اعتراض ۲۰ نماینده مجلس به تحلیل‌های محفلی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» گزارش کمیسیون اصل ۹۰ علیه موسوی و کروبی

یک روز پس از قرائت گزارش کمیسیون اصل 90 در مجلس درباره اعتراضات پس از انتخابات،پارلمان نیوز بدون ذکر نام خبر داده که 20 نماینده به این گزارش اعتراض کرده و آن‌را “تحلیل سیاسی محفلی” خوانده اند و یک نماینده دیگر نیز خواستار اندیشیدن چاره‌ای برای حصر موسوی و کروبی شده است.این در حالیست که در جریان قرائت این گزارش در صحن مجلس، اعضای فراکسیون اقلیت واکنشی به آن نشان نداده بودند.

کمیسیون اصل 90 در گزارش خود، که در آستانه فرا رسیدن روز نهم دی توسط حسین فدایی قرائت شد، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و سیدمحمد خاتمی را به مدیریت اعتراضات پس از انتخابات متهم کرده است.  

این گزارش درباره مهدی کروبی گفته است: “مهدی کروبی نیز یکی دیگر از بازیگران اصلی فتنه۸۸ بود گرچه نمی‎توان او را از طراحان اصلی فتنه نام برد ولی وی نقش مهمی در اجرای این سناریو جهت براندازی نرم ایفا نمود”.

اینک سایت پارلمان‌نیوز ـ– متعلق به فراکسیون اقلیت اصلح طلب مجلس ـ به فاصله یک روز ازقرائت این گزارش، نامه‌ای از 20 نماینده مجلس را، البته بدون ذکر نام آن‌ها، منتشر کرده که به این گزارش معترض شده‌اند.

این نامه در حالی منتشر شده که تاکنون گزارشی از اعتراض نمایندگان فراکسیون اقلیت در زمان قرائت این گزارش منتشر نشده؛برخوردی که حتی مورد اشاره برخی از رسانه‌های اصول‌گرا نیز قرار گرفته است.

کمیسیون اصل 90 در گزارش خود میرحسین موسوی را دارای “بیشترین نقش در اجرای فتنه” خوانده اما مدیریت اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸ را “بر عهده طرف غربی” دانسته است. بر اساس این گزارش 19 صفحه‌ای سید محمد خاتمی در سفر به کشورهای “تونس، ترکیه و استرالیا برای ترغیب خارجی ها به حمایت از موسوی تلاش کرده و موفق نیز شده است.”

اعضای فراکسیون اقلیت مجلس در نامه خود، نوشته‌اند که گزارش قرائت شده “بیشتر به یک تحلیل محفلی از حوادث و مسائل پس از انتخابات سال 1388 شباهت داشت و هیچ ربطی به شکایت از طرز کار قوای سه گانه نداشته و اساساً خارج از وظایف کمیسیون اصل نود بوده و پرداختن کمیسیون اصل نود به موضوع، خلاف قانون اساسی بود”.

آنان همچنین قرائت این گزارش را برخلاف آیین‌نامه و مقررات داخلی مجلس دانسته‌اند؛ نکته ای که پس از قرائت این گزارش نیز مورد اشاره برخی نمایندگان قرار گرفته بود.

در گزارش کمیسیون اصل 90، از جلسات بنیاد باران با حضور محمد خاتمی، جلسات هفتگی صبحانه، جلسات دفتر مهدی هاشمی و همین طور جلسات منظم گروه مشاوران موسوی به عنوان جلساتی نام برده شده که برای “ایجاد هماهنگی” به منظور “وارد آوردن یک ضربه کاری به رهبری نظام” برگزار می‌شده است. بسیاری از این افرادچنین اتهامی را درباره اهداف برگزاری جلسات خود تکذیب کرده اند.

قرائت این گزارش و اعتراض نمایندگان فراکسیون اقلیت، هم‌زمان شد با نطق پیش از دستور سیدفاضل موسوی، نماینده خدابنده که پرسید: “ آیا قوه قضائیه نباید در مورد حصر‌ها چاره‌ای بیندیشد و در این زمینه با حکم قانونی عمل کند و مراحل تفهیم اتهام را رعایت کند؟”

برخی از نمایندگان مجلس پیش از این نسبت به ادامه حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی اعتراض کرده بودند. از جمله شکور اکبرنژاد در نطقی با انتقاد از «مدیریت غیر اصولی ، احساسی و پرهزینه» کشور، خواستار آزادی رهبران جنبش سبز و زندانیان پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 شده و افزوده بود:” بیایید سنت و منش پیامبران و ائمه را الگوی عملی خویش قرارداده از انحصار طلبی و افراط و تفریط دوری جسته و مصالح درازمدت کشور و ملت را پیگیر باشیم و تلخی‌های زودگذر را برای شیرینی رضای الهی و آرامش ملت متحمل شویم و به احترام بخشهایی از ملت که متفاوت از ما فکر می کنند زندان و حصر خانگی را پایان داده اخوت و محبت را جایگزین آن نماییم تا نعمتهای واسعه الهی و الطاف بیکرانش شامل حالمان گردد و شادی و سرور ملت را شاهد باشیم.”

 محسن نریمان، نماینده مردم بابل هم خواستار آزادی رهبران جنبش سبز شده و تاکید کرده بود:” آیا زمان آن نرسیده براساس اصل 177 با نگاه به چالش‌های گذشته به بازنگری قانون اساسی بپردازیم و حصر‌ها را بشکنیم و باب سبز آشتی ملی را فرا روی این ملت سلحشور بگشاییم و با طرحی نو شور و نشاطی دیگر در اندازیم و نظام متین اسلامی مان را حیاتی تازه‌تر و جاودانه بخشیم. “

نصرالله ترابی نماینده شهرکرد نیز دیگر عضو پارلمان بود که مهرماه سال جاری درباره وضعیت موسوی و کروبی گفته بود: “ به خودبیاییم وبه جای تراشیدن دشمن فرضی وحبس وحصروحذف رقبای سیاسی، دیروزوامروزمان رادرخلوت خویش مقایسه کنیم وبه قول  امام راحل به جهاداکبربپردازیم البته بدانیم جهاد اکبر نه جبهه و قرارگاه میخواهد نه سیاهی لشگر بلکه میعادگاه میخواهد و بندگی خدا”.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو رهبر جنبش سبز از بهمن ماه سال گذشته در حصر به سر می‌برند. آن‌ها به دنبال دعوت به برگزاری راهپیمایی مردم در 25 بهمن و به حمایت از اعتراضات مردم تونس و مصر، روانه حصر شدند.

پس از برگزاری این راهپیمایی، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، خواستار آن شده بود که قوه قضاییه: “ارتباط آنها با مردم را به کلی مسدود کند. درب خانه آنها مسدود شود، تلفن‌ آنها قطع شود، اینترنت آنها نیز قطع شود تا نتوانند پیامی بدهند و پیامی بگیرند و در خانه خود زندانی شوند”.

اما صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه با اشاره به اینکه بازداشت یا محاکمه این افراد در حیطه تصمیم‌گیری این قوه نیست و رهبر جمهوری اسلامی باید درباره آن نظر بدهد،در عین حال گفته بود: “ دستگاه قضا دیگر اجازه نمی دهد که سران فتنه با حق کشی و اعلام موفقیت اقدامات خود چهره و هدفهای خود را در بوق رسانه های غربی کنند و خود را قهرمان نشان دهند”.