هیچ وقت برای یک ایرانی مجسمه نسازید

نویسنده
آرش معتمد

» در ادامه تجلیل ها از جواد ظریف

در مراسم روز ملی صنعت، از مجسمه جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هم پرده برداری شد. در این مراسم که روز چهارشنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد،و اسحاق جهانگیری، معاون حسن روحانی و محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت و معدن هم در آن حضور داشتند،علاوه بر پرده برداری از این مجسمه، لوح تقدیری هم “به پاس مجاهدت های” ظریف به وی اهدا شد.

ساخت مجسمه ظریف که از آغاز تصدی پست وزارت خارجه، حضوری گسترده در فضاهای مجازی و تبلیغاتی داشته، واکنش های متفاوتی در پی داشته است؛در میان سکوت موافقان دولت،مخالفان این نوع “تجلیل های فرمایشی” را نفی کرده و کاربران فضای مجازی هم به ساختن «جک»مشغول شده اند. ظریف خود اما به “ژستی” در برابر مجسمه اش اکتفا کرده و مانند دیگر مواردی که از او تجلیل به عمل آمده، راه سکوت را برگزیده است. او که هم از سپاه کارت صد آفرین گرفته، هم هوادارانش او را کاندیدای جایزه صلح نوبل کرده بودند، و هم برخی گفته اند او را برای ریاست جمهوری آماده می کنند، تاکنون در برابر تمام موارد مشابه، واکنشی رضایت آمیز اما توام با سکوت داشته است؛از جمله وقتی رسانه های هوادار دولت به او القابی چون مصدق، آرش کمانگیر و امیر کبیردادند.

اما سخن مخالفان از نوع دیگری است. برخی معتقدند دولتی ها با این نوع بزرگ نمایی ها قصد “رویین تن” کردن او در برابر انتقادات را دارند و برخی نیز آن را به ویژگی های شخصی وی نسبت می دهند.از جمله سایت دانادر این زمینه نوشته است: “قرار نبود در جمهوری اسلامی و زیر علم انقلاب اسلامی،صاحب منصبان، رسما خود را طبقه ممتازه تلقی کرده و به خاطر تکلیفی که [فارغ از کیفیتش ] انجام داده اند، تمنای مجسمه تراشی برای خود داشته باشند…تازه خود هم پرده اش را بردارند.اگر کسی حقیقتا قهرمان ملی است، لابد توده مردم خود این را می فهمندو لازم نیست به زور مجسمه و مدال به آنها حقنه کنند که… فلانی قهرمان ملی است… فهم عمومی را نمی شود به این سادگی مهندسی کرد”.

نظر نیوز در همین راستا به انتشار واکنش ها پرداخته و از جمله به نقل از احمد پورنجاتی، نوشته است: “من تجلیل و قدردانی از تلاش های دکتر ظریف را کاری پسندیده و شایسته وی می دانم اما رونمایی از پردیس جناب ظریف ـ که خیلی بیشتر شبیه چهره وزیر صنعت و تجارت از کار در آمده ـ در مراسم روز ملی صادرات را چه عرض کنم!”

این سایت در ادامه از محمد محبی جمله ای آورده که به نقل از دکتر مصدق، گفته است: “خدا لعنت کند آن کسی را که در حیات و یا در ممات من از من چهره بسازد و آن را بت قرار دهد.”

دیگر سایت ها نیز از شوخی ها با پرده برداری از مجسمه ظریف نوشته اند و از جمله اینکه: “هیچ وقت برای یک ایرانی مجسمه نسازید.”