بهمن حدود 20 کیلو وزن کم کرده

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ابراز نگرانی خانواده احمدی امویی از وضعیت این روزنامه نگار

بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار برجسته ایرانی که نیمه شب 30 خرداد در پی یورش شبانه ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شده است همچنان در سلول انفرادی زندانی است و خانواده این روزنامه نگار به شدت نگران وضعیت روحی و جسمی او هستند.

برادر احمدی امویی با ابراز نگرانی شدید از وضعیت نامعلوم برادرش به “روز” گفت: تاکنون یک بار در سه هفته پیش با بهمن ملاقات کردیم که ملاقات در حضور بازجوی بهمن و در شرایطی انجام شد که یک ضبط صوت روی میز گذاشته بودند و مکالمات ما را ضبط می کردند.

وی افزود: متاسفانه بهمن نتوانست درباره اتهام یا اتهاماتی که به او زده اند سخنی بگوید و تنها چیزی که میدانیم این است که بهمن همچنان در انفرادی است و بازجویی او تمام نشده است.

برادر این روزنامه نگار با انتقاد از رویه فعلی گفت: مگر چه چیزی میخواهند از برادر من دربیاورند که 65 روز است بازجویی او تمام نشده و همچنان در سلول انفرادی است بهمن یک روزنامه نگاری است که کاری جز نوشتن نمی کرد و تمام کارها و فعالیت هایش روشن و شفاف بود و هیچ چیز مخفی نداشت که بخواهند با تحت فشار قرار دادن او ، بیرون بکشند.

به گفته برادر بهمن احمدی امویی، این روزنامه نگار دو هفته پیش در تماسی کوتاه از زندان عنوان کرده که پرونده اش دو یا سه روز دیگر به دادگاه انقلاب فرستاده می شود اما اکنون با گذشت دو هفته خبری نیست وبر اساس گفته های مسولان در دادگاه انقلاب، پرونده او هنوز به این دادگاه ارسال نشده است.

برادر این روزنامه نگار گفت: در ملاقاتی که سه هفته پیش با بهمن در زندان اوین داشتیم او به شدت لاغر شده و بین 15 تا 20 کیلو وزن کم کرده بود و همین موضوع ما را نسبت به سلامت او نگران کرده است چه اتفاقی در این مدت برای برادرم افتاده که به یکباره 20 کیلو وزن از دست داده است.

آقای احمدی امویی افزود: ظاهرا اتهام بهمن ، سردبیری وب سایت خرداد نو و همچنین سازماندهی تجمع های بعد از انتخابات است. در حالیکه بهمن فقط کار حرفه ای روزنامه نگاری در سایت خرداد نو میکرده و هیچ مسولیت اجرایی انتخاباتی نداشته است.

او خواهان روشن شدن هر چه سریع تر وضعیت برادر روزنامه نگارش شد.

بهمن احمدی امویی روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی و همسر ژیلا بنی یعقوب است که به اتفاق همسرش در شب 30 خرداد ماه در منزل شخصی اش بازداشت شد. ژیلا بنی یعقوب، برنده جایزه شجاعت در روزنامه نگاری بنیاد رسانه زنان سال ۲۰۰۸ و مدیر سایت کانون زنان ایرانی از رسانه های اینترنتی مدافع حقوق زنان ایران است که چند روز پیش با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

 

پرونده گم شده!

از سوی دیگر فریده غیرت، وکیل بهمن احمدی امویی که دیروز برای پیگیری پرونده این روزنامه نگار به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود از مفقود شدن پرونده او خبر داد.

خانم غیرت گفته است که بیش از پنج ساعت در راهروها و اتاق های مختلف این دادگاه در تماس با مسوولان شعبه های مختلف بازپرسی برای پیدا کردن ردی از پرونده موکلش تلاش کرده که به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

وکیل مدافع بهمن احمدی امویی در نهایت از مسوولان شعبه امنیت این دادگاه این پاسخ را شنید : “پرونده قضایی بهمن احمدی امویی گم شده است.”

به گفته خانم غیرت ، قاضی حداد قول مساعد برای یافتن پرونده مفقود شده بهمن را داده است و فریده غیرت اظهار امیدواری کرد ظرف یکی- دو روز آینده سرنوشت پرونده موکلش روشن شود.

 

ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز

همزمان سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعیه ای از وضعیت بهمن احمدی امویی و احمد زیدآبادی ابراز نگرانی کرد. گزارشگران بدون مرز با اشاره به بی اطلاعی نسبت به احمدی امویی اعلام کرد: این روزنامه نگار همچنان در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگاهداری می شود.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: از سوی دیگر روزنامه نگار سرشناس ایرانی احمد زید ابادی که از تاریخ ۲۴ خرداد ماه در بازداشت بسر می برد در وضعیت نابسامانی بسر می برد. این روزنامه نگار در آخرین ملاقات خود به خانواده اش گفته است که ۳۵ روز را درسلولی “قبر” مانند بدون هیچ گونه ارتباطی با جهان خارج بسر برده است. وی در اعتراض به بازداشت خود به مدت ۱۷ روز اعتصاب غذا کرده است که با توصیه پزشک درمانگاه زندان اوین اعتصاب خود را شکسته است. این پزشک به وی گفته است “ هیچ کس از تو و اعتصاب غذای تو خبر ندارد.” خانواده احمد زید ابادی از وضعیت سلامت او اظهار نگرانی کرده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین تاکید کرده است که همه روزنامه نگاران تا برگزاری دادگاه بصورت “ موقت و با سپردن وثیقه” آزاد شده و می توانند دوباره بازداشت شوند. برخی از از این روزنامه نگاران پس از آزادی از سوی نهادهای قضایی امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار می گیرند.