مرتضوی: ۱۵۰ نماینده هدیه گرفتند، نه ۳۷ نفر

نویسنده
نازنین کامدار

» رئیس هیات تحقیق و تفحص هم رشوه گرفته

رسوایی بزرگی که با افشای بخش هایی از گزارش تحقیق و تفحص مجلس در خصوص فساد در سازمان تامین اجتماعی آغاز شد، حالا دامان مجلس شورای اسلامی را گرفته تا نشان دهد فساد تا چه اندازه در ارکان جمهوری اسلامی ریشه دوانده است. سعید مرتضوی، در واکنش به انتشار خبر رشوه دادن به ۳۷ نماینده مجلس، این عدد را تصحیح و اعلام کرده ۱۵۰ نماینده از “کارت هدیه” بهره برده اند؛ خبری که در روزنامه های وابسته به اصولگرایان سانسور شد.

مرتضوی پیش از این نیز هشدارهایی ضمنی در خصوص افشاگری درباره پرونده کهریزک و مقابله به مثل داده بود.

او در واکنش به گزارش هیات تحقیق و تفحس از سازمان تامین اجتماعی که از تریبون مجلس قرائت شد، در جوابیه ای به هیات ریئسه مجلس، خود را از بسیاری از اتهامات این گزارش ۸۴ صفحه ای مبرا دانسته و به دفاع از واگذاری ۱۳۸ شرکت به بابک زنجانی پرداخته است.

درباره واگذاری سکه و پول نقد و کارت هدیه هم یا خود را بی خبر معرفی کرده و یا مدعی شده که افراد هدیه گیرنده، آن وجه را خرج مراجعه کنندگان بی بضاعت کرده اند.

اما، وی در خصوص مجلس و اینکه در گزارش از ۳۷ نماینده به عنوان “هدیه بگیر” یاد شده، اعلام کرده تعداد این هدیه بگیران ۱۵۰ نفر است که علیرضا محجوب، رئیس هیات تحقیق و تفحص و برخی دیگر از اعضای این هیات نیز در بین آنها هستند.

او در جوابیه خود نوشته: “در صفحه ۱۰ گزارش بند (۲۷) قید شده که به ۳۷ نفر از نمایندگان محترم مجلس مبلغ یک میلیارد و سیصد و سی و پنج میلیون ریال کارت هدیه از بودجه غیرشمول مدیرعامل پرداخت شده و در اردیبهشت ماه سال جاری سند خورده است و تسریع شده که اسامی این نمایندگان فقط نزد اینجانب است و حاضر نشده‌ام این اسامی را با فرض انتشار عمومی در اختیار هیأت تحقیق و تفحص قرار دهم. در این رابطه به‌منظور انعکاس واقعیت موجود توجه هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی را به این نکته جلب می‌نمایم که این تعداد به شرح فوق فقط مربوط به یک سند آن هم در اردیبهشت ماه است. در دوره فعلی بیش از یکصد نفر از نمایندگان محترم مجلس در ماههای مختلف از این امکانات بهره‌مند بوده و اینجانب طی نامه کتبی که رونوشت آن را نیز به ریاست محترم کمیسیون اجتماعی تسلیم نمودم به اشتباه بودن این تعداد اشاره کردم ولکن به نظر می‌رسد چون اسامی تعدادی از اعضای محترم فعلی هیأت تحقیق و تفحص در سندهای دیگر بوده در این گزارش حتی به تعداد واقعی نمایندگان آن اسناد نیز اشاره‌ای ننموده‌اند. تنها در دو سند مربوط به مدیرعامل سابق سازمان دو لیست از نمایندگان محترم مجلس وجود دارد که به بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان دوره ‌هشتم مجلس شورای اسلامی در یک مقطع بن و کارت هدیه پرداخت شده است و در آن لیست که اسم و مشخصات کامل نمایندگان موجود است نام ریاست محترم هیأت تحقیق و تفحص فعلی سازمان نیز به چشم می‌خورد که شاید به همین دلیل اصلاً اشاره‌ای به تعداد نمایندگان و مبالغ دریافتی آنان در دوره‌های قبل نشده است”.

او افزوده است: “اینجانب اعتقاد دارم نباید نام این نمایندگان و مبالغ مذکور رسانه‌ای شود به این دلیل است که مبلغ قلیلی که سازمان دراختیار این نمایندگان عزیز قرارداده و کفاف مراجعات انبوه آنان را نمی‌نماید. بنابراین اعلام عمومی آن موجب ایجاد توقع و خصوصاً برای نمایندگان شهرستانهای محروم می‌گردد. در رابطه با این مطلب که مشخصات نمایندگان مورد اشاره و مبالغ دریافتی هر یک از آنان و کد مربوطه فقط در اختیار اینجانب است نیز با هدف خاصی درج گردیده و اشتباه می‌باشد زیرا مشخصات نمایندگان محترم مذکور در صورتجلسه رسمی تایپ و ضمن اینکه رسید بسیاری از این عزیزان ضمیمه است اسامی و مشخصات مذکور به امضای دو نفر از معاونت اداری و مالی و مدیرکل مربوطه و دو نفر از مسئولین امور مالی حوزه مدیرعامل رسیده و این اسناد را اینجانب به همراه خود در جلسه ریاست محترم هیأت تحقیق و تفحص به همراه تصویر سایر لیست‌ها آورده بودم که اعلام گردید لیست ۱۵۰ نماینده با مشخصات کامل از دوره قبل در اختیار هیأت می‌باشد. بنابراین پرداختن ناقص و اشتباه و ابهام‌آفرینی در خصوص موضوع نمایندگان محترم مجلس و اعلام عمومی آن در رسانه‌ها، سازمان تأمین اجتماعی و نمایندگان مجلس را بلاوجه زیر سئوال برده است. جای تأمل و تأسف دارد زیرا نمایندگان عضو هیأت تحقیق و تفحص نیز به موجب اسناد ارائه شده از این وجوه استفاده نموده‌اند و لامحاله اعتقاد به قانونی بودن آن داشته‌اند، با این فرض اقدام صورت گرفته و یکسویه نسبت به درج مطالب خلاف واقع در جهت تشویش اذهان عمومی بوده و شایسته پیگیری و رسیدگی می‌باشد. شایان ذکر است این موارد را اینجانب در نامه مورخ ۹/۹/۹۲ که رونوشت آن نیز به رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تسلیم گردید بصورت مستند و مستدل یادآور شدم ولکن هیچ گونه توجهی به نامه مذکور بعمل نیامد و تنها در صفحه ۶ با ذکر اینکه «جوابیه آقای سعید مرتضوی را در پیوست مشاهده فرمایید» بند نموده و در گزارش نهایی مجلس این مطلب را بدون ذکر مورد مصرف که موجب تشویش اذهان عمومی است در گزارش چاپ و منتشر نموده اند”.

در واکنش به افشاگری متقابل مرتضوی بر علیه مجلس اسلامی، علیرضا محجوب که خود متهم به گرفتن کارت هدیه شده، به روزنامه قانون گفته است: “انتظار داشتم، آقای مرتضوی از گزارش خویشتن‌دارانه کمیته تحقیق و تفحص تشکر می‌کرد. انتظار دارم آقای مرتضوی هرچه سریع‌تر، اسناد ادعاهای خود را منتشر کنند. متاسفانه آقای مرتضوی واقعیت‌هایی را انکار می‌کنند که منابع آنها گزارش امور مالی خود تامین اجتماعی است و مستنداتش غیر قابل انکار است. از کجا معلوم ارائه این کدها، برای دادن نسبت سوء به همکاران شریف ما نباشد؟ چرا اسامی‌کدها منتشر نمی‌شود تا معلوم شود آیا نام چون منی نیز در این کدها است یا نه ؟ من ازوی مصرانه می‌خواهم هرگونه رسیدی از همکاران من دارند، حتما منتشر کنند. مرتضوی سعی کرده است، اقدامات مرسومی‌‌را که دستگاه‌ها به طور معمول انجام می‌دهند، با عمل خلاف خود مخدوش کند. اینجانب نه یک بار آقای مرتضوی را دیده‌ام و نه حتی تلفنی با ایشان صحبت کرده‌ام، بدیهی است که همه گفته‌های وی برای فرافکنی از اتهاماتی است که اکنون متوجه ایشان است. مرتضوی باید کلاه خودش را قاضی کند، هیچ نمونه ای نداریم که مدیری در این ۳۵ سال، به اندازه وی بی‌حساب و کتاب خرج کرده باشد. جوابیه‌ای را با جزئیات و آمار آماده خواهیم کرد و به‌زودی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم”.

 اعلام نام نمایندگان هدیه بگیر از سعید مرتضوی، تمامی بخش های دیگر گزارش تخلفات سازمان تامین اجتماعی را تحت الشعاع قرار داده و به همین دلیل، روز گذشته محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بدون اشاره به تعداد “۱۵۰ نماینده”، از ارسال درخواستی به سعید مرتضوی برای ارائه فهرست “۳۷ نماینده” خبر داده است.

به نوشته خبرگزاری مهر، پورمختار گفته است:” ما اولا نسبت به صحت این موضوع که ۳۷ نماینده نیز کارت هدیه دریافت کرده اند، حرف داریم به اضافه اینکه هیچ دلیلی ندارد که اسامی این افراد اعلام نشود. من از مرتضوی می خواهم با شجاعت اسامی این افراد را اعلام کند تا همه بدانند کدام نماینده کارت هدیه دریافت کرده است. متاسفانه عمل مرتضوی ایجاد ذهنیت منفی نسبت به کل نمایندگان کرده است. اگر هر نماینده ای این کار را انجام داده باید صراحتا اعلام شود و دلیلی برای کدگذاری و محدودسازی وجود ندارد؛ چراکه باید همه چیز شفاف شود تا هم مردم تکلیف خودشان را بدانند و هم ما به عنوان ناظر بر عملکرد نمایندگان تکلیف خودمان را بدانیم. بنده حتما یک نامه به آقای مرتضوی خواهم نوشت تا وی حتما اسامی ۳۷ نماینده را اعلام کند. مرتضوی می گوید برخی اعضای کمیته تحقیق و تفحص نیز کارت هدیه دریافت کرده‌اند که بهتر است به جای فراکنی اسامی آنها را اعلام کند”.

گفتنی ست سکوت سئوال برانگیز سایت های “رجانیوز”، “جهان نیوز”، “جوان آنلاین” و “مشرق” که به جبهه پایداری نزدیک اند، گمانه زنی ها در خصوص وجود نام وابستگان آنها در فهرست “هدیه بگیران” را افزایش داده ست.