محل مزایده رفته است. اما او پس از چند روز در گفت‌وگو با خبرآنلاین سکوتش را شکست و حرف‌های جالبی بر زبان آورد؛ فردی که شباهت‌هایی با حسین هدایتی در ابتدای ورود به فوتبال دارد اما آنچه درباره میزان ثروت و قدرتش می‌گوید حیرت انگیز است.

علیرضا معظمی‌نیا اهل کرمانشاه است و خود را هشتمین ثروتمند خاورمیانه معرفی می‌کند. در شرح مصاحبه هم نوشته‌اند که قرار بوده اسنادی درباره ثروتش در اختیار خبرآنلاین بگذارد اما این کار را نکرده است. او می‌گوید: “۳۰۰ میلیارد تومان پولی نیست. برای امثال ثروتمندانی تازه به دوران رسیده مثل […] شایدخیلی پول است، برای من که سال ۷۰، هزار میلیارد تومان پول در حسابم داشتم، رقمی نیست.”

سال ۷۰ او تنها ۲۳ سال داشته ولی می‌گوید این سرمایه را از پدرش به ارث برده بوده. اما در عین حال ادعا می‌کند که در سن ۱۳ سالگی هم فرمانده گردان ۲۲ شهید صدوقی، تیپ نبی اکرم کرمانشاه بوده است: “آن موقع من خیلی بچه بودم. هدف خدمت است، همه ما سرباز ولایت هستیم و عشق به مقام معظم رهبری داریم و هدفمان هم خدمت و خدمتگزاری است.”

خریدار پرسپولیس درباره شغلش می‌گوید: “شغل اصلی من امور هتلداری است و الان هم در ایران با موافقت اصولی و مجوزهایی که گرفته بودم، مشغول تاسیس یک ایرلاین بودم و من بیشتر کار‌هایم را بی‌سر و صدا انجام می‌دهم و آدم عقده‌ای نیستم که بخواهم التماس این خبرنگار و آن خبرنگار کنم که من را مشهور کنند.”

عظیمی‌نیا درباره داستان جنجالی آمدن با پراید هم توضیح داده که راننده‌اش بنز مشکی اس ۵۰۰ را یک خیابان بالا‌تر پارک کرده بود اما چون در هنگام خروج با هجوم خبرنگاران مواجه شده، حراست مجموعه با یک پراید او را تا ماشینش رسانده‌اند.

او می‌گوید که خرید پرسپولیس جز ضرر چیزی برای او نداشت “ولی چون من از بچگی عاشق پرسپولیس بودم و علی پروین و حسن روشن در این تیم بازی می‌کردند، از بچگی ارادت و علاقه خاصی به این تیم داشتم” می‌خواسته باشگاه را با قیمت ۳۰۰ میلیارد تومان بخرد. بی‌اطلاعی او از فوتبال هم تا حدی است که عنوان می‌کند حسن روشن، بازیکن سابق تیم استقلال در پرسپولیس بازی می‌کرده!

جالب اینکه او تایید می‌کند سال گذشته نامه‌ای برای خرید باشگاه استقلال به این باشگاه فرستاده اما چون جوابی نگرفته، منصرف شده است.

درباره او گفته می‌شود که از طرف مدلل، یکی از ثروتمندان پرنفوذ کرمانشاهی در مزایده شرکت کرده اما عظیمی‌نیا این گمانه‌زنی را رد می‌کند: “من آدم خودم هستم. ثروت و دارایی خودم را دارم و خدا را شکر اگر بیشتر از او نداشته باشم کمتر از او هم ندارم. اگر فقط یکی از برج‌هایم در نیاوران را بخواهم بفروشم، برای خرید تیمی مثل پرسپولیس بس است. من یک قایق تفریحی دارم که حداقل سه میلیون دلار قیمت دارد، جت خصوصی دارم. در اروپا یک امپراتوری دارم، باید ایرانی به وجود ما‌ها افتخار کند و ما به ایرانی بودن خودمان افتخار می‌کنیم.”

از او پرسیده شده که چرا با وجود این همه دارایی و عزم برای کمک به فوتبال، به تیم ملی کمک نکرده؟ او پاسخ داده چون از من چیزی نخواستند. خبرنگارگفته شاید شما را نمی‌شناخته‌اند، این بار عظیمی‌نیا جواب داده: “خیلی عذر می‌خواهم، آقایانی که می‌گویند من را نمی‌شناسند، چرت گفتند. آقایانی که از دهه ۶۰ تا ۸۰ راس کار بودند، از سرایدار دم در تا بالاترین فرد من را می شناسند.”

خریدار ناکام پرسپولیس بین خودش و سایر سرمایه‌داران هم فرق قائل است: “من هر چه دارم از خودم است، آنها از بیت المال دارند. شما حساب هایشان را چک کنید، ببینید بدهی های بانکی آنها چقدر است؟ من برای همه شان احترام قائل هستم و صورتشان را هم می بوسم و هیچ دشمنی هم ندارم. اما اگر بخواهند پررویی کنند، از قانون کردی خودم استفاده می کنم و بلایی سرشان می آورم…”

پیش از عظیمی‌نیا، یک سرمایه‌دار ایرانی ساکن ترکیه و صاحب شبکه ماهواره‌ای PEN به ایران آمده و رقم درنظر گرفته شده برای پرسپولیس را ناچیز شمرده بود اما در نهایت در مزایده شرکت نکرد تا دور در دست گلرخسار و هدایتی باقی بماند.

حسین هدایتی، مشهور به عابر بانک فوتبال، از سرمایه‌دارانی است که هزینه بسیاری در فوتبال کرده و هیچ موفقیتی به دست نیاورده است. هیچ اطلاع دقیقی در مورد منشا دارایی او و جزییات فعالیت‌های اقتصادی‌اش در دست نیست. حمیدرضا سیاسی مدیر عامل فعلی نیز به تازگی از زندان آزاد شده و می‌گوید نمی‌داند به چه دلیل در بازداشت بوده و اتهام دقیقش چیست. او که تا قبل از این سمت فردی گمنام بود به اسپانسر باشگاه و رقیب هدایتی در خرید پرسپولیس، نزدیک است.