گپ 2

نویسنده
پیام رهنما

تامین امنیت جانی تماشاگر تئاتر …

 

خانم سلطانی، معمولا سالی یک نمایش را برای اجرا درصحنه دارید. اغلب همکاران شما درتئاتر معمولا طی یک سال، دو یا سه نمایش را به صحنه می برند. اگر موافق هستید کمی در این باره صحبت کنیم.

خب، اگر من هم مثل همکارانم می توانستم طوری برنامه ریزی کنم که سال چند کار را درتئاتر داشته باشم حتما این کار را می کردم اما متاسفانه مشغله های گوناگونم اجازه این کار را نمی دهد. بازی در تئاتر امتیازی دارد که هیچ هنر دیگری ندارد. بازی در تئاتر اعتماد به نفس هرکسی را بالاتر می برد و شناخت انسان برروی قابیلت ها وتوانمندی های خود بیش از پیش می کند.

 

آخرین نمایشی که درسال 88 اجرا کردید “روسمرسهلم”به کارگردانی محمودرضا رحیمی بود.

نمایشنامه “روسمرسهلم ” نوشته هنریک ایبسن درحال حاضر در سالن سایه اجرا می‌شود، دربخش مرور تئاتر تهران در سال 88 در بیست وهشتمین جشنواره تئاتر فجرنیز به صحنه رفت. این نمایش به کارگردانی”محمودرضا رحیمی” تنها نمایشی است که با آن در جشنواره بیست وهشتم حضور داشتم. به نظرمن حداقل سالی یکبار حضور در یک نمایش باعث شکوفایی خلاقیت وسنجیدن توانایی‌ها بازیگر می‌شود.

 

چه شد که درمیان همه کارها اجرای این نمایش را پذیرفتید؟

با شخصیت وطرز تفکر محمود رضا رحیمی وگروهش آشنایی داشتم. پیش از این درنمایش های مختلفی با یکدیگر همکاری داشتیم. ضمن اینکه بازی در یکی از نمایش های ایبسن نیز برایم مهم بود. علی الخصوص اینکه این نمایش پس از انقلاب درایران اجرا نشده وکسی ذهنیتی ازآن ندارد. بنابراین فرصت را مغتنم دانسته و پیشنهاد گروه نیوشا را پذیرفتم.

 

 

مهم ترین ویژگی شخصیت “ربه کا”درمتن ایبسن چیست؟

ربه کا یک زن کامل است وهمواره با فکر وایده پیش می رود. وی همواره مثل یک شطرنج باز دست به مهره است اما هرگز اهل ریسک وبازی کردن نیست. فقط می داند که باید چه برخوردی را کجا وچگونه انجام دهد.

 

آیا پیشنهاد منفی “ربه کا” به پیشنهاد ازدواج کشیش هم نوعی شطرنج است؟

خیر. همان طور که گفتم ربه کا اهل بازی نیست. او میداند در مواجه با کشیش چه نوع بیانی داشته باشد. اوست که کشیش را همراه خود می کند تا همه چالش های پیش روی زندگی را برایش گوشزد کند ودرست همان لحظه شکوفایی است که از نمایش خارج می شود وآدم های دیگر را دربرابر کارنامه گذشته خود تنها می گذراد تا خود تصمیم بگیرند واز این پس مسئولیت ها را به دوش کشند.

 

” ربه کا”همواره به عنوان شخصیتی تعریف می شود که در تقسیم بندی کاراکترهای نمایش جزو آدم های خاکستری است. بازی این گونه شخصیت ها که همواره دارای عکس العمل های پیچیده وغیرقابل پیش بینی هستند و گاه خوب وگاه منفی به نظر می آیندهمواره سخت وستودنی است. برای رسیدن به این تقسیم بندی از چه عناصری استفاده می کنید؟

متن، کارگردان وبازیگران همکار. این سه اهرم درتئاتر بهترین اطلاعات را دراختیارهربازیگری قرارمی دهند.

 

برای رسیدن به شخصیت “ربه کا”چه میزانی تمرین داشتید؟

معمولا روزی سه ساعت تمرین می کردیم. کار بسیار سختی بود اما مهم نتیجه ای بود که گرفیتم.

 

به طورکلی وضعیت تئاتر را دراین سال ها چگونه ارزیابی می کنید؟

درسال های اخیر با تمام ضعف هایی که درمدیریت تاتر وجود داشت وهمه اتفاقات خوب وبد، اما مردم کم کم به سالن های تئاتر می آمدند وآمار فروش برخی نمایش ها بی سابقه بود اما در8 ماه گذشته برخی اتفاقات باعث شده تا مردم دل ودماغ تئاتر دیدن را نداشته باشند. ناامنی خیابان های تهران ومسیرهای طولانی سالن های نمایش دست به دست هم می دهد تا خیلی ها ترجیح بدهند به جای آمدن به تئاتر درمنزل بنشینند وبرنامه های ماهواره را ببینند. امیدوارم هرچه زودتر شرایط به گونه ای شود که بازهم تئاتر ما تماشاگر خودرا داشته باشد.

 

فکرمی کنید مهم ترین راهکارها برای خروج بحران تئاتر چه می تواند باشد؟

اول از همه باید خیابان های ما برای مردم امنیت جانی داشته باشد. یعنی افراد برای ترس ولرز از خانه خارج نشوند. این بسیار مهم است که مردم به لحاظ روانی بتوانند آسایش داشته باشند. سپس تبلیغ و تولید نمایش های بکر وخلاق است. مطمئنا تغییر دیدگاه های مدیریت تئاتر درایران می تواند باعث شکوفایی ذهنیت های خلاق جوانان باشد. جوانانی که سال هاست پشت درهای بسته مرکز هنرهای نمایشی برای دیده شدن باقی مانده اند وتاکنون به غیر از جشنواره های دسته چندم فرصتی برای اجرای عمومی به آنها داده نشده است.

 

به غیر ازبازیگری تئاتر درچه زمینه های دیگری کار می کنید؟

عمده فعالیتم مربوط به رادیو است. درکنار کارهای رادیویی بازیگری تلویزیون وتئاتر را هم تجربه می کنم.

 

معمولا نقش های محوری را نمی پذیرید؟

خیر. به دلیل اینکه باعث می شود همه وقتتان گرفته شود وبه دیگر امورزندگی نپردازی. بنابراین نقش های کوتاه ولی تاثیرگذار را بیشتر دوست دارم.

 

درفعالیت های خود اخیرا دست به کارگردانی اپیزودیک دریک مجموعه تلویزیون هم زده اید. دراین باره توضیح می دهید؟

در ساخت اپیزود “سقف شیشه‌ای” گروه تمام تلاش خود را انجام داد تا در مدت زمان 30دقیقه‌ای فیلم کار خوبی را به معرض نمایش بگذارد. با وجودی که به‌جز محمد عمرانی وزویا امامی بقیه بازیگران فیلم کمتر شناخته‌شده بودند از بازی آنها رضایت کامل را دارم. اپیزود” سقف شیشه‌ای” از مجموعه تلویزیونی “شاید برای شم هم اتفاق بیفتد” جمعه25دی‌ماه از شبکه تهران پخش شد.

 

آیا فیلمی یا مجموعه ای را آماده پخش دارید؟

سلطانی فیلم تلویزیونی “اشتباه محض” ساخته منوچهر هادی و “جشن وحشت” ساخته جواد مزد آبادی را آماده نمایش دارد ضمن آنکه درسریال “خون مردگی” که هنوز به پخش رسانه ملی نرسیده، ایفای نقش کرده است.