غنی سازی ۲۰ در صدی متوقف شد

نویسنده
حسین محمدی

» برای نشان دادن حسن نیت و کاستن از تحریم ها

تنها چند روز پس از تهدیدهای برخی کشورهای اروپایی به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی، یک نماینده مجلس خبر از توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی توسط جمهوری‌اسلامی داده است. مساله‌ای که تاکنون توسط مسوولان دولتی تایید یا تکذیب نشده و تنها خبرگزاری فارس، به نقل از یک منبع آگاه، آن را تکذیب کرده است.

محمدحسن آصفری، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به ایسنا گفته است که جمهوری‌اسلامی برای “نشان دادن حسن نیت” اقدام به توقف فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد کرده است: “در شرایطی که جمهوری اسلامی برای نشان دادن حسن نیت، غنی‌سازی ۲۰ درصد را کنار گذاشته است انتظار می‌رود که گروه ۱+۵ دست از تحریم‌های خود بردارد”.

وی همچنین اضافه کرده که اگر “به این اقدام پاسخی در خور” داده نشود، آن‌گاه جمهوری‌اسلامی “رویه قبلی خود برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای” را ادامه خواهد داد: “با شرایط و استراتژی که گروه ۱+۵ در دستور کار خود قرار داده است هیچ خروجی مثبت برای مذاکره آینده با گروه ۱+۵ وجود ندارد ولی باز هم جمهوری اسلامی برای اثبات حسن نیت خود در فعالیت‌های هسته‌یی‌اش به این مذاکرات تن می‌دهد”.

سخنان آصفری تاکنون توسط هیچ مقام رسمی تایید یا تکذیب نشده، اما خبرگزاری فارس به نقل از “یک منبع آگاه” آن را تکذیب کرده و نوشته است: “یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس گفت: غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم طبق روال گذشته همچنان در ایران ادامه دارد و هیچ تغییری رخ نداده است. وی افزود: خبرهای مربوط به موضوع هسته‌ای ایران فقط از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام می‌شود”.

آصفری اما در سخنان خود گفته است: “ گروه ۱+۵ باید بداند که اگر قرار باشد در مذاکرات آینده نیز رویکرد افزایش تحریم‌ها را در پیش بگیرد، هیچ نتیجه‌ای نخواهد گرفت چرا که جمهوری اسلامی توانسته تحریم‌ها را پشت سر بگذارد و در آینده نیز چنین رویکردی را ادامه خواهد داد”. در سال جاری ایران و گروه ۱+۵ سه دور مذاکره در استانبول، بغداد و مسکو انجام دادند که نتیجه ای در پی نداشت.

سخنان آصفری درباره تعطلیق غنی‌سازی بیست درصدی در حالی بیان شده است که پیش از این علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته بود که ایران پیشنهاد کرده در ازای لغو تحریم های بین المللی، غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند. همان زمان علاادلین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی نیز سخنان مشابهی را بر زبان رانده بود: “امروز کشور نیازی به تولید سوخت ۲۰ درصد ندارد. در این زمینه بر اساس منافع ملی عمل خواهیم کرد و این موضوع امری اختیاری برای ایران اسلامی است”.

غرب تاکنون تحریم‌های مختلفی علیه جمهوری‌اسلامی اعمال کرده تا ایران دست از برنامه هسته‌ای خود بردارد. آخرین دور از این تحریم‌ها شامل خرید و فروش گاز ایران می‌شود. پیشتر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا که در ۲۸ ژوئن و اول ژوئیه به اجرا گذاشته شد و صادرت نفت ایران را هدف قرار داده بود، باعث شد که صادرات نفت خام ایران از ۲. ۲ میلیون بشکه در پایان سال گذشته به ۸۶۰ هزار بشکه در روز در ماه سپتامبر سقوط کند.

 گرچه پیش از این غربی‌ها از تحریم‌های هوشمند علیه برنامه هسته‌ای ایران سخن گفته بودند، اما با این حال به اذعان مقام‌های اروپایی و آمریکایی این تحریم‌ها روی مردم عادی نیز تاثیر گذاشته است. برای نمونه باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده در آخرین مناظره خود با میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواهش، تحریم‌ها را موثر دانست و گفت واحد پول ایران در نتیجه این تحریم‌ها ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و تولید نفت ایران به دوران جنگ برگشته است.