در سال 1385 اتفاق افتاد( قسمت هشتم)

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

در این قسمت وقایع ماه آبان سال 85 را مرور می کنیم و به این وقایع می پردازیم، رقابت های انتخاباتی آغاز شد، تحریمی ها در سکوت، تندروها متفرق و میانه روها به صف. ده نمکی وارد می شود. چرا احمدی نژاد از همه خواست بچه دار شوند؟ فاطمه رجبی و عشقی ناکام، اگر برای این تحفه الهی بمیرم هم کم است. پیروزی دموکرات ها در آمریکا خودبخود پیروزی ما هم هست. امتحان خبرگان برگزار شد. محمود به صدا و سیما رفت و همه از او عکس گرفتند. پروین احمدی نژاد با یک دماغ وارد شد. تظاهرات حزب الله برای سقوط سینیور سینیوره. و داستان کشته شدن دانشجوی سبزواری و کتک خوردن دانشجوی ایرانی در لس آنجلس….

ابن سینا نداریم، در عوض ادیسون داریم

در نیمه دوم سال 85 داستان پیشرفت های علمی و انجام امور محیرالعقول بسیار مورد توجه قرار گرفت. به نظر می رسید دولت چون نمی تواند کار معقول خودش را براحتی انجام دهد، علاقه دارد که کارهای عجیب و غریب بکند، اساتید دانشگاه اخراج شدند و دانشمندان زیر 25 سال جای آنها را گرفتند، دائما مخترعینی کشف می شدند که با یک چیزهای عجیبی مثل پریز برق و آرمیچر و لوله آفتابه و بدنه آبگرمکن، موشک و انرژی هسته ای و هواپیما درست می کردند. در حالی که دولت نمی توانست بطور طبیعی خودش را اداره کند، تصمیم می گرفت آفریقا و اروپا و آمریکای لاتین را اداره کند. در اواحر مهرماه سال 85 بنا به گزارش خبرگزاری انتخاب، رضا کهولی مخترع برگزیده ایران در سال 2005 میلادی گفت: « اولین وسیله نقلیه مسافت کوتاه جهان را به عنوان دومین اختراع خود در زمینه هوافضا بزودی در جشنواره لندن ارایه می کند.» رضا کهولی، ادیسون امت حزب الله اضافه کرد: « این وسیله 20 متر طول و یک هزار کیلومتر سرعت دارد و قادر به حمل حداقل 20 نفر مسافر و حداکثر 200 نفر را دارد، ضمن آن که وزن آن در حالت خالی 2300 کیلوگرم بوده و قادر به حمل 4220 کیلوگرم است.» رضا کهولی گفت: « وسیله نقلیه هوایی اختراع شده وی، فروردین ماه سال آینده در تبریز به پرواز در می آید.»( تا این لحظه که 15 فروردین است اختراع مذکور در تبریز به پرواز درنیامده است، از آقای کهولی خواهش می کنیم زودتر پروازشان را انجام داده و یک ملت را از نگرانی دربیاورند.) کهولی که با وجود جوانی نشان داد که دندان مسوولان را دقیق شمرده است، گفت: « در یک کشور اسلامی با سلاح تقوی و صرف فعل خواستن و با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری هر کار غیرممکنی را ممکن می کنیم.» وی با وجود دریافت پیشنهادهای تحصیل در برترین دانشگاههای جهان ترجیح داد که در دانشگاه تبریز در رشته مکانیک ادامه تحصیل دهد. وب سایت انتخاب نوشت: « این مخترع در حال حاضر 18 سال سن دارد در طول دوران تحصیلی خود از زمان نوجوانی توانسته است نزدیک به 16 اختراع ارایه کند.»آگاهان توضیح دادند که رضا کهولی در سال 2005 مخترع برتر جهان نشد، بلکه یکی از چهل و هشت نفری بود که در یک نمایشگاه اروپایی یک جایزه گرفت.

استارت انتخابات شوراها زده شد

با فرارسیدن ماه آبان فضای انتخابات شوراها علیرغم سردی هوا داغ شد. سردار طلایی، فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران بزرگ که هفنه اول آبان استعفا داده بود و اعلام کرده بود که علت استعفای او شرکت در انتخابات شورای شهر نیست، برای شرکت در انتخابات شورای شهر ثبت نام کرد. در مدت ده روز 117 هزار نفر دیگر برای انتخابات شورای شهر نامزد شدند. سه نفر از اعضای کابینه خاتمی، یعنی احمد مسجد جامعی( یخ ترین وزیر خاتمی)، محمد علی نجفی( خوش تیپ ترین وزیر خاتمی) و اسحاق جهانگیری( زیباترین وزیر خاتمی) در انتخابات شوراها ثبت نام کردند. همچنین هر دوازده عضو سابق شورای شهر که برای آنها مقام دنیوی و جیفه دنیا پشیزی ارزش نداشت، برای انتخابات بعدی داوطلب شدند تا اثبات کنند که مقام دولتی و دنیوی برای آنان از عطسه بز هم ارزش کمتری دارد. در همین راستا زریبافان، جوان بیکار و در جستجوی سرنوشت نیز برای شرکت در شورای شهر ثبت نام کرد. معصومه ابتکار و اشرف بروجردی و تعداد دیگری از آدمهایی که اسم شان حداقل یک بار و حداکثر دو سه بار شنیده شده است، نیز در انتخابات نامزد شدند. رمضان زاده، سخنگوی تر و تمیز و نسبتا خوش تیپ دولت خاتمی گفت: « باید کشورداری را روی ریل قبلی برگردانیم.» یک هفته پس از ماه آبان فهرست اصلی اصلاح طلبان در تهران بوسیله شورای نگهبان تائید شد. اصلاح طلبان تصمیم گرفتند در انتخابات شرکت کنند و به کسی که کمتر مزخرف است، رای دهند. آرمین گفت: « مهم ترین، مفیدترین و تنها راهبرد پیش رو رویکرد اصلاح طلبانه است.» آگاهان توضیح دادند که وقتی یک راه تنها راه است، دیگر چه اهمیتی دارد که مهم ترین و مفیدترین راه هم باشد؟

احمق با حافظه خوب و احمق با حافظه ضعیف

آلبرتو فرناندز، یکی از مقامات آمریکایی اعلام کرد: « در عراق احمقانه عمل کردیم.» آگاهان ضمن تائید این اظهارات آقای فرناندز، اعلام کردند که فرق احمق خوب و احمق بد این است که احمق خوب دو سال بعد از اینکه فهمید حماقتی انجام داده است، به این حماقت اقرار می کند و تلاش می کند حماقتش را اصلاح کند، اما احمقی که واقعا احمق است، حتی پس از گذشت بیست سال، وقتی نامه آیت الله خمینی در مورد اشتباه در جنگ ایران و عراق منتشر شد، از اینکه چنین نامه ای پخش شده ابراز ناراحتی می کنند و اصرار عجیبی دارند که حماقت انجام شده، به صورت یک پیروزی بزرگ نشان داده شود.

آزاد باید گردد، نابود باید گردد

و بالاخره بعد از شش ماه تنها مردی که در ماجرای روز زن دستگیر شده بود، یعنی موسوی خوئینی نماینده سابق مجلس و یکی از نیروهای اصلاح طلب با یک وثیقه 150 میلیونی آزاد شد. در حالی که وزیر علوم داشت دائما از دبیرستان ها برای دانشگاهها استاد کشف می کرد، نیروهای اصلاح طلب از دانشگاه اخراج شدند. روز نهم آبان، برای پیشرفت بیشتر کشور در زمینه های علمی و فرهنگی و آموزشی، آقایان حجاریان و کدیور از دانشگاه اخراج شدند. اما مشکل فقط در اینجا نبود، تعدادی امام زمان نیز دستگیر شدند. نیروی انتظامی اعلام کرد که در سال 85 رکورد دستگیری امام زمان های مختلف شکسته است. یکی از ائمه زمان اعلام کرده بود باید به طرف مسجد جمکران نماز بخوانید.

رادیکال های متفرق، میانه روهای متحد

تقریبا در هر دو جبهه یک بازی پیروز بود، میانه روهای راست و چپ متحد بودند، اما تندروهای هر دو گروه دچار بحران شدند. محافظه کاران امیدوار بودند تا رادیکال ها انتخابات را تحریم کنند، اما نیروهای میانه روی اصلاح طلب کار را در دست شان گرفتند، در داخل و خارج کشور، نیروهای تندرو که استدلال های شان در تحریم انتخابات بی نتیجه مانده بود، در لاک سکوت رفتند. شورای نگهبان در شهرستانها رد صلاحیت گسترده کرد، اما در تهران رد صلاحیت ها به گستردگی شهرستانها نبود، و در شهرستانها رد صلاحیت گسترده موجب اعتراض نیروهای اصلاح طلب و از جمله مجاهدین انقلاب شد. تقریبا تا اواخر آبان، از طرفی محافظه کاران و دولتی ها نتوانستند به فهرست مشخص برای انتخابات شوراها برسند. چمران از نرسیدن اصولگرایان به فهرست واحد ابراز تاسف کرد. تاج زاده گفت: « در انتخابات شوراها در حقیقت انتخاب اصلی بین دولت 9 روز یک بحران، با دولت 9 روز یک گاف است.» وی همچنین گفت: « منتظرم ببینم آقای سعید عسگر کی رئیس دانشگاه می شود.»

این سیاستمداران متجاوز و خشن!

در اسرائیل، رئیس جمهور ایرانی تبار این کشور دچار بحران اخلاقی شد، وی ابتدا به یک مورد تجاوز به عنف، بعدا به چهار مورد و سپس به نه مورد تجاوز به عنف متهم شد. کم کم قضیه داشت به دختر یاسر عرفات و نیکول کیدمن و مریم رجوی می رسید که موشه کاتساو را به دادگاه کشاندند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و رئیس مافیای روسیه در گفتگو با با ایهود اولمرت رئیس کابینه اسرائیل، گفت: « به رئیس جمهوری خود سلام برسان، عجب آدم خشنی! تجاوز به دهها زن؟ از کاتساو انتظار نمی رفت. همه ما متعجب شدیم. همه ما به او حسودی می کنیم.»

اخراجی ها به سینما می آیند

در سال 85 اتفاقات فرهنگی نسبت به چند سال قبل از آن کمرنگ شد. مخملباف و بهمن قبادی تقریبا از فیلمسازی در داخل ایران صرف نظر کردند. جذابیت های بصری احمدی نژاد نیز خودش دلیلی بود روشن که مردم دنیا به جای شکل داستانی واقعیت ایران، شکل مستند آن را در این هاله نور ببینند. شاید برجسته ترین چهره سال سینمای 85 مسعود ده نمکی بود. وی که قبل از این از مرز احمدی نژادی بودن رد شده و توسط فلسفه و علم سیاست و هنر و سینما الحمد الله فاسد شده بود، پس از روی کار آمدن احمدی نژاد نامه بامزه ای به او نوشت، وی دو مستند ضعیف در کارنامه اش داشت، اما با یک گروه حرفه ای مشغول ساخت فیلم اخراجی ها شد. در ماه شهریور در یک مصاحبه به طعنه به جناحین سیاسی گفته بود که « دعوا نکنید، با هم بخورید.»، ده نمکی در ماه آبان در پاسخ به این سووال که فکر نمی کند سرنوشتی مانند مخملباف داشته باشد، بدون اینکه به استعداد خودش نگاه کند، گفت: « من مخملباف نمی شوم» البته فیلم « اخراجی ها» به مهم ترین فیلم پوپولیستی سال تبدیل شد و رکورد فروش را هم شکست و مسعود ده نمکی در دوران احمدی نژاد، چهره سینمای ایران شد. اما اتفاقات در ادبیات نیز جریان داشت، وزارت ارشاد تولید کتاب را با مشکل مواجه کرد، مجوز کتابها لغو شد، رمان هیلدا پیرزاد بعد از بارها چاپ، برای مدت چند روز مجوز نگرفت تا تحت فشار افکار عمومی دوباره زیر چاپ رفت. در روز هشتم آذر 85 سیروس شاملو در مورد پدرش نوشت: « این که شاملو هرگز به سانسور تاسی نکرد و همواره به بی عدالتی نه گفت، مفت ترین دروغ جهان معاصر است… شاملو انسانی دوشخصیتی و مالیخولیایی بود… او آدمی به شدت ترسو و وحشت زده و چاپلوس بود.» به نظر می رسید جمله سیروس شاملو انتقام جوانی باشد که سالها پس از مرگ پدر هنوز هم مجبور است زیر مجسمه او زندگی کند.

اول فکر کنید بعد بگوئید چند تا بچه کافی است؟

معمولا در سه مورد آدمها به فکر بچه دار شدن می افتند، وقتی که امید به آینده پیدا می کنند، وقتی حس می کنند عشق تمام وجودشان را احاطه کرده است و وقتی که احساس مسوولیت می کنند. به نظر می رسد که نزدییک شدن احمدی نژاد به اولین روزهای یک پدربزرگ، و اینکه او امیدوار بود همه مردم ایران امیدوار باشند که آینده بهتر از گذشته است و عشقی که او نسبت به خودش داشت، باعث شد که در اوایل آبان نظریه وحشتناکی از سوی احمدی نژاد ابراز شود که فقط می توانست در شرایط مصرف بالای تکیلا یا کنیاک یا خوردن اکس به آدم دست بدهد، محمود احمدی نژاد رسما اعلام کرد: « نه تنها دو تا بچه کافی نیست، بلکه بسیار کم است.» البته من نمی دانم این جمله حسین شریعتمداری که در اولین روز آبان نوشت: « بسیجی بی ترمز است.» تا چه حد به جلوگیری نکردن از چیز و بچه دار شدن مربوط باشد، ولی موضوع افزایش جمعیت از سوی احمدی نژاد بحرانی جدی در کشور ایجاد کرد. کسانی که احمدی نژاد را می شناسند، می دانند که این جمله فقط می تواند ناشی از یک حس لحظه ای وی باشد، ولی متاسفانه این حس لحظه ای یک رئیس جمهور بود. احمدی نژاد در ماه آبان به این نتیجه رسیده بود که ایران باید یک ابرقدرت بزرگ شود و هرچه فکر می کرد بهترین راه برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت بزرگ، تبدیل ایران به یک کشور 150 میلیونی بود. در همین راستا بود که مریم بهروزی اعلام کرد: « روزی را خدا می دهد، بچه دار شوید.» منیره نوبخت نیز گفت: « خانواده های ایرانی دوست دارند تا با برخورداری از تعداد بیشتری فرزند، خانواده ای گرم تر و صمیمی تر داشته باشند.» اما فاطمه رهبر گفت: « افزایش جمعیت شوخی رئیس جمهور بود.» در همین زمان احمدی نژاد گفت: « ایران به قدرت بلامنازع جهان تبدیل می شود.» وی در شهر پاکدشت، اعلام کرد: « خاورمیانه در حال فوران و توفان خشم ملت هاست.» احمدی نژاد گفت: « امروز دولت انگلیس بسیار ضعیف است.»

داستان عشق فاطی و شمس ارادونی

پس از انتشار کتاب« احمدی نژاد، معجزه هزاره سوم» و نامه های عربده کش فاطی رجبی، وی مدت یک ماهی منتظر ماند تا ببیند اتفاق خاصی می افتد یا نه، بعد با شدت بیشتری به کارش ادامه داد. او که در زندگی گذشته، حال و آینده اش جز اینکه مورد الهام شوهرش بود و فرزندی نیز از این موضوع ناشی شده است، دل به احمدی نژاد بست. وی در سخنرانی خود در یکی از شهرهای استان یزد، در مورد احمدی نژاد گفت: « اگر جان بدهم برای این تحفه الهی کم است.» وی گفت: « خوردن، راه رفتن و خفتن او از جنس مردم است.» فاطی گفت: « شاید این حرف از منظر سیاسی خنده دار باشد، ولی احمدی نژاد اسم امام زمان را احیا کرد.» فاطی رجبی گفت: « بدون وابستگی زبانم دراز و قلمم تیز است.» شاید همین گفته ها باعث می شد که احمدی نژاد بگوید: « مردم دنیا در انتظار تلفن ما هستند.» در روز پنجم آبان یک روانکاو با مطالعه رفتار و گفتار احمدی نژاد گفت که وی روزبروز از نظر روانی مشکلات بیشتری پیدا می کند. روز بیستم آبان 85 یکی دیگر از معجزات احمدی نژاد آشکار شد. وی به معجزه ای که در آمریکا در هنگام سخنرانی اش اتفاق افتاد اشاره کرده و گفت: « وقتی در آمریکا سخنرانی می کردم، مردم آنجا از صندلی های خود بلند می شدند و احساسات خود را نشان می دادند.» در پی اعلام این موضوع پزشکان بسیار شگفت زده شدند. چون چنین چیزی در تاریخ آمریکا بی سابقه بوده و تا قبل از احمدی نژاد آمریکایی ها معمولا یا به سخنران حمله کرده و شدیدا او را گاز می گرفتند. یا به جای گوش دادن به سخنرانی، باباکرم و سالسا می رقصیدند، یا در هنگام سخنرانی با پاره آجر به سخنران حمله می کردند و یا اینکه بعد از سخنرانی به جای اینکه احساسات شان را نشان دهند، آنرا توی دست شان می گرفتند و احساسات شان را قایم می کردند.

مسابقات هولوکاست برگزار شد

در روز 12 آبان نتیجه مسابقات کاریکاتور هولوکاست اعلام شد. بنا به اعلام صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، برنده اول این مسابقه ضمن تشکر اعلام کرد که چون جانش در خطر است، نام او را اعلام نکنند و جایزه را برایش نفرستند. برنده دوم این مسابقه هم که یک فرانسوی بسیار معروف است، از دریافت جایزه خودداری کرد و از ترس سکته کرد. برنده سوم نیز که از مسلمانان شجاع خاورمیانه است، اعلام کرد که قصد دریافت جایزه و اعلام نامش را ندارد. بنا به گفته آگاهان این اولین مسابقه بین المللی است که هیچ یک از برندگانش حاضر به پیروزی در آن نشدند.تعدادی از کاریکاتوریست های طرفدار فلسطین و مخالف اسرائیل نیز اعلام کردند که حاضرند برای نابودی اسرائیل بمیرند، اما می ترسند که کاریکاتورشان چاپ شود.

کشتی اشکانی با چهل خمره

وسط این هیر و ویر که از یک طرف به دلیل سد سیوند پاسارگاد داشت زیر آب می رفت و از طرف دیگر خشتک مشائی مدیرعامل میراث فرهنگی برسر ماجرای شبی در سالن رقص، در دست سعید ابوطالب بادبان شده بود، در روز 12 آبان یک کشتی اشکانی که در آن چهل خمره بزرگ قرار دارد، در خلیج فارس کشف شد. معلوم نبود در آن خمره ها چه چیزی بوده، اما معلوم بود که ترشی هفت بیجار نبود.

دموکرات ببرد، جمهوریخواه بمرد

روز 22 آبان 85 انتخابات آمریکا به خوشی و میمنت برگزار شد و دموکرات ها در انتخابات برنده شدند. بلافاصله بعد از پیروزی دموکرات ها جرج بوش به رئیس جدید مجلس نمایندگان زنگ زد و پیروزی را به او تبریک گفت و چند ساعت بعد هم دانلد رامسفیلد استعفا داد و کنار رفت تا اگر قرار است بوش یک آدم متعادل را می شناسد به جایش بگذارد. یک روز بعد علاء الدین بروجردی نابغه سیاست خارجی ایران گفت: « نتیجه انتخابات آمریکا یک پیروزی برای ایران است.» یک هفته پس از این موضوع بود که معاون رئیس جمهور اعلام کرد: « هفده دعوا میان ایران و آمریکا حل نشده است.»

باز هم حرف زد

سفرهای استانی در آبان ماه نیز جریان داشت. این بار کاک محمود در کردستان حضور یافته و در حالی که لباس کردی پوشیده بود، اعلام کرد: « تمام قدرت های عالم امروز در پرونده هسته ای در مقابل ملت ما زانو زده اند.» احمدی نژاد که قصد داشت همه چیز را در ایران عملیاتی کند، گفت: « همه استعدادهای کردستان باید عملیاتی شوند.» احمدی نژاد که یادش رفته بود که خودش هم در خور این کشور نیست،گفت: « آمار کنونی کشته شدگان کشورمان در خور این کشور نیست.»، وی گفت: « مردم به قوانین احترام بگذارند.» وی توضیح اضافه داد که منظورش فقط قوانین داخلی و آن هم در زمان ریاست جمهوری خود اوست. احمدی نژاد گفت: « باید ترافیک را با مدل خودمان مدیریت کنیم.» به نظر می رسید که فقط مشکل ترافیک نیست. احمدی نژاد، خودش و بدون اینکه خجالت بکشد، گفت: « دنیا به سرعت در حال احمدی نژادی شدن است.» وی گفت: « من به تمام قاره های جهان جز یک قاره سفر کرده ام و می دانم در آنجا چه خبر است.» در همین راستا کارشناسان توضیح دادند که رئیس جمهور برای درک عمیق آمریکا به مدت چهار روز در این قاره بوده و این قاره را بخوبی می شناسد.

حامیان انگلیسی های هلندی آمریکایی کثیف

تا قبل از اینکه تکلیف این حسین با آن حسین روشن شود و این یکی کاملا درخشان شود، معلوم نبود چرا همزمان با انتخابات شوراها، سایت روزآنلاین تعطیل شده است. کیهان ابتدا درباره وابستگی روزآنلاین با اسرائیل نوشت و سپس وابستگی اسرائیل به آمریکا از طریق فریدام هاوس به عنوان یکی از بخش های روزآنلاین را اعلام کرد و آنگاه نوشت که مشارکت و روزآنلاین و گویا و رادیو زمانه و پنتاگون و موساد، همگی زیر نظر پارلمان هلند و این پارلمان زیر نظر عوامل اطلاعاتی انگلیس است. روز 18 آبان روزنامه کیهان طی مقاله ای که در مورد وب سایت روز اعلام کرد که این وب سایت به دلیل اینکه حامیان مالی اطلاعاتی انگلیسی از آن ناراضی بودند، تعطیل شده است. واقعیت این بود که حسین درخشان به دلیل اخاذی سایت روزآنلاین را تعطیل کرده بود.

معجزه 106

سفر به شهرستانها به عنوان سیاست رسمی دولت توسط کلیه عوامل دولت دنبال می شد. داوودی معاون رئیس جمهور گفت: « انصافا در خراسان جنوبی معجزه شده است.» آگاهان پیشنهاد کردند که از این پس به جای اینکه خودشان از خودشان تعریف کنند، از خبرنگاران بخواهند که آنها از دولت تعریف کنند و به آنها پول بدهند. برای اثبات پیشرفت های دولت، سازمان شفاف سازی جهانی اعلام کرد که دولت ایران از سال 2004 که در رتبه 88 فساد اداری بود، در سال 2005 به رتبه 92 و در سال 2006 به رتبه 106 سقوط کرد. به عبارت دیگر در اثر تلاش های بی وقفه احمدی نژاد برای جلوگیری از مافیای قدرت، در طول دوسال فساد اداری در کشور افزایش یافته است. آگاهان می گفتند اگرچه دولت از نظر فساد اداری فاسدتر شده است، اما از نظر اخلاقی اصلاح شده است. در پی جداسازی اتاق کارکنان زن و مرد در سازمان تامین اجتماعی که از سوی یکی از هواداران ناموس و احمدی نژاد صورت گرفت، رئیس نهاد رهبری در دانشگاهها خواستار کنترل پوشش و آرایش در دانشگاهها شد. این دو مقام اعلام کردند که علت این امور، تلاش برای پیشرفت های علمی کشور و رسیدن ایران به استقلال علمی است و هیچ منافاتی با شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور که گفته بود ما وقتی روی کار آمدیم به پوشش و جداسازی کاری نداریم، ندارد.

آخرین مقام سابق و اولین مقام بعدی

برخی جمله ها از بعضی آدمها در سال گذشته جاودانه شد. داریوش همایون، یکی از آخرین مقامات رژیم سابق که امیدوار است یکی از اولین مقامات رژیم بعدی باشد، در تاریخ 18 آبان 85 گفت: « تا سیاسی کاران ایرانی پاسداری گذشته های خود را نخستین تکلیف خویش می شمارند از آنان به عنوان نیروهای سیاسی نمی توان نام برد.»

امتحان خبرگان برگزار شد

از میان صد و چهل داوطلب شرکت در انتخابات مجلس خبرگان که در امتحان کتبی این مجلس شرکت کرده بودند، فقط حدود ده درصد آنها در امتحان قبول شدند. آیت الله صانعی اعلام کرد: « از رد صلاحیت افراد شناخته شده، متدین و انقلابی متاسفم.» ظاهرا در این امتحان که در مورد قرآن و احادیث و احکام الهی برگزار شد، خداوند متعال و آقا امام زمان نیز به صورت مخفیانه حضور پیدا کرده بودند که هر دو پس از خواندن سووالات چون جواب ها را نمی دانستند، امتحان را بی سر و صدا ترک کردند. خداوند متعال در مصاحبه با خبرنگاران بدون حد و مرز گفت: « این آیاتی که از قرآن پرسیده بودند و این احکامی که خودم سالها قبل صادر کردم، یادم نبود.»

صدا و سیمای محمود

شب بود، ماه در آسمان بود، اواخر آبان بود. همزمان با نزدیک شدن انتخابات لازم بود که صدا و سیما استقلال خودش را حفظ کند، به همین دلیل احمدی نژاد از صدا و سیما بازدید کرد و گفت: « اطلاع رسانی درست و به موقع از ضروریات جامعه است.» احمدی نژاد به کارکنان رادیو گفت: « خود را برای تبدیل شدن به رسانه ای بی بدیل در جهان آماده کنید.» وی از ضرغامی خواست که به وضع کارکنان رده پائین خود برسد. در پاسخ به رئیس جمهور، آقای ضرغامی مدیر عامل صدا و سیما نه گذاشت و نه برداشت و گفت: « رسانه ملی، خانه رئیس جمهور است و حتما روی این رسانه در جایگاهی تاثیرگذار، حساب جدی باز کند.» وی که متوجه بود چه حرفی می زند، در دیدار از صدا و سیما گفت: « قصد داریم 60 هزار سانتریفیوژ ایجاد کنیم.» وی در دیدار با کارکنان انرژی اتمی گفت: ما بزودی قصد داریم سه شبکه تلویزیونی ایجاد کنیم.

ستاره پروین در حجاب تاریک شب

با آغاز ماه آذر داستان تحریم انتخابات نیز مورد توجه قرار گرفت. روشن بود که محافظه کاران وضع شان خراب است و اصلاح طلبان هیچ کاندیدایی ندارند که به او رای بدهند. غفوری فرد گفت: « هیچ وقت در لیست اصولگرایان اینقدر پراکندگی نبوده است.» بادامچیان نیز گفت: « هرکس حاضر به ائتلاف نباشد گرفتار گرگ بیابان می شود.» متعاقب این اوضاع عسگر اولادی گفت: « احمدی نژاد باید همکارانی را انتخاب کند که با او ارتفاع کمتری داشته باشند.» آگاهان توضیح دادند که اگر همکاران احمدی نژاد از او هم ارتفاع کمتری داشته باشند، دیگر نمی شود آنها را دید و باید با ذره بین دنبال شان گشت. اصلاح طلبان انتخابات را دو قطبی کردند. تحریمی ها در لاک سکوت رفتند. مهم این نبود که ائتلاف اصلاح طلبان بتواند در هر دو انتخابات و در همه شهرها پیروز شود، مهم این است که پیروز شود. در تهران بنا به گفته مرتضی حاجی رئیس ستاد اصلاح طلبان، شش نفر در لیست اصلاح طلبان قطعی شدند. قرار شد شهرفردا به سردبیری محمد قوچانی ارگان اصلاح طلبان در انتخابات باشد. این بهترین انتخاب در چنین شرایطی بود. از طرف دیگر کروبی و حزب مورد اعتمادش، به یک لیست شصت نفره برای انتخابات رسیدند. هاشمی وارد صحنه انتخابات شد. وی دقیقا برخلاف احمدی نژاد اعلام کرد: « خلق ثروت یک ارزش است.» وی گفت: « افتخار حکومت ها برقراری دموکراسی است.» هاشمی در اصفهان گفت: « مردم انتخابات آتی را جدی بگیرند.» محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت گفت: « منطقی ترین راه ائتلاف است.» در جبهه مقابل به نظر می رسید که همه ترسیده اند. بادامچیان پس از دیدن یک فیلم وحشتناک گفت: « هر کس در انتخابات ائتلاف نکند، گرفتار گرگ بیابان می شود.» گرگ مذکور روز بعد سراغ باهنر رفت. باهنر گفت: « خطر تکه پاره شدن اصولگرایان در انتخابات وجود دارد.» از طرف دیگر عسگراولادی اعلام کرد که « اصولگرایان باید زودتر اجماع کنند.» اما مهم ترین موضوع اینکه احمدی نژاد گفت: « اگر شورای شهر تهران را از دست بدهیم انتخابات آینده ریاست جمهوری را هم از دست می دهیم.» احمدی نژاد برای بردن انتخابات از خواهرش نیز استفاده کرد. پروین احمدی نژاد که در طول انتخابات از وی یک دماغ عظیم و مقدار زیادی پارچه سیاه دیده شد، فوق لیسانس داشت و مدیر مدرسه بود و طبیعتا کسی که مدیر یک مدرسه باشد، چهره سیاسی و مطلع در جریان اوضاع است. مهرداد بذرپاش مشاور احمدی نژاد و یکی از مهم ترین نامزدهای مورد تائید وی برای شورای شهرگفت: « عالم و آدم و جن و انس منتظرند تا نتیجه انتخابات شوراها مخالف تفکر حامیان احمدی نژاد باشد، البته در این زمینه دستاویزی وجود ندارد، چرا که رئیس جمهور بیش از بیست میلیون رای را همراه خود دارد.»

هشتاد درصد حرفش را باور نمی کنند

در اوایل آذر آمار مهمی اعلام شد. براساس اعلام ایرانیوز « به نقل از اسکای تی جی 24 فرانسوی، مردم اروپا و بخصوص فرانسه اعلام شده است که از هر ده نفر هشت نفر اظهارات احمدی نژاد را باور نمی کنند.» معنی این حرف این بود که توهم احمدی نژاد در دنیا در حال برطرف شدن است.

نصرالله، ماشاء الله، مبارک

حسن نصرالله، اعلام کرد که دولت سینیوره آمریکایی است و باید برود. روز دوم آذر حسن نصرالله گفت: « ما هرگز نیروی تحت قیمومیت ایران و سوریه نبودیم.» دو روز بعد از اینکه حسن نصرالله اعلام کرد که کابینه فواد سینیوره آمریکایی است و حزب الله با آن مبارزه می کند، پیر جمیل، وزیر صنایع کابینه لبنان با 24 گلوله کشته شد. نماینده جنبش امل هم بدون اینکه توضیح بدهد که این ترور کار چه کسی بود، اعلام کرد: « جریان فکری طرفدار آمریکا و اسرائیل از ترور جمیل سود می برد.» از طرف دیگر حسنی مبارک رئیس جمهور مادام العمر مصر که فکر می کند هنوز هجده ساله است و احتمالا امیدوار است مثل فراعنه مصر اگر مومیایی شود هزارسال دیگر زنده باشد، گفت: « تا زنده ام رئیس جمهور مصر می مانم.» شیمون پرز گفت: « احمدی نژاد نسخه فارسی هیتلر است.»

و در میان آن همه خبرهای بد

در میان آن همه خبرهای بد، این یک خبر خوب بود. پیروزی دو بر صفر ایران بر کره جنوبی باعث خوشحالی کلی از مردم شد. بعد از یک سقوط سنگین در جدول فیفا، در اوایل آذر تیم ایران که پس از بازدید احمدی نژاد از این تیم در عرض سه ماه از مقام 22 در جدول فیفا به مقام 47 جدول سقوط کرده بود، در رده بندی دیروز فیفا اولین تیم آسیا شد و در جدول رده بندی فیفا پنج ردیف بالاتر رفت.

دانشجو در سبزوار کشته شد

در پی کشته شدن یک دانشجوی تربیت معلم سبزوار که در حال گفتگو با همسرش بود، توسط یک دانشجوی بسیجی با ضرب چاقو، دانشجویان شهر سبزوار به این اقدام اعتراض کردند. وزارت علوم نیز بلافاصله اقدام به طلاق همسر مقتول نامبرده کرد و اعلام داشت: « دانشجوی مقتول مزاحم ناموس مردم و دانشجوی قاتل به این مزاحمت معترض بوده است.» در همین روز مسوولان دانشگاه یو سی ال ا در ساعت 11 شب از یک دانشجوی ایرانی درخواست می کنند که کارت شناسایی خودش را نشان دهد. این دانشجو کارت شناسایی اش را نشان نمی دهد. پلیس هم بعدا می آید و از همین دانشجو می خواهد کارت شناسایی اش را نشان دهد. وی این کار را نمی کند. در نتیجه با پلیس درگیر می شود و پلیس او را کتک می زند. دانشجویان آمریکایی فردا در دفاع از این دانشجو واکنش نشان می دهند. چند روز بعد، در اوایل آذرماه انجمن اسلامی دانشجویان علامه اعلام کرد که یکی از دانشجویان این دانشگاه به نام سید شفیع رضایتی در اثر سهل انگاری مسوولان دانشگاه درگذشته است. وی که در مراسم تحصن برای قتل دانشجوی سبزواری که هفته قبل با چاقو توسط یک دانشجوی بسیجی کشته شده بود، شرکت کرده بود، در این مراسم دچار ناراحتی قلبی شد…. جسد وی در حالی که هنوز زنده بود به مدت پانزده دقیقه کف کلاس افتاده بود، اما هیچ امکان درمانی برای امدادرسانی وجود نداشت. پس از 45 دقیقه که هیچ کمکی سر نرسید وی فوت کرد. پزشک دیر رسید، آمبولانس نیز 22 دقیقه بعد از خبر دادن آمد. و در جعبه کمکهای اولیه دانشگاه هم هیچ وسیله امدادرسانی نبود. وزیر بهداشت اعلام کرد: ما آماده کمک رسانی به مردم آفریقا هستیم. همزمان با این اتفاقات در تهران، به دلیل اینکه تعداد دانشجویان بسیجی به اندازه کافی نبود و تعداد چاقو نیز در محل وجود نداشت، « 43 دختر و پسر شرکت کننده در یک مجلس پارتی فقط دستگیر شدند.»

…. ادامه دارد