فرزند 14 ساله ما را از تحصیل محروم کردند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» همسر سما بهمنی در مصاحبه با روز:

سما بهمنی، فعال حقوق بشر که در پی عزیمت به شهر مهاباد برای پیگیری امور شخصی خود در مسیر برگشت در تاریخ 13 بهمن ماه سال گذشته در تاکسی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، روز 9 فروردین ماه در دادگاهی به ریاست قاضی خدادادی، به اتهام عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به یک سال زندان محکوم شد؛ اما اینک آنطور که همسر وی به روز گفته، فرزند 14 ساله­ او هم به خاطر فعالیت های مادرش از ادامه تحصیل محروم شده است. حبیب بهمنی، همسر سما بهمنی می گوید: “همسرم معتقد است قضات دادگاه های انقلاب مستقل نیستند و بر اساس توصیه نهادهای امنیتی اقدام به صدور حکم می کنند”.

این مصاحبه در پی می آید.

­

از آخرین وضعیت پرونده همسرتان چه اطلاعی دارید؟

خانم بهمنی درحال گذراندن یک سال حبس در زندان مهاباد به اتهام عضویت در “مجموعه فعالان حقوق بشر” و اقدام علیه امنیت ملی است. قبلا ایشان به همین اتهام به شش ماه حبس محکوم شده بود. این بار هم به همین اتهام به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است. تشکیل پرونده قضایی و صدور حکم حبس بخاطر یک اتهام مشخص، خلاف قوانین داخلی و هنجارهای بین المللی است. ایشان محکومیت سه سال حبس تعلیقی را هم در پرونده قبلی خود دارند که از اجرایی شدن آن اطلاعی در دست نیست.

 

خانم بهمنی دقیقا به چه اتهامی دستگیر شده اند؟ آیا ایشان اتهامات را پذیرفته اند؟

همناطور که عرض کردم  یکی از اتهامات ایشان ارتباط با مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران است. اتهام دیگر وی ارتباط با فعالان مدنی و حقوق بشری در کردستان بوده است. البته خانم بهمنی از یک سال قبل در مجموعه فعالان حقوق بشر عضویت ندارند و مجموعه فعالان حقوق بشر نیز قبلا پذیرش استعفای خانم بهمنی از عضویت در مجموعه را اعلام کرده بود؛ اگرچه عضویت در یک نهاد حقوق بشری  قانونا عملی مجرمانه نیست. به همین دلیل همسرم هیچ یک از اتهامات وارده را نپذیرفته است.

 

خانم بهمنی از اخذ وکیل امتناع کرده است. آیا این عمل دلیل خاصی دارد؟

خوداری ایشان از اخذ وکیل موضوع تازه ای نیست. در پرونده قبل نیز، وی از اخذ وکیل خودداری نمود. خانم بهمنی معتقدند که قضات دادگاه های انقلاب مستقل نیستند و بر اساس توصیه نهادهای امنیتی اقدام به صدور حکم میکنند.

 

آیا شما  تلاش نکردید که ایشان را برای اخذ وکیل مجاب کنید؟تاکنون چه اقدامی در حمایت از همسرتان انجام داده اید؟

ما هم در مورد عدم استقلال قضات دادگاه انقلاب با ایشان هم عقیده هستیم و لذا برای اخذ وکیل اقدامی انجام ندادیم. ضمن اینکه کار زیادی هم از دست ما بر نمی آید. خانواده خانم بهمنی در مورد وضعیت ایشان صرفاً اطلاع رسانی کرده اند. البته قصد داریم با همکاری مجموعه فعالان حقوق بشر این قضیه را در چارچوب قواعد و هنجارهای حقوق بشری دنبال کنیم.

 

برخی از رسانه ها از اخراج دختر شما از مدرسه خبر داده اند، این خبر را تائید می کنید؟

برای دخترمان، آتنا مشکلاتی در مدرسه ایجاد کرده اند. هفته گذشته، مسئولان مدرسه ای که  دخترمان درآنجا مشغول به تحصیل بود، به دانش آموزان توصیه اکید کردند که به دلیل ضدانقلابی بودن مادر آتنا از ارتباط با وی خودداری کنند. با مراجعه ما به مدرسه مشخص شد که مسئولان مدرسه تحت فشار نیرو های اطلاعاتی و امنیتی ناگزیر به اخراج آتنا شده اند.

 

آیا برای بازگرداندن فرزندتان به مدرسه  اقدامی انجام داده اید؟

 همانگونه که عرض کردم مدیر مدرسه از سوی اداره اطلاعات بندرعباس تحت فشار قرار گرفته و اجبارا به این اقدام دست زده است. ما در حال پیگیری موضوع اخراج آتنا از طریق ارائه شکایت به اداره آموزش و پرورش هستیم. البته برای محکوم کردن عمل غیر انسانی محروم نمودن کودکان از حق تحصیل، حق پیگیری از طریق نهادهای حقوق بشری جهانی را برای خود محفوظ میدانیم.

 

آیا این قبیل فشارها در گذشته هم وجود داشته است؟

بله. سال گذشته مرا همراه با خانم بهمنی در شهر کامیاران دستگیر کردند. همزمان، مسولان امنیتی شهر بندر عباس بدون هماهنگی با ما و بستگان، با مراجعه به مغازه ما در بندر عباس اقدام به شکستن در مغازه و مصادره مقدار زیادی از داروهای مغازه به ارزش 28 میلیون تومان کرده بودند. در آن زمان بارها از سوی نهادهای امنیتی به راندن از شهرمان تهدید شدیم. بعد ها هم مغازه را به آتش کشیدند و به دنبال آن پروانه کسب اینجانب را هم باطل کردند.

 

تا حالا با همسرتان ملاقات داشته اید؟

تاکنون دو بار با وی ملاقات کرده ام. یک بار در اوایل دستگیری ایشان و بار دوم هم هنگامی که برای تحویل سند برای آزادی او به قید وثیقه به دادگاه مراجعه کرده بودم موفق به ملاقات شدم. البته ملاقات دوم در دفتر رئیس زندان و با حضور ایشان انجام شد.

 

وضعیت جسمی و روحی خانم بهمنی چگونه بود ؟

ایشان به لحاظ جسمی ضعیف شده بودند، ضعفی که آشکارا نشان از شرایط و فشارهای سخت زندان بود. همسرم ظاهرا از موضوع اخراج دخترمان مطلع شده و نسبت به سرنوشت آتنا شدیدا نگران بود.

 

و مطلب آخر؟

هیچ دلیلی برای بازداشت و زندانی کردن همسرم وجود ندارد. ایشان بر اساس قوانین مرتکب هیچ نوع جرمی نشده است. وی برای انجام کارهای بانکی به مهاباد سفر کرده بود و فعالیت های حقوق بشری ایشان هم در چارچوب قانون بوده است. وضعیت همسرم نمایانگر ستمی است که امروزه بر شهروندان روا داشته میشود؛ البته در جمهوری اسلامی ایران اسم این ستم را رافت اسلامی گذاشته اند.