48 ساعت حساس در بحران ملوان ها

نویسنده

در پی اعلام آمادگی تهران برای مذاکره در خصوص آزادی 15 نظامی انگلیسی، تونی بلر با هشدار نسبت به امکان اتخاذ موضعی سخت تر در مقابل ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، 48 ساعت آینده را در مذاکرات دوجانبه با تهران حساس دانست. این در حالی است که همزمان، دبیر دوم سفارت ایران در عراق که سال گذشته در بغداد به دست افراد ناشناس ربوده شده بود، آزاد شد.

دیروز، رسانه ها اظهارات تونی بلر نخست وزیر بریتانیا را منعکس کردند که دو روز آینده را روزهایی “حساس” در مذاکرات دوجانبه با تهران بر سر اسرای بریتانیایی خوانده بود. به گفته بلر بریتانیا به دنبال بازگرداندن ملوانان بازداشت شده در سلامت کامل است و نه به دنبال رویارویی با ایران، اما اگر مذاکرات به آزادی پانزده نظامی کشورش منجر نشود، دولت او روز به روز موضع سخت تری علیه ایران اتخاذ خواهد کرد.

در واکنشی دیگر، هشیار زیباری، وزیرخارجه عراق، دیروز با تأیید خبر آزادی جلال شرفی، دبیر دوم سفارت ایران در عراق، به خبرگزاری رویتر گفته فقط خود آقای شرفی می داند چه کسانی او را ربوده بودند. ایران نظامیان آمریکایی در عراق را نیز در ربودن دیپلمات ایرانی دخیل دانسته بود، اما وزیر خارجه عراق و نیز خود آمریکایی ها این دخالت را تکذیب کرده بودند.

به گزارش آسوشیتد پرس از بغداد، دولت عراق خبر داده که با جدیت، به دنبال پنج ایرانی دیگری است که در اربیل توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شده بود. یک مقام رسمی عراقی که خواسته نامش فاش نشود، خبر داده که آزادی این پنج ایرانی، می تواند به آزاد شدن ملوانان بریتانیایی زندانی در ایران کمک کند. وی همچنین خبر داده که دولت عراق برای حل این مشکل، “تلاش زیادی کرد تا جلال شرفی هم به سرعت آزاد شده و به ایران برود.”

پیشتر، جورج بوش رئیس جمهور آمریکا امکان آزادی پنج شهروند بازداشتی ایران در مقابل پانزده نظامی بریتانیایی اسیر را رد کرده بود. بوش با “گروگان” خواندن اسیران بریتانیایی گفته بود: “وقتی موضوع گروگانها مطرح است، هیچ معامله ای نباید در کار باشد”. این سخن بوش نیز، به نوبه خود در پی اظهارات هشیار زیباری، وزیرخارجه عراق بیان می شد که گفته بود اگر آمریکاییها پنج ایرانی را که دو ماه و نیم پیش در شهر اربیل عراق بازداشت کردند آزاد کنند، این عمل، ایرانیها را به آزادی ملوانان بریتانیایی تشویق خواهد کرد.

“ابتکار” احمدی نژاد در مورد ملوان ها؟

دیروز، به فاصله کوتاهی شبکه العربیه از سفر قریب الوقوع یک هیات نظامی انگلیسی به تهران به منظور مذاکره با ایران درباره نظامیان بازداشت شده انگلیسی خبر داد و مدیر شبکه تلویزیونی الجزیره در تهران از “ابتکار مشروط” رئیس جمهور ایران برای حل بحران ایجاد شده میان ایران و بریتانیا سخن گفت. به گفته وی محمود احمدی نژاد قصد دارد “ابتکار” خود را در یک کنفرانس بیان کند، ابتکاری که به گفته وی، مشکل ایجاد شده را حل خواهد کرد، به شرط اینکه انگلیسی ها متعهد شوند دیگر وارد قلمرو ایران نشوند.

پیش از آن، مقامات رسمی آمریکا اعلام کرده بودند یک تبعه این کشور که قبلا به عنوان مامور پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) فعالیت داشته، در جنوب ایران ناپدید شده است. شان مک‌کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دراین باره گفته بود: “میان ناپدید شدن بازرگان آمریکایی در ایران و «مسایل دیگری که هم اکنون در رابطه با ایران مطرح است» ارتباطی وجود ندارد.”

مقامات آمریکایی، همزمان خبر نقض حریم هوایی ایران توسط جنگنده های آمریکایی را تکذیب کرده بودند. این تکذیب، پس از آن صورت می گرفت که منابع رسمی نظامی ایرانی از شکسته شدن حریم هوایی ایران توسط دو فروند هواپیمای جنگنده آمریکایی خبر داده بودند.