احضار پروین تاجیک، 15 سال زندان برای یک نابغه

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

پروین تاجیک، خواهر عبدالرضا تاجیک باز دیگر احضار شد ، روز شنبه دادگاه محمد سیف زاده، وکیل دادگستری  برگزار می شود و حسین رونقی ملکی به 15 سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش خبرنگار “روز” محاکمه محمد سیف زاده روز شنبه در حالی در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار می شود که جلسه دادگاه او در تاریخ 22 شهریور به دلیل عدم حضور نماینده دادستان برگزار نشده بود.

 این حقوقدان به اتهام تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر و به استناد مواد 498 و 500 قانون مجازات اسلامی به دادگاه فراخوانده شده و به عنوان بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر محاکمه خواهد شد.

احضار پروین تاجیک برای آخرین دفاع

پروین تاجیک بار دیگر به دادسرای اوین احضار شد. به گزارش خبرنگار “روز” در برگه احضاریه خانم تاجیک ذکر شده که برای اخذ آخرین دفاع ظرف سه روز باید خود را به دادسرای اوین معرفی کند.

پروین تاجیک ، خواهر عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار زندانی است که همچنان در بند 209 زندان اوین و در سلول های چند نفره به سر می برد.

خانم تاجیک پیش از این از سوی شعبه 5 بازپرسی دادسرای اوین، به نشر اکاذیب ، اجتماع و تبانی و  تبلیغ علیه نظام متهم شده بود.

او که به دلیل مصاحبه هایش در خصوص هتک حرمت و وضعیت برادر زندانی اش ، به دادگاه فراخوانده شده، با قرار کفالت آزاد است و براساس احضاریه ای که دریافت کرده باید برای اخذ آخرین دفاع به دادگاه مراجعه کند.

15 سال حبس تعزیری برای حسین رونقی ملکی

محمد دادخواه ، وکیل حسن رونقی ملکی در گفتگو با “روز” از صدور حکم 15 سال حبس تعزیری برای موکلش خبر داده و در عین حال گفت که این حکم هنوز به او به عنوان وکیل آقای رونقی ابلاغ نشده است.

حسین رونقی ملکی، معروف به بابک خرمدین، وبلگ نویس و فعال حقوق بشر است که از بیش از ده ماه پیش در بند 2 الف سپاه زندانی است.

آقای دادخواه ، وکیل این وبلاگ نویس که به شدت از حکم صادره برای وکلش متاثر است به “روز” می گوید: بسیار متاسف هستم از این قضیه و واقعیت این است که آقایان به ایران و به منافع دراز مدت کشور اصلا فکر نمی کنند آقای رونقی یک دانشمند جوان است که باید بهترین امکانات را در اختیار او قرار میدادند تا از دانش او استفاده شود اما حالا 15 سال زندان داده اند.

وکیل آقای رونقی ملکی می افزاید: قصه دردناکی است که بیشتر المپیادی های ما ، خارج از کشور هستند و با تیزهوشانی هم که در داخل داریم چنین رفتاری صورت می دهند. هر خطایی هم که چنین شخصی مرتکب شده باشد فرزانگی و تدبیر ایجاب میکند از هوش سرشار او استفاده کنند. من واقعا متاسف هستم که در صدور رای به پرونده هم توجه نکردند. در صفحه 500 پرونده آقای رونقی ، خود آقایان نوشته اند که نابغه است و باید مدیریت کرد و ….

آقای دادخواه که روز گذشته به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود خبر میدهد که علیرغم حضورش در دادگاه، حکم را به او ابلاغ نکرده اند.

او می گوید: متاسفانه قرار بازداشت آقای رونقی را تمدید کرده اند و من واقعا امیدوار هستم دادگاه تجدید نظر این حکم را بشکند و زمینه آزادی موکلم را فراهم آورد.

25 مهر ، دادگاه محمد دادخواه

آقای دادخواه همچنین خبر میدهد که 25 مهرماه ، جلسه محاکمه خود او برگزار خواهد شد.

این وکیل دادگستری بعد از انتخابات مخدوش 22 خرداد بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شد و اکنون دادگاه او در حالی برگزار خواهد شد که متهم به نگهداری اسلحه و مواد مخدر دردفتر وکالتش شده است.

این عضو کانون مدافعان حقوق بشر در زمینه برگزاری دادگاه و اتهامات منتسب به او به “روز” می گوید: در یک روال منطقی ، فردی امکان دارد به عملیات جنگی یا اسلحه علاقه مند باشد و فردی اهل مواد مخدر باشد، اما ما تیرانداز مفنگی ندیده بودیم و مثل اینکه اولین مورد من هستم که در زمان اقای مرتضوی چنین شاهکاری ساختند.

آقای دادخواه می افزاید: در کیفرخواست صادره نوشته اند که بنده تعداد پرشماری فشنگ جنگی و همچنین کتب ضاله داشته ام. اما نه این کتب ضاله را نوشته اند که چی بوده نه تعداد و نوع فشنگ ها و …. را و من 25 مهر دادگاه می روم تا به خودم هم بگویند چه چیزهایی داشتم و خبر نداشتم!

اعتراض زهرا رهنورد به حبس در تبعید زندانیان سیاسی

زهرا رهنورد، نویسنده و استاد دانشگاه ، نسبت به اجرای احکام حبس در تبعید برای زندانیان سیاسی از جمله ضیا نبوی، دانشجوی محروم از تحصیل که به تازگی به زندان کارون اهواز تبعید شده، اعتراض کرد.

متن یادداشت خانم رهنورد که در وب سایت کلمه منتشر شده بدین شرح است:

تمام درخواست خانواده های زندانیان سیاسی آزادی بدون قید و شرط عزیزان شان بوده است. تولدها ،سوگواری ها و جشنهای مذهبی و ملی همچون مهرگان در آغاز سال تحصیلی جدید هر یک فرصتی است برای دعا و نیایش به درگاه الهی که “الهی فک کل اسیر”.

تمام دلخوشی و درخواست خانواده های زندانیان سیاسی آزادی بدون قید و شرط زندانیان بوده است که ناگهان خانواده ها با ابتکار جدیدی از سوی دست اندرکاران مربوطه روبرو شدند. مجازات جدیدی که به صورت زندان در تبعید است .طبق این رویه زندانیانی سر فراز و مقاوم چون شیوا نظر آهاری،ضیا نبوی ،احمد کریمی ،حامد روحی نژاد ، مجید دری و دیگران یا یه زندانهای دیگر تبعید یا به آن محکوم شده اند و هر لحظه انتظار تلخی خود و خانواده هایشان را آزار می دهد.

ضیا نبوی ،فعال دانشجویی بارها گفته است که هیچ وابستگی به گروههای خارج از ایران ندارد و تنها گناهش دفاع از حق تحصیلی است که در دولت نهم از او و دوستانش گرفته شده بود.هم بندان ضیا بسیار در باره سجایای اخلاقی وی بویژه روحیه مقاوم و صبر شگفت انگیزش نوشته و گفته اند .آنها می گویند ضیا آنقدر بی کینه است که حتی کمترین کینه و خشمی نسبت به قاضی ای که او را به پانزده سال حبس در تبعید محکوم کرده ، ندارد و این را به خوبی می توان در نامه ای که به تازگی برای قاضی پرونده اش نوشته ،حس کرد.جای چنین انسانی زندان ،آن هم زندان در تبعید نیست.

این اقدام نه تنها مجازات زندانی بلکه مجازات خانواده هایی است که ناچارند مشقت طی کردن راه های دور را تحمل کنند ،مادران پیر ،زنان بچه دار ،و حتی خانواده های تهیدست . برای هر یک از آنها طی کردن این مسافتها برای ملاقاتی کوتاه و چند دقیقه ای سخت و غیر قابل تحمل است .به عنوان مثال پدر رنجدیده ضیا نبوی اخیرا در نامه ای به دیوانعالی کشور نوشته است که “خانواده من جزء طبقات پایین اقتصادی جامعه و از صنف دهقانی- کارگری ساده روستایی هستند و من تمام عمر با زحمت وتلاش کار کرده ام تا لقمه حلالی برای فرزندانم کسب کنم. اکنون در سن پنجاه وپنج سالگی تقریبا ناتوان از کارکردن هستم و چشم امید ما بعد از خدا همین پسرم است و این در حالی است که نه تنها او در کنار ما نیست بلکه ما حتی توان مالی کافی برای رفتن به ملاقاتش در جای دور افتاده ای چون اهواز را هم نداریم”.

خوب است مسوولان قضایی خدا را ناظر و شاهد بگیرند و برای همیشه به این گونه ظلم ها پایان دهند . نه تنها زندانی در تبعید بلکه همه زندانیان را بدون قید و شرط آزاد کنند و مطمئن باشند دل امام زمان را شاد کرده اند .