اعتراض جمعی ۲ هزار سینماگر

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ادامه واکنش‌ها به انحلال خانه سینما

در پی اعلام وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی مبنی بر انحلال خانه سینما و در ادامه موج اعتراض اصناف و چهره‌های مختلف، دو هزار سینماگر ایرانی با امضای بیانیه‌ای نسبت به انحلال این تشکل صنفی اعتراض کردند تا بدین ترتیب صف معترضان اهالی هنر هفتم یکدست‌تر از هر زمان دیگری شود.

در این بیانیه کوتاه که در سایت کلمه منتشر شده، سینماگران ایرانی، از خانه سینما به عنوان “دستاورد بزرگ سینمای برآمده از انقلاب اسلامی” یادکرده‌ و نوشته اند: “ما سینماگران ایران با صدور دستور انحلال خانه سینما مخالفیم و دلسوزانه خواهان ماندگاری این خانه هستیم.”

در میان امضا کنندگان این بیانیه که متشکل از طیف‌های مختلف هنری و اعضای صنوف خانه سینماست از جمله این اسامی دیده می شود: رخشان بنی اعتماد، کمال تبریزی، سیروس الوند، احمد رضا درویش، مهدی فخیم زاده، داریوش فرهنگ، فرهاد آئیش، افسانه بایگان، آتش تقی پور، شهاب حسینی، امین تارخ، مریلا زارعی، نیکی کریمی.

خانه سینما با سابقه نزدیک به 20 سال فعالیت، چندی پیش از سوی وزارت ارشاد منحل اعلام شد؛ موضوعی که اعتراض شدید جامعه سینمایی کشور و فعالان سایر حوزه ها از جمله جامعه روزنامه نگاران را به دنبال داشت.

وبسایت کلمه، نزدیک به میر حسین موسوی، دلیل انحلال خانه سینما را “حمایت قاطع هنرمندان از نامزدی میرحسین موسوی و تحریم شرکت در جشنواره سینمایی فجر” دانسته است.

در اعتراض به این اقدام وزارت ارشاد، بهمن فرمان آرا، کارگردان فیلم‌هایی چون “خانه‌ای روی آب”، “بوی کافور، عطریاس”نیز سه سیمرغ بلورینی را که از جشنواره فجر دریافت کرده بود، پس داده است.

مجید مجیدی، منوچهر محمدی، کمال تبریزی، محمدرضا هنرمند، ابراهیم حاتمی‌کیا، مجتبی راعی، حسن برزیده، سیدرضا میرکریمی و احمدرضا درویش نیز در بیانیه‌ای به این اقدام دولت اعتراض کرده بودند.

 در ادامه مخالفت‌ها عزت‌الله انتظامی، بازیگر قدیمی سینما، تئا‌تر و تلویزیون، رخشان بنی اعتماد و تهمینه میلانی، دو کارگردان ایرانی هم از این تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کردند.

همزمان بیانیه‌ای به امضای رؤسای ۲۴ صنف سینمای ایران منتشر شد که در آن آمده بود: “ما صنوف سینمایی ایران، خانه سینمای ایران را خانه قانونی خود می‌‌دانیم، چرا که در مراجع رسمی کشور به ثبت رسیده است، اساسنامه آن را خود به تصویب رسانده ‌ایم، چرا که طبق قوانین رسمی کشور، مجمع عمومی، حق هرگونه تغییر در اساسنامه خود را دارد، هیات مدیره خانه سینما را با آرای خود برگزیده ‌ایم و به انتخاب خود ایمان داریم.”

انتقاد‌ها اما تنها به جامعه سینمایی کشور محدود نشد. نزدیک به ۱۰۰ روزنامه نگار ایرانی در بیانیه‌ای ضمن حمایت از سینماگران و محکوم کردن انحلال خانه سینما نوشته بودند: “افسوس باید خورد بر آن کسانی که از جنس کلنگ هستند، ساختن نمی‌توانند پس به تخریب و انحلال همت می‌گمارند.”

احمد توکلی نماینده شاخص اصولگرایان در مجلس هشتم نیز با “سیاسی” خواندن تصمیم وزارت ارشاد، آن را در راستای “ناجی” معرفی کردن محمود احمدی‌نژاد دانست. او گفته بود: “قصد دارند خانه سینما به دست وزیر ارشاد منحل شود و سپس رئیس جمهور به شکل ناجی وارد صحنه شود و در راستای مقاصد انتخاباتی خود ابقای خانه سینما را اعلام کند.”

این اعتراض‌ها اما راه به جایی نبرد. جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پنجم بهمن‌ماه طی حکمی ده نفر از سینماگران را به عنوان اعضای “هیات ساماندهی امور صنوف سینمایی”، به عنوان نهاد جایگزین دولت برای خانه سینما، منصوب کرد.

جواد شمقدری که سازنده فیلم تبلیغاتی محمود احمدی نژادست در حکم خود با انتصاب افرادی مانند جهانگیر الماسی و جمال شورجه، این اقدام را تلاشی برای “نظام مند کردن صنوف سینمایی و کمک در امر قانونی شدن آن‌ها” اعلام کرده بود.

در جبهه موافقان انحلال خانه سینما، جهانگیر الماسی، بازیگر صدا و سیما و از هنر مندان حامی احمدی‌نژاد نیز گفته بود: “خانه سینما از عنوانش مشخص است که بیشتر یک پاتوق است.”

محمد حسینی، وزیر ارشاد هم مدتی بعد از انحلال خانه سینما، در پاسخ به اعتراضات سینماگران کشور، ادامه فعالیت این تشکل صنفی را در حکم کلاهبرداری دانسته و گفته بود: “ادامه فعالیت خانه سینما وجاهت قانونی نداشت و همه دستگاه‌های فرهنگی کشور بر این اتفاق نظر داشتند.”

خانه سینما با داشتن پنج هزار عضو، بزرگ‌ترین نهاد صنفی سینمای ایران است که در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد.