گفت وگو 2

نویسنده
یوسف محمدی

بازیگری یک فرمول خاص دارد که نمی شود بیانش کرد. شگردی است که هرکسی برای آن زحمت کشیده و فقط در عمل می شود سراغش را گرفت… اما فقط می توانم به راحتی بگویم که درمورد هرنقش نیاز به مطالعه تا بی نهایت از ضروریات است….

 

گفت و گو با پانته آ بهرام

بازیگری گفتنی نیست  

 

برای بازی در نمایش “ رویای نیمه شب تابستان ” موفق به دریافت جایزه بهترین نقش دوم زن از جشن بزرگ بازیگر شد، پانته آ بهرام از بهترین های تئاتر دهه ی اخیر ایران است که توانسته در سینما هم اجراهای موفقی داشته باشد، با او هم کلام شدیم تا کمی بیشتر از رویای نیمه شب تابستان بدانیم…

 

خانم بهرام، گویا قرار براین نبوده که اصلا شما این نقش را در نمایش “رویای نیمه شب تابستان “بازی کنید. درست است؟

بله. ابتدا قرار براین بود تا این نقش توسط خانم دیگری بازی شود اما درنهایت قرعه به نام من افتاد و تصمیم گرفتم که این پیشنهاد را قبول کنم.

 

برای خلق بهتر یک کاراکتر و اجرای بهتر نقشی که پذیرفته اید، چه شیوه های خاصی دارید؟

یک فرمول خاص دارد که بیان ندارد.شگردی است که هرکسی برای آن زحمت کشیده و فقط در عمل می شود دید. بیان فرمول ها کار نظریه پردازانی است که به خوبی از عهده این کار برمی آیند اما فقط می توانم به راحتی بگویم که درمورد هرنقش نیاز به مطالعه تا بی نهایت از ضروریات است.

 

 

این مطالعه که اشاره کردید در مورد هرنقشی،چه کوتاه باشد وچه بلند مصداق دارد؟

بله. بزرگان اغلب گفته اند که یک هارمونی و یک هاله ای در بازیگری وجود دارد که باید با توسل برآن از سختی ها وشیرینی های انتخاب و تولد نقش عبور کرد. این هاله واحساس در واقع همان “عشق” است که می تواند سرانجام هر هنرمندی را تغییر دهد.

 

الگوهای بیرونی برای رسیدن به نقش تا چه میزان به شما کمک می کنند؟

بسیار زیاد.اصلا قسمت عمده ای ا زهمین الگوها را مسئله ونشانه های بیرونی کمک می کنند.

 

 می شود مثلاً درمورد همین نقشی که در تئاتر”رویای نیمه شب تابستان”بازی کردید نمونه ای  بیاورید؟

بله.نمونه بارز این نقش انتخاب لهجه بود که به شدت در تراش دادن نقش، چه به لحاظ فیزیکی و چه به لحاظ بیانی کمک شایان به من کرد. درمورد انتخاب نوع لهجه آقای مرادی به من کمک کردند درباره رسیدن به لهجه آذری آقای امیر جعفری.

 

فکر نمی کنید که نقش شما قبلاً در روی کاغذ به خوبی پرداخته شده بود؟ منظورم این است که این این موفقیت را به گستردگی بیانی و عملی نقش نسبت نمی دهید؟

شاید. اما موسیقی برای من بهترین ها است.از کودکی به موسیقی علاقه داشتم و کار می کردم. درمورد خواندن آوازه های تعزیه گونه این نمایش هم تمرینا ت بسیار زیادی را انجام دادم تا بتوانم بهترین شکل ممکن را به مخاطب ارائه دهم.

 

در نمایش هایتان اغلب با آقای کیومرث مرادی همکاری دارید و معمولاً هم در اجراها موفق عمل می کنید. درباره این شکل از کار توضیح می دهید؟

مهم ترین عنصر تئاتر و تولید نمایش های موفق وجود گروه و اعضای یک دست آن است. گروه آقای مرادی هم  علی رغم جوانی بسیار پرتجربه و نوآور عمل می کند. این به دلیل دوستی افراد گروه با هم است. البته مهم ترین قسمت کار وجود تضادها در ساختمان گروه است که همین تضادها باعث تشریح وتوضیح بیشتر کار و روشن شدن همه اعضای گروه برای تولید یک نمایش است. البته من تمام فعالیتم با این گروه نبوده ولی فکر می کنم بیشتر تجاربم را با همین گروه شکل داده ام.

 

 

گفت و گو با شبنم مقدمی

تئاتر را ترجیح می دهم

 

شبنم مقدمی تا کنون در چند فیلم سینمایی و چندین نمایش به ایفای نقش پرداخته است، او توانست برای بازی در نمایش “کوکوی کبوتران حرم” جایزه ی بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشن بازیگر دریافت کند، گپ و گفت دوستانه ی ما با  شبنم مقدمی پیش روی شماست.

 

شروع فعالیت های بازیگری شما مربوط به چه زمانی است؟

من با دنیای بازیگری از دوران نوجوانی آشنا شدم و در شهرستان کرج  و درمیان فرهنگسراهای متعددی به بازیگری در تئاتر وکارهای متنوع پرداختم.بسیاری از علایقم را در بازیگری شریک می دانستم و دوست داشتم تا همه موقعیت ها و شگردهای زندگی را دردنیای دیوانه های بازیگری تجربه کنم. از این رو کار اصلی من سال ها به بازیگری معطوف شد و تصمیم گرفتم که در تئاتر به پختگی و تجربه کامل برسم.

 

درمیان گرایش های  متفاوتی از قبیل بازیگری رادیو، تئاتر، تلویزیون و سینما به کدام یک علاقه ی بیشتری دارید؟

البته بازیگری رادیو و تئاتر را به دیگر مدیوم های رسانه ترجیح داده ام.علت آن هم این بوده که بتوانم با تماشاگران خود و علاقمندان واقعی هنر بازیگری از نزدیک ارتباط برقرار کنم و درلحظه مسئله و مشکلات خودم را حل و فصل کنم. این تجارب دررایو وتئاتر باعث شکوفایی انسان می شود، آن هم نه فقط برای من بلکه برای همه کسانی است که در دو مدیوم دیگر تصویری فعالیت می کنند.

 

الگوی شما دربازیگری ایران کیست؟

با احترام تمام به همه بزرگانی که دراین کار مشغول هستند و نقش آفرینی های بسیار جالب توجهی که دارند، اما من در بازیگری ایران، کار آقای پرستویی را بسیار دوست دارم. شاید به این دلیل که ایشان در انتخاب و نحوه گزینش های بازیگری من بسیار اثرگذار و راهنما بوده اند. البته ایشان استاد بسیار بزرگی هستند وبا تمام انسانیت و منشی که دارند تلاش می کنند تا به همه جوانترها کمک کنند.

 

فکر می کردید درکسب این جایزه موفق باشید؟

به هرحال من در طی این سال ها با کارگردان هایی کار کرده و تجربه کسب نموده ام که اغلب آنها کار خود را خوب بلدند و در انتخاب و نحوه هدایت بازیگران خود بهترین مسیر را طی می کنند. درنمایش “کوکوی کبوتران حرم” در کنار آقای نادری که به عنوان نویسنده و کارگردان به درستی به همه کمک می کردند یک نکته ی دیگر هم وجود داشت که آن را هرگز فراموش نخواهم کرد، و آن شیوه بازی همبازی های خودم دراین نمایش است. همبازی هایم همگی از هنرمندان زن بازیگری تئاتر و تلویزیون بوده اند و با انرژی کاملی که به یکدیگر می دادند این نمایش را به صحنه بردند و همگی تلاش می کردند تا شکلی درست و یکدست ازتئاتری قدرتمند به تماشاگر انتقال داده شود.

 

آیا دریافت این جایزه درروند کاری شما تاثیر خواهد گذاشت؟

حتما جنبه های منفی آن را فراموش خواهم کرد و تمام هدفم این نکته خواهد بود که درانتخاب و اجرای کارهای آینده موشکافانه و با درایت بیشتری عمل کنم چرا که حالا تا اندازه ای زیر میکروسکوپ تماشاگران ومنتقدان قرار گرفته ام.