۱۴فیلم مطرود دولت روحانی

نویسنده

» گزارش

 

دو سال از آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی می‌گذرد اما همچنان روند توقیف فیلم‌ های سینمایی ادامه دارد. فیلم ها یا پشت دیوارهای سخت ممیزی می مانند و یا حتی پس از اخذ مجوز از روی پرده سینما به پایین کشیده می شوند.

حملات و تهدیدهای شدید اخیر «حزب الله» که منجر به عدم اکران فیلم «رستاخیز» شدادامه همین روند بود. فیلمی که تا قبل از آغاز اکران مجبور شده بود نزدیک ۴۰ دقیقه خودسانسوری کند. اما این اتفاق هم موثر واقع نشد و تندروها در برابر وزارت ارشاد و سینماها تهدید به قمه‌زنی هم کردند!

تعداد زیادی فیلم طی سالهای گذشته به همین سرنوشت دچار شده اند. فیلم هایی که بعضا در دوران محمود احمدی نژاد توقیف شده بودند و امیدوار بودند که با روی کار آمدن حسن روحانی بختشان باز شود. اتفاقی که نه تنها نیفتاد بلکه فیلم های دیگری هم به این لیست بلند اضافه شد.

عکس و مشخصات ۱۴ فیلمِ مطرود

“خانه پدری” - کیانوش عیاری

فیلم خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری در سال ۱۳۸۹ ساخته شد با این حال جلوی اکران این فیلم گرفته شد. نهایتا سه سال بعد، خانه پدری اجازه اکران در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر را یافت و پس از آن قرار شد بدون هیچگونه ممیزی این فیلم در سینماهای محدود در سطح تهران و شهرستان ها و با در نظر گرفتن شرط سنی برای تماشاگران اکران شود.

“این یک رویا نیست ” - محمود غفاری

«این یک رویا نیست» اولین تجربه بلند سینمایی محمود غفاری است که تاکنون موفق به اکران نشده است. این فیلم که در سال ۱۳۸۹ ساخته شد، داستان دختر جوانی است که برای رسیدن به آرزوهای خود با مشکلات مالی متعددی مواجه می شود و در این مسیر وارد بازی پیچیده یک زوج می شود.

این فیلم برای حضور در جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۱ به گروه بازبینی ارائه شد، با این حال اعلام شد منوط به تغییرات فیلم قابل اکران است. کارگردان نیز بخش های مشخصی از فیلم را اصلاح کرد اما در نهایت اجازه اکران نیافت.

“صد سال به این سالها” - سامان مقدم

«صد سال به این سالها» به کارگردانی سامان مقدم در سال ۱۳۸۶ ساخته شده و تاکنون علیرغم داشتن پروانه نمایش، اجازه اکران عمومی نیافته است. این فیلم تنها در بخش خارج از مسابقه بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۸، دو سال پس از ساختش اکران شد. این فیلم بارها تا مرحله اکران پیش رفت اما هرگز بر روی پرده های سینمای ایران نرفت.

” پریناز “ - بهرام بهرامیان

«پریناز» دومین تجربه بلند سینمایی بهرام بهرامیان است که در سال ۱۳۸۹ ساخته شد. این فیلم داستان دختربچه ای است که پس از دست دادن والدینش، توسط یکی از اقوامش نگهداری می شود، داستان فیلم ماجراهای این خانواده است. این فیلم اگرچه قرار بود در جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۰ اکران شود با این حال به دلیل ممیزی از لیست فیلم های جشنواره حذف شد.

“خیابان های آرام” - کمال تبریزی

فیلم «خیابان‌های آرام» در سال ۱۳۸۹ ساخته شد و داستان خبرنگاری است که در یک روز کاری معمولی با حوادثی در سطح شهر روبه رو می شود. این فیلم نیز به دلیل شباهت هایی به حوادث انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ اجازه اکران نیافت.

” گزارش یک جشن “ - ابراهیم حاتمی کیا

«گزارش یک جشن» برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۸۹ به نمایش در آمد و در چند بخش نیز نامزد سیمرغ بلورین شد. بسیاری از مخاطبان این فیلم در آن جشنواره، ان را به دلیل شباهت زیادش به یکی از آثار حاتمی کیا، «آژانس شیشه ای ۲»نامیدند.

” خرس “ - خسرو معصومی

فیلم «خرس» که در سال ۱۳۹۰ ساخته شد، داستان مرد رزمنده ای است که پس از سالها اسارت در هنگام بازگشت به منزل از ازدواج همسرش مطلع می شود. اما این فیلم با وجود لحاظ کردن اصلاحات و حذفیات هنوز به دلایل غیر واضح هنوز با مشکل اکران مواجه است.

 

“آشغال های دوست داشتنی” - محسن امیر یوسفی

این فیلم در سال ۱۳۹۱ ساخته شد و نه تنها در دولت محمود احمدی نژاد مجوز اکران دریافت نکرد بلکه تاکنون در دولت حسن روحانی نیز این فیلم موفق به دریافت پروانه نمایش نشده است. این فیلم که سومین تجربه کارگردان است، اشاراتی به اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دارد.

” بلوک ۹ خروجی ۲ “ - علیرضا امینی

فیلم «بلوک ۹ خروجی ۲» که درباره طلاق و مشکلات دختر بچه خانواده است اجازه حضور در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۲ را به دلیل مضمون «تلخ» نیافت. با این حال این فیلم در جشنواره های متعدد خارجی به نمایش گذاشته شد و اخیرا جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر جشنواره بین اللملی فیلم «کامیرا» کشور ایتالیا را تصاحب کرد.

” عصبانی نیستم “ - رضا درمیشیان

فیلم «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان در سال۱۳۹۲ ساخته شد و در همان سال در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. شرط اکران این فیلم در جشنواره ۱۷ دقیقه ممیزی و حذف سکانس پایانی فیلم بود. این فیلم همزمان با اکران جشنواره فجر، در جشنواره برلین نیز به نمایش در آمد با این تفاوت که در جشنواره برلین سکانس پایانی فیلم حذف نشده بود.

“مهمونی کامی” و “مادر قلب اتمی” - علی احمد زاده

علی احمد زاده، کارگردان جوان تاکنون دو فیلم بلند سینمایی ساخته که هیچکدام اجازه اکران نیافته اند. اولین فیلم او با عنوان«مهمونی کامی» به دلیل آنچه مسولان وزارت ارشاد آن را بدحجابی بازیگران زن عنوان کردند، پروانه نمایش نگرفت. داستان فیلم درباره عده ای جوان است که به قصد رفتن به یک مهمانی عازم شمال می شوند.

دومین فیلم او نیز با عنوان «مادر قلب اتمی» که در سال ۱۳۹۳ ساخته شد، به سرنوشت اولین فیلم دچار شد و به دلایل نامشخص اجازه اکران نگرفت اما شایعاتی مبنی بر اینکه فیلم به دلیل اشاراتی که به برنامه اتمی ایران داشته با مشکل اکران مواجه شده وجود دارد.

“خانه دختر” - شهرام شاه حسینی

«خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه حسینی و نویسندگی پرویز شهبازی است. خانه دختر داستان دو دختر دانشجوست که به دنبال کشف راز مرگ هم دانشگاهی خود هستند اما در این میان به مسایل دختران امروز ایران پرداخت می شود.

“رستاخیز” - احمدرضا درویش

فیلم «رستاخیر» در اولین روز اکرانش در تاریخ ۲۴ تیر۱۳۹۴ به دلیل انتقاد مراجع تقلید از پرده های سینمای تهران و شهرستان ها پایین کشیده شد. عصر روز ۲۴ تیرماه پس از گذشت چند سانس از اکران این فیلم، برخی از مخالفان با تجمع در مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خواست توقف اکران این فیلم را دادند و حتی تهدید به آتش زدن نسخه های فیلم کردند.

منبع: کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران