بازپرداخت ۱۶۵ میلیون تومانی
وام ۶۰ میلیونی!

نویسنده
فیروزه متین

» قیمت نجومی مسکن

در حالی که مصوبه اخیر شورای عالی پول و اعتبار در خصوص اعطای وام ۶۰ میلیون تومانی به شهروندان متقاضی مسکن با تبلیغات گسترده دولتی همراه شده، روز گذشته سایت‌های خبری از شرایط بسیار دشوار و ناعادلانه این طرح که دولت آن را “در راستای رفاه مردم” می‌داند، خبر دادند.

بنا به نوشته سایت بهار نیوز، بازپرداخت وام ۶۰ میلیونی وعده داده شده از سوی دولت، معادل ۱۶۵ میلیون تومان است؛ امری که باعث می شود دریافت کندگان وام به دلیل ناتوانی در بازپرداخت، خانه‌های خریداری شده را که در رهن بانک است، به این موسسات واگذار کنند.

سایت بهارنیوز می‌نویسد: “بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر متقاضی تهرانی نسبت به دریافت وام خرید و یا ساخت ۶۰ میلیونی که مختص آنهاست اقدام کند در شرایط نسبتا مناسب با مدت بازپرداخت ۱۲ سال و سود ۲۱ درصد (سود عقود مبادله‌ای) باید حدود ۱۶۵ میلیون تومان به بانک مربوطه برگرداند. این نرخ برای وام ۶۰ میلیونی برابر با میزان بازپرداخت وام ۸۰ میلیونی در صندوق پس انداز مسکن با سود ۱۴ درصد و دوره ۱۲ ساله است. در این حالت متقاضی باید طی ۱۴۴ ماه و در هر ماه یک میلیون و ۱۴۵ هزار تومان قسط بپردازد و سودی حدود ۸۵ میلیون تومان را به حساب بانک اعطا کننده وام برگرداند”.

این گزارش می‌افزاید: “اگر مدت بازپرداخت را کوتاه‌تر در نظر بگیریم و مشتری مایل به برگرداندن سریع‌تر تسهیلات دریافتی بوده و نهایتا ۷ سال را انتخاب کند در این شرایط با‌‌ همان سود ۱۲ درصد میزان اصل و سود وام دریافتی به ۱۱۵ میلیون تومان خواهد رسید. مبلغی که دریافت کننده تسهیلات باید در ۸۴ ماه اقساط یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان آن را برگرداند. واضح است که با افزایش دوره بازپرداخت از ۱۲ سال، حجم سود پرداختی هم افزایش خواهد یافت و در صورت کاهش دوره پرداخت بر مبلغ اقساط ماهانه اضافه می‌شود”.

در این گزارش، درباره وام ۴۰ میلیونی شهرستان‌ها هم می خوانیم: “آنهایی که در سایر مناطق یعنی غیر از تهران و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند می‌توانند در صورت همکاری بانکهای مناطق خود برای خرید و یا ساخت مسکن تا ۴۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی دریافت کنند. این متقاضیان هم اگر در شرایط معمول دوره بازپرداخت ۱۲ سال را انتخاب کنند آنگاه با سود ۲۱ درصد، باید ماهانه بالغ بر ۷۶۳ هزار تومان سود بپردازند که البته در این حالت باید بیش از ۱۰۹ میلیون تومان را به عنوان اصل و سود وام دریافتی به بانک پرداخت کننده پس بدهند. به عبارتی دیگر باید بیش از ۶۰ میلیون بابت وام ۴۰ میلیون تومانی سود بپردازند”.

وام ۶۰ میلیونی با بازپرداخت ۱۶۵ میلیون تومانی، در حالی به عنوان راهکار صاحبخانه کردن طبقات ضعیف تبلیغ می‌شود که سایت خبرآنلاین، هفته گذشته پس از یک مطالعه میدانی‌ اعلام کرده بود بهای ساخت هر متر مسکن در ایران، با توجه به رشد۳۰ درصدی قیمت‌ها در بازار، حداقل به متری ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده که با احتساب این هزینه، وام مسکن در بهترین حالت ۳۵ متر مسکن را پوشش می‌دهد. متراژی که به مراتب پایین‌تر از استاندارد جهانی سرانه متراژ مسکن هر خانوار است.

خبرآنلاین می‌نویسد: “برآوردهای ما نشان می‌دهد طی سال گذشته به طور متوسط ۳۰ درصد هزینه‌های ساخت افزایش پیدا کرده است و نمی‌توان در حال حاضر با هزینه‌ای کمتر از متر مربعی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در تهران خانه قابل قبولی از نظر کیفیت مصالح و استانداردها ساخت و تحویل خریدار داد”.

در چنین فضایی، روز گذشته خبرگزاری ایلنا، در یک گزارش تصویری، خواستار کمک شهروندان به خانواده ای شد که به دلیل ناتوانی مالی در بیابان های اطراف تهران در میان زباله ها زندگی می کنند و نه تنها توان بازپرداخت اقساط ۱۶۵ میلیون تومانی وام ۶۰ میلیونی دولت را ندارد ، بلکه از آب آشامیدنی نیز محروم هستند.

گفتنی ست، شورای پول و اعتبار هفته گذشته در گزارشی درباره از سرگیری پرداخت وام مسکن، چنین نوشته بود: “شورای پول و اعتبار ضمن لغو ممنوعیت اعطای تسهیلات خرید مسکن توسط بانک‌ها (لغو ماده ۱۲ مجموعه سیاست‌های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی مصوب دی ماه ۱۳۹۰) موافقت نمود، امکان اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن توسط کلیه بانک‌های دولتی و خصوصی از محل منابع خود در قالب سقف‌های ذیل فراهم گردد: شهر تهران ۶۰۰ میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی، شهرهای بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰۰ میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی، سایر مناطق شهری ۴۰۰ میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی”.