تغییر رئیس دانشگاه تهران بعد از ۱۶ آذر

نویسنده
نازنین کامدار

» تایید و تکذیب مکرر برکناری فرهاد رهبر

در حالی که روز گذشته منابع خبری نزدیک به دولت از برکناری فرهاد رهبر،رئیس رئیس کنونی دانشگاه تهران خبر داده بودند، رسانه های محافظه کار نوشته اند که وی بر کنار نشده است. خبر برکناری رهبر را سایت “روز نو”، نزدیک به اصلاح طلبان، و پس از آن خبرگزاری ایسنا منتشر کرد.

سایت روز نو نوشته بود: “فرهاد رهبر،دوشنبه از سوی وزیر علوم از ریاست دانشگاه تهران عزل شد و دکتر محمد رحیمیان به عنوان رییس جدید دانشگاه تهران منصوب شد”؛ خبری که به رسانه های دیگر نیز راه یافت و به ویژه در شبکه های اجتماعی با استقبال وسیعی رو به رو اما بلافاصله با تکذیب خبرگزاری های راستگرای تسنیم و مهر مواجه شد.
خبرگزاری تسنیم، وابسته به نیروهای امنیتی، دراینباره با محمد رحمانیان گفت و گو کرد و او نه تنها برکناری فرهاد رهبر که انتصاب خود به جای وی را هم تکذیب کرد.

رحمانیان گفته است: “این خبر به هیچ‌وجه صحت ندارد و شایعه است و نمی‌دانم کدام جریان پشت سر این موضوع است. ریاست بر دانشگاه تهران دارای شرایطی است که این شراط را بنده ندارم، البته افراد دیگری با شرایط لازم وجود دارند که بتوانند این مسئولیت را قبول کنند. حتی پیشنهاد ریاست دانشگاه تهران به بنده نشده است”.

ساعتی بعد خبرگزاری مهر هم در گزارشی چنین نوشت: “در حالی که اخباری در خصوص برکناری فرهاد رهبر و انتصاب محمد رحیمیان امروز در برخی رسانه ها منتشر شد، اما با پیگیریهای خبرنگار مهر از یکی منابع بسیار نزدیک به فرهاد رهبر و مسئولان دانشگاه تهران، مشخص شد که وی نه تنها برکنار نشده است بلکه امروز میزبان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در دانشگاه تهران هست. از سوی دیگر پیگیریهای خبرنگار مهر از عبدالحسین فریدون،مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم، حاکی از آن است که وی تاکنون موردی در خصوص استعفا یا برکناری فرهاد رهبر نداشته است و این مورد را شایعه ای بیش ندانست. وی تاکید دارد که هیچ برنامه ای برای برکناری فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران وجود ندارد. با تغییر و تحولات اخیر دانشگاهها چندی است که اخبار و شایعاتی مربوط به برکناری فرهاد رهبر از دانشگاه تهران منتشر و گزینه های زیادی نیز برای جانشینی وی معرفی می‌شود”.
پس از این واکنش ها، سایت روز نو در خبری دیگر اعلام کرد که برکناری فرهاد رهبر صحت دارد، اما حکم برکناری پس از ۱۶ آذر به وی ابلاغ خواهد شد.

این سایت، به نقل از یک منبع نزدیک به وزیر علوم نوشت: “حکم برکناری فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران صادر شده است اما بنا به دلایلی بعد از ۱۶ آذر ابلاغ خواهد شد. دکتر محمد رحیمیان نیز به عنوان رییس جدید دانشگاه تهران انتخاب شده است که حکم وی نیز بعد از مراسم ۱۶ آذر ابلاغ خواهد شد”.

به نوشته روز نو، این “منبع نزدیک به وزیر” برخی اخبار رسانه ها مبنی بر تکذیب این تغییر و تحولات را رد و به رسانه ها توصیه کرد بعد از ۱۶ آذر این موضوع را پیگیری کنند.

 پیش از این سایت رجانیوز هم تایید کرده بود که قرار است فرهاد رهبر پس از ۱۶ آذر برکنار شود.

این سایت روز یکشنبه نوشته بود: “شنیده شده یکی از دلایل برکناری دکتر فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران مخالفت وی با حضور محمد خاتمی برای حضور در مراسم ۱۶ آذر امسال است. قرار است برکناری وی پس از مراسم ۱۶ آذر صورت بگیرد”.

 ماجرای عزل و نصب ها در وزارت علوم و روسای دانشگاه ها با حساسیت زیادی در بین راستگرایان مواجه شده به طوری که زمزمه استیضاح فرجی دانا روز به روز قوی تر از قبل در مجلس شنیده می شود.

در همین حال، احمد جنتی هم در نماز جمعه دو هفته قبل تهران به شدت به وزیر علوم حمله کرد که واکنش دولت را در پی داشت.

محافظه کاران مدعی هستند که فرجی دانا قصد دارد دانشگاه را به آشوب بکشد.

در همین باره، روزنامه قانون به نقل از یدالله نعمتی، یک نماینده وابسته به جبهه پایداری که در کمیسیون امنیت ملی عضو دارد، نوشته: “هیچ جای قانون نیامده است که به نماینده بگوید شما اگر می‌خواهید سئوالی را طرح کنید اول در یک رفراندوم از دانشجویان و اساتید بپرسید که ما از وزیر سئوال بپرسیم یا نپرسیم. شما جانب انصاف را در نظر بگیرید اگر در طرح سئوال، استیضاح یا تحقیق و تفحص انصاف رعایت شود این خیلی خوب است. هر کس از من پرسیده است که نظر شما با استیضاح چیست؟ من گفته‌ام که آرزوی من این است که کار به آنجا نرسد. یکی از اشکالات دوستان همین است که دوست دارند حادثه سازی کنند. شورش درست کنند و مجلس را در مقابل جوانان قرار دهند. این اشتباه فاحشی است که شعله آتشش دامان خودشان را خواهد گرفت. این چه معنا دارد که مجلس را در مقابل دانشجو قرار دهند. آقای روحانی اعلام کند که پیام ۲۴ خرداد این است که مجلس تعطیل شود. این که نمی‌شود ما تا هر حرفی بزنیم شما دانشجویان را بشورانید. خطاب من با آن گروهی است که پشت صحنه حادثه سازی می‌کند و فکر می‌کند که بهترین راه این است افکار عمومی جوانان را در مقابل مجلس قرار دهد. این کار اشتباهی است باید اجازه داد که مجلس کار خود را انجام دهد. من هشدار می‌دهم که دانشگاه‌ها را به سمت پوپولیسم هدایت نکنید”.

به نوشته روزنامه قانون این مصاحبه با وی به دلیل احضارهای مکرر وزیر علوم به کمیسیون از سوی او انجام شده است.

گفتنی ست، رضا فرجی دانا، سومین وزیر پیشنهادی دولت روحانی برای تصدی وزارت علوم، با رای شکننده مجلس به کابینه پیوست. اما پس از انتصاب دو وزیر پیشنهادی قبل از خود که مجلسیان آنها را “فتنه گر” می دانستند، با هجمه بی سابقه ای از سوی عوامل جبهه پایداری در مجلس مواجه شد تا حدی که در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات، زاهدی، همان فردی که خود را “نابغه ریاضی” معرفی کرده و وزیر علوم کابینه دولت نهم بود، او را با الفاظی رکیک مخاطب قرار داد.

گفته می شود محافظه کاران با هر نوع تغییر شرایط در دانشگاه ها که منجر به تغییر فضای سیاسی در این مراکز شود به شدت مخالفند و بیم دارند که منجر به بروز نا امنی در کشور شود. این درحالیست که حسن روحانی در زمان انتخابات قول داده بود که نسبت به تغییر جو امنیتی در دانشگاه ها اقدام خواهد کرد.