ابتلای ۱۵۰مورد مالاریا در ایران

نویسنده

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت درآغاز هفته ملی حذف مالاریا در مناطق مستعد (سوم تا نهم مرداد) ضمن تشریح برنامه حذف مالاریا در ایران،گفت: در سال جاری تاکنون در مجموع ۱۵۰ مورد بروز داخلی داشته ایم و متوسط موارد وارده که دو تا سه هزار مورد است، ثابت مانده است.

دکتر محمود نبوی با اشاره به تاریخچه کنترل مالاریا در دنیا در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حذف این بیماری گفت: قبل از جنگ جهانی دوم برنامه مبارزه با مالاریا محدود به درمان بیماران با قرص ‘کینین’ با نام تحریف شده ‘گنه گنه بود و در دو دهه اول قرن ۱۳ هجری شمسی نیز در مناطق جنگلی جنوب دریای خزر کاشت درخت اکالیپتوس توصیه می شد تا با دور کردن پشه ها از محل سکونت انسان ها این بیماری کمتر منتقل شود.

وی با اشاره به تشکیل سازمان ملل متحد و شعب آن پس از جنگ جهانی دوم افزود: پس از جنگ جهانی دوم با توجه به سنتز داروی کلروکین (که در طول جنگ جهانی دوم سنتز شده بود) و حشره کش DDT؛ به علت عدم آگاهی کامل به ساختار و نحوه زندگی انگل، تصور ریشه کنی مالاریا غالب بود. در نتیجه با کمک مالی سازمان ملل در کشور های عضو، دفاتر ریشه کنی مالاریا تاسیس و کلروکین وDDT توزیع شد.

کلمه