این حقوق بشر را از کجا آورده‌اند؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» "باید برای نسل جوان و خارج از کشور پاسخ داشته باشیم"

رئیس قوه قضاییه با “جبهه‌گیری” دانستن انتقادها به نقض حقوق زنان در ایران، بار دیگر به فلسفه و مستندات جهان‌شمول حقوق‌بشر انتقاد کرده و خطوط کلی آن را مبهم دانسته است. در همین حال وزیر کار در کابینه روحانی نیز مدعی شده جمهوری اسلامی به لحاظ حقوق بشر در موقعیت ممتازی قرار دارد.

به گزارش میزان، خبرگزاری قوه قضاییه، آملی لاریجانی در اختتامیه پنجمین همایش گرامیداشت علامه حلی در جمع طلاب و برگزیدگان گفته است که جمهوری اسلامی باید برای پرسش‌های بسیاری از نسل جوان و خارج از کشور در زمینه‌هایی مانند دین و فلسفه سیاسی و حقوق بشر پاسخ داشته باشد.

او گفته است:‌ “در شرایط حاضر ما تحت بمباران و هجمه‌های مربوط به حقوق‌بشر هستیم و این حقوق‌بشری که آنها می‌گویند، در آن هر خلافی صورت می‌گیرد و همجنس‌بازی قانونی تلقی می‌شود، این چه حقوق بشری است؟ این را از کجا آورده‌اید؟”

جمهوری اسلامی در کنار نقض ساختاری حقوق زنان، حقوق همجنسگرایان را نیز به رسمیت نمی‌شناسد.

در آبان ماه سال ۹۳، ۱۰۸ عضو سازمان‌ملل در دومین دوره بررسی ادواری جهانی پرونده حقوق بشری جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ۲۹۱ پیشنهاد جهت بهبود نقض حقوق بشر در ایران مطرح و به مقامات جمهوری اسلامی ارائه کردند.

جمهوری اسلامی در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که به ۱۳۹ توصیه از ۲۹۱ توصیه کشورهای عضو در مورد بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، رسیدگی خواهد کرد.

از ۱۱ توصیه که با حقوق همجنسگرایان در ارتباط است، ۷ توصیه در میان توصیه‌هایی است که جمهوری اسلامی صراحتا از پذیرفتن آنها سر باز زده است. سه توصیه دیگر از جمله توصیه‌هایی هستند که جمهوری اسلامی پذیرفته به بخشی از آنها رسیدگی کند.

 

“اصلا انسان چه هست؟”

بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی در برابر انتقادات جامعه جهانی از وضعیت حقوق بشر در ایران تفاسیر متفاوتی از اصول جهانشمول حقوق بشر ارائه می‌دهند که معمولا با تعابیر رایج در این زمینه همخوانی ندارد.

حالا آملی لاریجانی در بخشی دیگری از سخنرانی روز سه‌شنبه خود در جمع طلاب با اشاره به اینکه در حوزه حقوق‌بشر هم باید حرفی برای گفتن داشته باشیم افزوده است: “اولین خطوط حقوق بشر می‌گوید انسان کرامت ذاتی دارد، این کرامت ذاتی اصلا چه هست؟ هنوز ابهام دارد و این لیستی که ۳۰ مفاد دارد با این ابهام شروع می‌شود، اصلاً انسان چه هست. ما می‌خواهیم بگوییم در یک حکومت دینی و در نگاه معرفتی دینی ما انسان را یک جور ترسیم می کنیم.شما چطور ترسیم می‌کنید؟ ما باید ترسیمی از انسان داشته باشیم.”

رئیس قوه قضاییه در خصوص انتقادات به نقض حقوق زنان نیز گفته:‌ “در حقوق زن که درباره آن جبهه‌گیری می‌کنند و می‌گویند حقوق زن را نادیده گرفتید و پایمال کردید و فرق می‌گذارید، اینها نیاز به کار دارد.”

 

او نقض آزادی بیان و مطبوعات را هم بی‌نصیب نگذاشته: “گاهی در بحث‌های جدید مثلا در رسانه با مواردی برخورد می‌کنیم که میگویند به رسانه‌ها اجازه داده شود هر توهینی می‌خواهند بکنند و این با آزادی منافات ندارد و در واقع معترض هستند که چرا با اینها برخود می‌شود. آیا چنین چیزی می‌شود؟”

در ایران روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای بسیاری با توجیهاتی مشابه آنچه رئیس قوه قضاییه مطرح کرده در بازداشت به سر می‌برند.

 

“از کشورهای مدعی حقوق‌بشر ممتازتریم”

روز سه‌شنبه، ۵ خرداد ماه همزمان با اظهارات رئیس قوه قضاییه، یک مقام دولتی در کابینه روحانی نیز در همان راستا گفته است جمهوری اسلامی و دولت مباحث حقوق بشری را در قالب مباحث اعتقادی دنبال می‌کند.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌که از مدیران امنیتی جمهوری اسلامی بوده ، در حاشیه جلسه کمیته هماهنگی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره اهداف برگزاری این جلسه گفته: “وضعیت حقوق بشر در ایران بسیار ممتازتر و روشن‌تر از کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر است.”

وزیر کار در حالی این ادعا را مطرح کرده که اخیرا در حوزه فعالیت او، کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری و فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل از دولت جمهوری اسلامی به دلیل بازداشت فعالان کارگری به سازمان بین‌المللی کار شکایت کرده‌اند.

در چند ماه گذشته موج جدیدی از سرکوب فعالان کارگری در ایران آغاز شده که طی آن شماری از اعضای تشکل‌های صفنی و غیر دولتی بازداشت شده‌اند.

جمهوری اسلامی به ویژه در ۱۰ سال گذشته با فشارها و انتقاد شدید جامعه بین المللی در خصوص نقض حقوق‌بشر در ایران روبرو بوده است؛ انتقاداتی که در چند ماه گذشته و بعد از بالا گرفتن احتمال حل مساله هسته‌ای ایران از سوی جامعه جهانی به حاشیه رانده شده است.