تهدید به برخورد با مخالفان در 16 آذر

نویسنده
نازنین کامدار

» از سوی دولت، نمایندگان محافظه کار و مداحان آغاز شد

با وجود اینکه تنها هفت روز تا 16 آذر ماه باقی نمانده و هنوز هیچ یک از رهبران معترض به نتایج انتخابات و نیز هیچ نهاد یا تشکلی برای برگزاری مراسم در این روز درخواست مجوز نکرده، استانداری تهران در اقدامی بی سابقه پیشاپیش مخالفت خود را با صدور مجوز در این ارتباط اعلام کرد.

ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، دیروز سخنان فردی به نام “صفرعلی براتلو” را بازتاب داد که به نوشته این خبرگزاری، دو سمت معاون سیاسی-اجتماعی و معاون امنیتی- انتظامی استانداری تهران را بر عده دارد و گفته: “اگر گروهی درخواست تجمع خارج از دانشگاه داشته باشد، مجوزی ارائه نخواهد شد و پلیس هم موظف است طبق قانون از تشکیل این گونه تجمعات جلوگیری کند”.

او در عین حال از برگزاری مراسم 16 آذر در “داخل” محوطه دانشگاه ها خبر داد و گفت که تنها تشکل های وابسته به سازمان بسیج دانشجویی برای این مراسم درخواست مجوز کرده اند که با درخواست آنها موافق شده است.

این مقام استانداری در حالی از صدور مجوز برای “تجمع در داخل محوطه دانشگاه” خبر داده که تا کنون برای اینگونه تجمعات که داخل محوطه دانشگاه ها برگزار می شوند نیازی به صدور مجوز نبوده و اساسا مرجعی به عنوان صادر کننده مجوز برای چنین تجمعاتی وجود ندارد.

به اعتقاد آگاهان، اعلام صدور مجوز برای تشکل های بسیجی جهت “تجمع در محوطه داخلی دانشگاه ها”، مرحله تازه ای از دخالت نهادهای امنیتی در دانشگاه ها را نشان می دهد و این گفته براتلو که “هیچ تشکل دیگری به غیر از بسیج درخواست مجوز نکرده”، حکایت از برنامه ریزی احتمالی نهادهای امنیتی برای برخورد با تجمعات دانشجویی در روز 16 آبان به بهانه نداشتن مجوز دارد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار و سرپرست معاونت امنیتی - انتظامی استانداری تهران، همچنین از برگزاری جلسه مشترک بین استانداری و روسای دانشگاه‌ها درباره 16 آذر خبر داده است که به نوبه خود اقدامی کم سابقه در جهت کنترل فضای دانشگاه ها در روز دانشجو محسوب می شود.

همزمان با اظهارات این مقام استانداری تهران، منابع دانشجویی دیروز خبر از احضار مهدی عربشاهی و بهاره هدایت، از اعضاء شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به دادگاه انقلاب دادند.
 به نوشته خبرنامه امیرکبیر، عربشاهی و هدایت باید روز چهارشنبه خود را به شعبه 12 بازپرسی دادسرای انقلاب معرفی کنند. این در حالی است که هفته پیش، مهدی عربشاهی و فرید هاشمی، از اعضاء شورای مرکزی دفتر تحکیم، احضاریه ای برای حضور در دادگاه عمومی دریافت کرده بودند و حدود 12 روز پیش نیز، عباس حکیم زاده، دبیر سیاسی این تشکل، در منزلش بازداشت و راهی بند 209 زندان اوین شد.


آماده باش برای مقابله با “جریان فتنه”

در واکنشی دیگر، دیروز فرمانده سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران که هم اکنون از اعضای فراکسیون اکثریت مجلس است نیز، در اظهار نظری ابراز امیدواری کرد که “16 آذر امسان به تشنج کشیده نشود”. علیرضا زاکانی گفت: “امیدوارم  شرایط به سمتی نرود که محفلی برای حضور عناصری معدود اما فرصت طلب فراهم شود”.

گفته های وی که هنوز دارای ارتباطات گسترده با گروه های بسیجی دانشگاه های تهران است، به سرعت در صفحه وبلاگ های برخی از اعضای بسیج به منزله “آماده باش” برای مقابله با “جریان فتنه” بازتاب یافت.

همزمان با اظهارات این نماینده، یکی دیگر از حامیان احمدی نژاد در مجلس از نشست فراکسیون “انقلاب اسلامی” (فراکسیون خدمت) با نمایندگان وزارت اطلاعات برای بررسی “وضعیت کنونی جنبش امریکایی سبز” خبر داد. به گفته روح الله حسینیان، که به دلیل مطرح شدن نام اش در جریان قتل های زنجیره ای، در میان افکار عمومی چهره ای شناخته شده است، این نشست دیروز عصر برگزار شده است.

در همین حال به گزارش رجانیوز، منصور ارضی از مداحان هوادار احمدی نژاد در یک مراسم مذهبی در حسینیه لباس‌فروش‌های تهران گفته است: “در حال حاضر تمرکز عوامل حوادث اخیر بر روی دانشگاه‌ها است و از آنجایی که عوامل اصلی یعنی آن 3 نفر آزاد هستند و کسی کاری به آن‌ها ندارد، به فتنه‌انگیزی‌های خود ادامه می‌دهند”.

ارضی ادامه داد: “در صورت مسامحه مسئولین در برخورد با عوامل اصلی، مردم خود به بند میم وصیت نامه امام خمینی عمل خواهند کرد و اگر تاکنون نیز برخوردی نکرده‌اند، به احترام گل روی رهبر انقلاب بوده است”.

مجموعه این اظهارات تهدید آمیز در آستانه 16 آذر، که با وجود تاکید هواداران جنبش سبز مبنی بر “حضور مسالمت آمیز در روز 16 آذر” بیان می شود، واکنش محافل سیاسی نزدیک به مخالفان دولت دهم را به دنبال داشته است.

در بیانیه شماره یک ستاد هماهنگی برگزاری مراسم روز دانشجو که در پایگاه رسانه ای “موج سبز آزادی” منتشر شده، در این باره آمده است: “مراقبت ازانضباط مبارزات بی خشونت مجددا مورد تاکید قرارمی گیرد و دانشجویان مراقب هستند که به دام حکومت برای خشونت ورزی نیفتند. اما اگرمزدوران بخواهند به صحن دانشگاه وارد شده و حمله کنند، سد کردن راه آنان و یا بررسی راه های گریز و پخش شدن درسطح شهر از واجبات است .اصل براین است که با حفظ انضباط مبارزات بی خشونت درشانزده آذرامسال کتک خورده و یا دستگیری نداشته باشیم.”

بیانیه می افزاید: “بررسی راه های بیرون رفتن ازدانشگاه و برگزاری تظاهرات پراکنده و سریع در مراکز شهری متعدد، توسط دانشجویان سبز هردانشگاه به عمل می آید.”