هشدار درباره تکرار حادثه۱۸ تیر

نویسنده
فیروزه متین

» تمرکز حملات رسانه های راست بر میلی منفرد

رسانه های محافظه کار روز گذشته تلاش خود را برای فضاسازی علیه گزینه پیشنهادی وزارت علوم همسو کردند و مدعی “تکرار حادثه ۱۸ تیر” در صورت انتخاب مسعود میلی منفرد به عنوان وزیر علوم خبر شدند.

طبق معمول، خبرگزاری فارس هم که هنوز اخبار مربوط به احمدی نژاد را پوشش می دهد و از انتخاب روحانی دل خوشی ندارد، مسئول تهیه مصاحبه های سریالی در خصوص خط تخریب راست گرایان شده،و دیروز چند مصاحبه بر علیه گزینه وزارت علوم منتشر کرد.

علاوه بر خبرگزاری فارس، حداد عادل نیز بدون ذکر نام میلی منفرد، از عدم کسب رای اعتماد وی خبر داده است.

حداد عادل در مراسم “افطار رسانه های اصولگرا”، آنطور که خبرگزاری تسنیم گزارش داده، گفته است: “نمایندگان مردم نباید به گزینه‌هایی که می‌خواهند مملکت را به ۱۸ تیر ۷۸ بکشانند رای بدهند. گروهی در مجلس و بیرون از مجلس سعی دارند ۴۹.۷ درصد از مردم را که به دکتر روحانی رای نداده اند «افراطی» جلوه دهند. هرکس به دکتر روحانی رای نداده افراطی نیست، بلکه افراطی کسانی هستند که ۱۸ تیر ۷۸ و فتنه ۸۸ را رقم زدند”.

او افزوده است:“امروز رسانه‌ها در خط مقدم دفاع از اصولگرایی هستند. جریان اصولگرایی آماده کمک به دولت حجت‌الاسلام روحانی است و منتظریم تا ایشان برنامه‌های خود را آغاز کند همچنین برای وی آرزوی موفقیت می‌کنیم چراکه موفقیت روحانی، پیروزی کشور و موفقیت نهاد روحانیت است”.

علاوه بر وی، فردی به نام مهدی رفیعی، که دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر معرفی شده، در گفت‌وگو با فارس درباره میلی منفرد گفته است:“شناخت و ارتباط من از میلی منفرد فراتر از یک دانشجوی دانشگاه از یک عضو هیات علمی است، با توجه به اینکه وی استاد دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر بودند و من هم دانشجوی این دانشکده، ارتباط من با میلی منفرد رابطه‌ای استاد و شاگردی و فراتر از یک فعال دانشجویی با یک استاد سیاسی است.آشنایی من با وی به قبل از سال ۸۸ برمی‌گردد.با توجه به اینکه گزینه معرفی شده وزارت علوم قبل از دولت نهم و دهم در دولت هشتم مدتی سابقه سرپرستی وزارت علوم را داشتند و از بدنه وزارت علوم بودند، از گذشته شناختی از سوابق اجرایی‌ وی داشتیم و حتی برخی مواقع در همین زمینه با او بحث و گفت‌وگو می‌کردیم”.

او افزوده است: “از نظر اندیشه فکری و خط‌ مشی سیاسی انتقادات جدی به وی وارد است و از نظر سیاسی و فکری چیزی از معین وزیر علوم دوران اصلاحات کم ندارد. به نظر می‌رسد آنچه ما در زمان صدارت معین در وزارت علوم شاهد بوده‌ایم بالقوه در دوران وزارت علوم گزینه احتمالی نیز وجود خواهد داشت. وی در انتخابات سال ۸۸ از اعضای محوری تحصن اساتید مسجد دانشگاه امیرکبیر بود و از موافقان لغو امتحان و تعطیلی امتحانات بود. وی علاوه بر حضور در تحصن اساتید در هدایت دانشجویان برای ایجاد التهاب در دانشگاه نقش اساسی داشت. میلی منفرد همچنین در تحصن اساتید دانشگاه‌های تهران که در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد نقش محوری و فعال داشت و بر مواضع مدعیان تقلب تأکید می‌کرد. میلی منفرد از جمله اساتیدی بود که در آن ایام، امتحانات خود را برگزار نکرد و همراهی‌اش با مدعیان تقلب که دست به رفتارهای غیرقانونی زدند اگر نگوییم اقداماتی فتنه‌گرانه حداقل رفتاری غیرقانونی محسوب می‌شد”.

این فرد که خبرگزاری فارس نگفته در چه دوره ای دبیر انجمن اسلامی امیر کبیر بوده، افزوده است: “ما به‌عنوان دانشجوی دانشگاه امیرکبیر اقدامات قانون‌شکنانه‌ای را از گزینه فعلی وزارت علوم در سال ۸۸ دیده‌ایم. ایشان حامی ادعای تقلب بود و تحرکاتی را در همان زمان بر اساس این ادعا در دانشگاه انجام داد. به نظر می‌رسد وزارت علوم به‌عنوان یکی از حساس‌ترین وزارتخانه‌های کشور بهتر بود به شخصی با سابقه علمی بیشتر و هماهنگ‌تر با گفتمان امام و رهبری سپرده می‌شد و از نمایندگان مجلس انتظار داریم در این زمینه بررسی‌های بیشتری را انجام دهند”.

فارس برای فضاسازی بر علیه گزینه وزارت علوم به سراغ فرد ناشناس دیگری به نام “احمد چلداوی” هم رفته و وی را “دبیر دفتر هم‌اندیشی اساتید” معرفی کرده و به نقل از او نوشته: “انتخاب میلی‌منفرد برای وزارت علوم فاجعه‌آمیز است.با توجه به اینکه رئیس‌جمهور شعار اعتدال سر دادند اما با پیشنهاد میلی‌منفرد برای وزارت علوم تمام دانشگاهیان را شوکه کردند. سه هزار نفر از اساتید دانشگاه‌ها به رئیس‌جمهور گفتند که میلی‌منفرد صلاحیت وزیرشدن ندارد و حال که میلی‌منفرد برای تصدی وزارت علوم پیشنهاد شده است، جوی از وحشت در دانشگاه‌ حاکم شده است، واقعا انتخاب وی فاجعه‌آمیز خواهد بود”.

او افزوده است: “در دوران اصلاحات هر تصمیمی که در آمریکا گرفته می‌شد در دانشگاه‌های ما اجرا می‌شد. اصلا در آن دوران بهایی به کار علمی نمی‌دادند و قطعا با میلی‌منفرد فضای دانشگاه‌های ما به دوران پرتنش اصلاحات برمی‌گردد. این احساس وجود دارد که رئیس‌جمهور با تحت فشار بودن این گزینه را برای وزارت علوم معرفی کرده است و تنها امید حسن روحانی این است که مجلس به این وزیر رای اعتماد ندهد تا بتواند از فشاری که بر وی وجود دارد رهایی یابد. دوستان میلی‌منفرد کسانی بودند که در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ جلوی اتاق وی عکس درخت سبزی را کشیدند و شعار می‌دادند که ما هنوز سبز هستیم.من معتقدم با حضور میلی‌منفرد در وزارت علوم دوران سیاهی منتظر جو علمی دانشگاه‌ها خواهد بود و تنها راه حل این است که مجلس تمام‌قد در برابر آن بایستد.”

او گفته است: “وزارت علوم شوخی‌بردار نیست. چرا که با ۵ میلیون دانشجو سر و کار دارد. اگر نیلی‌منفرد برای وزارت علوم انتخاب شود قطعا دانشگاه‌ها هر ماه با حاشیه‌ها و تنش‌هایی روبرو خواهند بود که سوژه بزرگی برای ضدانقلاب‌ خواهد شد. وزیر شدن میلی‌منفرد برای فعالیت‌های اقتصادی دولت نیز مشکل‌ساز خواهد بود چرا که فعالیت اقتصادی نیاز به آرامش سیاسی دارد و این آرامش سیاسی با حضور میلی‌منفرد در وزارت علوم محقق نخواهد شد. با این وضعیت من به شما تضمین می‌دهم که حتما فتنه ۱۸ تیر دیگری در دوران وزارت میلی منفرد در دانشگاه‌ها به وجود خواهد آمد و این دوران بدتر از دوران اصلاحات خواهد شد.انتظاری که دانشگاهیان از نمایندگان مجلس در رای اعتماد به میلی‌منفرد دارند این است که حرف حق را بزنند و این موضوع را شوخی نگیرند”.

در همین حال، عباس مقتدایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم به مهر گفته است: “معیارها و ترازی که مدنظر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات است، قاعدتاً معیارهای حداکثری است و به نظر می رسد فرد معرفی شده حداقل در مقطع کنونی نتوانسته اجماعی را در میان نمایندگان مجلس ایجاد کند.به نظر می رسد با توجه به اهمیت ویژه ای که موضوع علم در کنار اقتصاد دارد و تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه، بررسی وزیر علوم یکی از پر چالش ترین بررسی های وزرای دولت در مجلس خواهد بود. دقت نظر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در این خصوص که فردی که سکان وزارت علوم را در دست می گیرد خود عمیقاً به تحول در ساختارهای علوم انسانی معتقد باشد و از سوی دیگر عملکرد خود را با اهداف مورد نظر نظام اسلامی پیگیری کند و ارتباط آن را با اسناد بالادستی علم و فناوری و قانون برنامه توسعه عملیاتی کند”.

وب افزوده است: “روزهای آینده پس از بررسی هایی که در کمیسیون و با دعوت از وزیر پیشنهادی انجام می شود، سعی خواهیم کرد که با صراحت بیشتری در این باره نظر دهیم. در حال حاضر در حال بررسی عمیق و دریافت نظر دانشگاهیان که سعی دارند با نمایندگان ارتباط بگیرند، هستیم”.