نجفی: در فتنه عملکرد مثبتی نداشتم

نویسنده
نازنین کامدار

» تاثیر فشارهای مجلس اسلامی؟

در پی فشار فزاینده راستگرایان مجلس و اصرار آنان برلزوم اعلام برائت وزرای پیشنهادی دولت از آنچه که “فتنه ۸۸” نامیده می شود، محمد علی نجفی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت روحانی دیروز عملکرد خود در خصوص وقایع سال ۸۸را ضعیف دانست و به طور تلویحی از فتنه اعلام برائت کرد.

 نجفی نقش خود در همکاری با ستاد کروبی را با خبرگزاری مهر در میان گذاشته و اظهارات وی با پوشش خبری گسترده رسانه های اصولگریان مواجه شده است.

محمد علی نجفی که سابقه بیش از ۲۰ سال حضور در کابینه دولت های میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را داشته در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از وی پرسیده “عملکرد خود در فتنه ۸۸ را مثبت ارزیابی می کنید”،گفته است: “معتقدم نمایندگان برای رای دادن و یا ندادن به وزرا باید حجت شرعی داشته باشند. در فتنه عملکرد کاملا مثبتی نداشتم اما منفی نیز نبوده است. عملکرد من خیلی هم خوب بوده است اما در مورد بقیه وزرا اطلاعی ندارم این که درمورد کدام آقایان چه می گویند به خاطر همین نمی توانم قضاوت کنم. مجلس نظر خودش را دارد. یک سری ملاک های تخصصی و سیاسی در این موضوع دخیل هستند و نمایندگان می توانند بر اساس این ملاک ها تصمیم بگیرند. کسانی که به وزرا رای می دهند و چه نمی دهند باید برای خودشان حجت شرعی داشته باشند و هم در درگاه خداوند و هم نزد وجدان خودشان باید بتوانند دفاع کنند”.

وی افزوده: “به نظر من بهترین کار در زمانی انجام می شد که رای اعتماد به وزرا علنی بود یعنی کسی که رای می داد بعدا می توانست در مقابل ملت و موکلینش از رای خودش دفاع کند اما الان متاسفانه رای اعتماد علنی نیست و امیدوارم کسی که رای می دهد هم بتواند در مقابل وجدانش و هم در درگاه الهی پاسخگو باشد”.

 پس از اظهارات نجفی و افزایش فشارها بر بیژن نامدار زنگنه که از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی بود، حداد عادل، که اظهارات اش در بین نمایندگان مجلس به دلیل نزدیکی او با آیت الله خامنه ای در تصمیم نمایندگان موثر است، عضویت در ستاد موسوی و کروبی را “مصداق فتنه” ندانست و به این ترتیب به نجفی چراغ سبز نشان داد.

به گزارش فارس، حداد دیروز در جمع خبرنگاران گفته است:“در بیانیه فراکسیون اصولگرایان اسم آقایان کروبی و موسوی و ستاد انتخاباتی شان آورده نشده است بلکه به فتنه اشاره کردیم و ملاک ما فعال نبودن در فتنه است و بر شرط خود نیز استوار هستیم. ترکیب کابینه روحانی با استقبال نمایندگان مجلس مواجه شده و نمایندگان هم در حال حاضر مشغول بررسی سوابق و توانایی های وزرای پیشنهادی هستند، امیدواریم در هفته آینده دولت بتواند کار خود را آغاز کند. فراکسیون اصولگرایان نیز در حال بررسی این موضوع (فعالیت در فتنه) است”.

او البته افزوده است: “کابینه می تواند معتدل تر شود. منظورم از معتدل تر شدن کابینه این است که عنصر افراطی در کابینه پیشنهادی حضور نداشته باشد”.

پس از اظهارات نجفی موج رسانه ای علیه وی در ارگان های محافظه کاران متوقف و انتقادها به سمت میلی منفرد و بیژن نامدار زنگنه متوجه شده است؛دو تن از وزرایی که راستگرایان معتقدند که حضور آنان در کابینه نشانه بازگشت فتنه به قدرت است. از سوی دیگرپس از اظهارات محمد علی نجفی در خصوص “فتنه”، هواداران جنبش سبز در شبکه های اجتماعی،این عمل را بر خلاف رای مردمی دانستند که به روحانی به دلیل اعلام نزدیکی اش به اصلاح طلبان و هاشمی رفسنجانی رای داده اند.