انفجارهایی با ۱۳۰ قربانی و ده ها پیام محکومیت

نویسنده
فیروزه متین

» حمله دوباره به مراکز جمهوری اسلامی در بیروت

یک روز پس از آنکه قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از رویارویی جهان با ایران در سوریه خبر داد و تایید کرد که جمهوری اسلامی در این کشور در حال نبرد است، و در شرایطی که مذاکرات گروه های مخالف بشار اسد با دولت سوریه به بن بست رسیده، ایرنا گزارش داد که یک سلسله انفجار در بیروت در برابر مرکز فرهنگی ایران، بیش از ۱۳۰ کشته و زخمی به جا گذاشته است؛تلفاتی سنگین که تنها به فاصله یک ماه پس از کشته شدن رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در بیروت صورت می گیرد.

به گزارش سایت های خبری داخلی “انفجارها در نزدیکی ساختمان مرکز فرهنگی ایران رخ داده است و گروه تروریستی عبدالله عزام مسئولیت حمله را بر عهده گرفت و اعلام کرد که این عملیات یک عملیات انتحاری دوگانه بود. انفجارها در منطقه بئرحسن در جنوب بیروت و در نزدیکی ضاحیه جنوبی رخ داد. مسئولیت این منطقه بر عهده حزب الله لبنان است. دو انفجار انتحاری در دو خیابان نزدیک به ساختمان مرکز فرهنگی ایران به وقوع پیوست. شبکه المیادین نیز گزارش داد که انفجارها در نزدیکی یکی از ساختمان‌های وابسته به سفارت ایران رخ داد. بنا بر اعلام اسکای نیوز عربی انفجارها به طور همزمان در چند متری سفارت کویت رخ داده است. گروه تروریستی عبد الله عزام که مسئولیت انفجار را بر عهده گرفته، وابسته به القاعده است و حمله پیشین به سفارت ایران نیز توسط این گروه اجرا شد. بنا بر اطلاعات رسیده از لبنان، انفجارها به وسیله یک خودروی بمب‌گذاری شده و یک موتورسیکلت انجام شده و دستکم ۱۰ کشته و بیش از۱۲۸زخمی نیز بر جای گذاشته است. این خبر توسط وائل ابوفاعور وزیر بهداشت لبنان تایید شد. گفته می‌شود اطلاعاتی مبنی بر احتمال وقوع انفجار سوم و وجود بمب‌ها یا موتورسیکلت‌های بمب‌گذاری شده حتی خارج از منطقه تحت کنترل نیروهای امنیتی نیز به دست آمده و نیروهای دولتی در تلاش هستند تا جمعیت را از منطقه انفجار دور کنند. با توجه به تصاویری که تلویزیون لبنان پخش کرد، انفجار قوی بوده و به ساختمان‌های اطراف آسیب رسانده است. در همین راستا تمام سلام، نخست وزیر لبنان ضمن محکوم کردن این انفجار اعلام کرد که انفجار امروز نشان دهنده پافشاری تروریست‌ها برای اجرای نقشه‌هایشان در برهم زدن ثبات لبنان و ایجاد فتنه است”.

ایرنا نیز در خبری درباره حوادث دیروز بیروت نوشت: “بر اساس اطلاعات اولیه وزن بسته انفجاری نخست نزدیک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه بئر حسن بیروت ۷۵ کیلوگرم بود و وزن مواد منفجره به کار رفته در انفجار دوم نیز ۵۰ کیلوگرم بوده است. بر اساس تحقیقات انجام شده دو فرد انتحاری به وسیله دو خودرو این حمله انتحاری را انجام داده اند که خودرو نخست مرسدس بنز بوده و در آن ۷۰ کیلوگرم مواد منفجره جاسازی شده بود و خودروی دوم نیز بی ام و ایکس- ۵ بوده که حاوی ۹۰ کیلوگرم مواد منفجره بوده است.”

به نوشته این خبرگزاری، یک “نیروی امنیتی” جمهوری اسلامی نیز که در زمان وقوع انفجار در نزدیکی دفتر رایزنی فرهنگی بوده، کشته شده است. هویت این فرد هنوز فاش نشده است.

غضنفر رکن آبادی سفیر جمهوری اسلامی در لبنان نیز گفته است: “یکی از نیروهای امنیتی که مسئولیت محافظت از ساختمان رایزنی فرهنگی ایران را برعهده داشت در این انفجار به شهادت رسید. رهروان و فرزندان پیامبر اعظم به هیچ وجه از این اقدامات تروریستی هراسی به خود راه نمی‌دهند. ما به رویکرد خود نسبت به قضیه فلسطین افتخار می‌کنیم و چنین اقدامات تروریستی نمی‌تواند هرگز این رویکرد ما را تغییر دهد. ما در راه خود استواریم و تا آزادی تمامی سرزمین فلسطین ایستاده‌ایم. همه کارکنان مرکز رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت در سلامت کامل به سر می‌برند.”

حوادث روزگذشته در بیروت راسازمان ملل متحد، بریتانیا، آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا شدیدا محکوم کرده اند.

در داخل نیز وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: “تردیدی نیست که عاملین اقدام تروریستی بیروت دشمنان ثبات، امنیت و وحدت لبنان و ایادی رژیم صهیونیستی هستند که از تشکیل دولت جدید این کشور با مشارکت همه گروهها و طوائف لبنانی، دچار یاس و سرخوردگی شده اند”.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز، شامگاه گذشته اعلام کرد: “امروز(دیروز) یک عملیات انفجاری در بیروت رخ داد که امیدواریم یک بند از این قطعنامه پایانی در محکومیت اینگونه عملیات‌ها و انفجارهای تروریستی در لبنان و دیگر کشورهای اسلامی باشد. ما باید این گونه عملیات‌ها را که چهره اسلام را مخدوش می‌کند،‌ محکوم کنیم. تروریسم موضوعی منطقه‌ای است که همه کشورهای مسلمان از جمله عراق، افغانستان، سوریه و لبنان با آن درگیر هستند و قطعا در قطعنامه پایانی نیز در محکومیت آن توجه می‌شود”.

 گفتنی ست، سپاه و فرماندهان آن هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده اند.

پیش از این، در عملیاتی مشابه، محمد انصاری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در بیروت کشته شد و یک مقام ارشد سپاه قدس در این کشور با نام مستعار “مهندس حسن شاطری” نیز از جمله جان باخته است.

گفتنی ست، عربستان که جمهوری اسلامی همواره آن را به سازماندهی نیروهای تروریستی و تکفیری متهم می کند، این حادثه را محکوم نکرده است. از زمان وقوع جنگ های داخلی در سوریه، روابط ایران و عربستان تا این حد تیره نبوده است.