اختلافات عمیق تر می شود

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز در باره مسدود شدن وب سایت مراجع

ویلیام یانگ

وب سایت دو روحانی ارشد ایرانی از سوی دولت مسدود شده است. این نشانه احتمالی از تشدید اختلافات سیاسی در لایه های بالای نظام دینی ایران است.

اخبار مربوط به فیلتر شدن وب سایت های آیت الله ها یوسف صانعی و  بیات زنجانی، که هر دو مرجع تقلید هستند، اولین بار روز یکشنبه از سوی سایت های وابسته به جنبش مخالفان سیاسی ایران گزارش شد. ضمناً گزارش های مربوط به مسدود شدن وب سایت رسمی آیت الله علی محمد دستغیب نیز اوائل ماه جاری منتشر شد.

درحالی که هیچ اطلاعیه رسمی مبنی بر توقیف این وب سایت ها منتشر نشده است، کاربران اینترنتی در روز دوشنبه پس از تلاش برای دسترسی به آنها به صفحات دولتی در اینترنت نظیر وب سایت های مشاوره ازدواج، خبرگزاری های دولتی و نیز وب سایت آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران هدایت می شدند.

در وب سایت آیت الله صانعی که از داخل ایران تنها به کمک فیلتر شکن قابل دسترسی است، اعلام شده دفاتر وی هنوز برای ارائه خدمات به مقلدان در حوزه های «عبادی، سیاسی و فرهنگی علیه سرکوبگران» باز است.

در این اطلاعیه آمده است: «ناگفته نماند که در اسلام، آزادی بیان مورد تأکید واقع شده است.»

اعمال محدودیت های جدید علیه وب سایت های مراجع، نشانه آشکاری از عمیق تر شدن شکاف ها میان رهبری ایران و آیت الله های ارشدی است که از تسلیم شدن در برابر فشار فزاینده دولت سر باز زده اند.

محمد سهیمی، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لوس آنجلس و نویسنده سرمقاله های سیاسی در یک وب سایت جدید ایرانی می گوید: «مسدود کردن این وب سایت ها دقیقاً به دلیل مخالفت علنی آنها بوده است. این بخشی از جنگ سایبری است که تندروها علناً در برابر جنبش سبز و طرفدارانش به راه انداخته اند.»

بسیاری از روحانیان ارشد ایران پس از انتخاب مجدد و بحث انگیز محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور در سال گذشته، از فرستادن پیام تبریک برای وی خودداری کردند. بسیاری از مردم  پیروزی وی را نتیجه تقلب انتخاباتی می دانند.

هم آیت الله العظمی صانعی و هم آیت الله العظمی بیات زنجانی، سرکوب مخالفان پس از انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری را به صراحت محکوم کردند و آیت الله دستغیب نیز پس از آنکه از مجلس خبرگان خواست با بازنگری در عملکرد رهبر عالی به مسؤولیت های قانونی خود عمل کنند و تابوی سؤال از رهبری را شکست، هدف حملات تندروها قرار گرفته اند.

تلاش برای سرکوب روحانیون مخالف دولت به ایجاد محدودیت در اینترنت محدود نشده است. شبه نظامیان بسیجی طرفدار دولت ظرف ماه های اخیر به دفاتر آیت الله العظمی صانعی و آیت الله دستغیب حمله کرده اند. ضمناً آنها دفاتر آیت الله العظمی فقید حسینعلی منتظری را، که در جریان انتخابات سال گذشته به چهره پیشروی مخالفان تبدیل شد و مراسم خاکسپاری وی در دسامبر گذشته به صحنه درگیری میان تظاهرکنندگان ضد دولتی و نیروهای امنیتی تبدیل شد، نیز هدف حملات خود قرار دادند.

اخبار مربوط به مسدود شدن وب سایت های مراجع در حالی منتشر می شود که رسانه های دولتی از دیدار قریب الوقوع آیت الله خامنه ای از شهر مقدس قم خبر داده اند. وب سایت های مخالفان به طرح این ادعا پرداختند که تأخیر ایجاد شده در دیدار وی از قم به دلیل ایجاد مشکل در نمایش پشتیبانی مراجع پیشرو از مقام رهبری بوده است.

آیت الله خامنه ای از دیرباز به دلیل در اختیار نداشتن ویژگی های رسمی لازم برای کسب مقام «ولایت مطلقه» که بر اساس فلسفه سیاسی آیت الله خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی بنا نهاده شده است، با روحانیون ارشد دچار اختلاف بوده است.

منبع: نیویورک تایمز- 4 اکتبر