مفقود شدن ۱۶ مقام بلندپایه امنیتی و دیپلماتیک

نویسنده
نازنین کامدار

» خبری که از روی خروجی ها حذف شد

همزمان با بالاگرفتن جنگ لفظی شدید میان مقامات جمهوری اسلامی و عربستان در طی روزهای اخیر، یک سایت نزدیک به محمود احمدی نژاد از مفقود شدن ۱۶ مقام بلندپایه امنیتی، نظامی و دیپلماتیک در جریان حادثه «منا» خبر داد؛ خبری که اگر چه برخی از سایت های خبری آنرا به نقل از این سایت منتشر کردند، اما ساعتی پس از انتشار، آن را از روی خروجی خود حذف کردند.
با این حال متن این خبر هنوز در سایت “میدان ۷۲” قابل دسترسی است و طی آن بنا به “شنیده ها” آمده است: “شنیده های میدان ۷۲ حکایت از آن دارد که اسامی ۱۶ نفر از مسئولان و رده های بالای امنیتی، نظامی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی در شمار مفقودی های فاجعه منا بوده و احتمال ربودن این تعداد بسیار بالا می باشد. گفتنی است حتی یکی از این افراد که در حال حاضر جزو مفقودی ها می باشد در فاجعه منا حضور داشته اما پس از حادثه حال وی مساعد بوده و در تماس تلفنی با خانواده اش آنها را از صحت حال خود با خبر کرده اما در حال حاضر جزو مفقودی ها می باشد. این درحالیست که غیر از ۲۹ نفری که عربستان در مکه دفن کرده و مدعی شده که قبل از دفن ناخن های آنها را جدا کرده تا از طریق دی ان ای قابل تشخیص هویت باشند، ۳۶ زائر جمهوری اسلامی همچنان مفقود هستند. در حالی که مشخص نیست قول عربستان در خصوص جدا کردن ناخن های دفن شدگان و اینکه اصلا این ناخن ها به دفن شدگان تعلق دارد چقدر صحت خواهد داشت. همچنین به علت سابقه ی عربستان در ربودن مقامات کشورهای مختلف در خلال موسم حج، احتمال ربودن نیروهای امنیتی و نظامی ایران که به جهت برگزاری مراسم حج به این کشور سفر کرده بودند، دور از انتظار نبوده و نهادهای مسئول باید بیش از این پیگیر وضعیت مفقودی ها باشند”.

این سایت فردی به نام “علی اصغر فولادگر” را که به ادعای این سایت “کارشناس مسائل خاورمیانه و یکی از اعضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ” است، از جمله مقامات امنیتی مفقود معرفی کرده است.

پیش از این سایت های اصولگرا فولادگر را به عنوان رئیس دفتر اطلاعات راهبردی سپاه پاسداران معرفی و برخی منابع از جمله، خبرگزاری رسا از او به عنوان “معاون سرلشکر صفوی” یاد کرده بودند.

این سایت درباره مفقود شدن غضنفر رکن آبادی هم نوشته است: “نکته قابل تامل در خصوص رکن آبادی این است که تنها بعد از گذشت ۴ روز از فاجعه منا یعنی در روز ۶ مهر ماه شبکه تلویزیونی العربیه که از سوی خاندان سعودی اداره می‎شد، مدعی شد نام رکن‎آبادی در هیچ یک از مبادی ورودی عربستان ثبت نشده است. این صحبت ها در حالی مطرح می شود که در سال ۲۰۱۳ زمانی که سفارت ایران در بیروت مورد حمله انتحاری قرار گرفت، هدف اصلی این انفجارها ترور رکن‎آبادی عنوان شده بود، البته بعد از دستگیری عوامل این انفجار مشخص شد که اعضای این اقدام تروریستی از گردان گردان‌های «عبد الله عزام» که از سوی دولت سعودی حمایت مالی و اطلاعاتی می شود، بوده است”.

گفتنی آنکه همزمان با ادعای این سایت درباره مفقود شدن ۱۶ مقام بلندپایه جمهوری اسلامی در منا، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز ادعا کرده که غضنفر رکن آبادی پس از حادثه منا زنده بوده و به احتمال زیاد ربوده شده است.

او به سایت “خانه ملت” گفته است: “مشخص شد غضنفر رکن آبادی در جریان حادثه منا توسط آمبولانس عربستانی به بیمارستان منتقل شد. بر اساس شواهد، شاهدان عینی این ماجرا، ایشان را در حالی که در قید حیات بودند، با آمبولانسی به بیمارستان منتقل شده اما بعد از این ماجرا خبر موثقی از وضعیت او وجود ندارد. دولت عربستان در مقابل تمام مفقودین ایرانی مسئول است. اما با توجه به جایگاه سیاسی رکن آبادی در کشور و سابقه شان به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در لبنان، دولت آل سعود باید به طور ویژه در خصوص وضعیت رکن آبادی پاسخگو باشد و مسئولیت را به جد بپذیرد. تا زمانی که دولت عربستان نتواند فرضیه شهادت را ثابت کند و یا پیکر رکن آبادی را تحویل دهد، فرضیه ربایش او به عنوان فرضیه امنیتی قویا قابل پیگیر است. بنابراین در حال حاضر فرض شهادت ایشان پذیرفته نیست مگر عکس آن ثابت شود”.

 خبر مفقود شدن مقامات بلندپایه امنیتی،نظامی و دیپلماتیک حکومت ایران را پیش از این علی اکبر ولایتی تایید کرده و گفته بود: “برخی افراد رده بالای ما در این حادثه مفقود یا کشته شدند و عربستان باید جهت پیگیری این موضوع اقدامات لازم را انجام دهد”.

همچنین محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز پیش از این گفته بود: “در حال جمع آوری مستندات هستیم. برخی از مستندات شهود عینی است و نمی توانیم در مورد آن زمان قطعی بدهیم. برخی از مستندات را نمی توانیم رسانه‌ای کنیم”.

 در حالی که برخی از سایت های خبری ادعای سایت “میدان ۷۲” را از صفحات خود حذف کرده اند، اما هیچ مقام رسمی ای آن را تکذیب نکرده است.