۲۰ سال بازرسی از تأسیسات اتمی ایران

نویسنده
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از خواست سناتورهای آمریکایی

نمایندگان مجلس آمریکا، که اکنون نقش شان در مذاکرات هسته ای وین تا حد ناظر نزول کرده، شرایط جدیدی را برای رسیدن به یک توافق نهایی مطرح کرده اند: ایجاد روندی جدید از بازرسی های بین المللی طولانی مدت، که بیش از ۲۰ سال به طول خواهد انجامید.

چندین تن از سناتورهای آمریکایی، ازجمله رابرت منندز، رییس دموکرات کمیسیون امور خارجه مجلس، و لیندزی گراهام، جمهوریخواه، در نامه ای که این هفته قصد ارسال آن را به رییس جمهور باراک اوباما دارند، نوشته اند: “توافق نهایی با ایران باید منجر به ایجاد یک سری بازرسی ها و کنترل ها برای حداقل ۲۰ سال آینده شود.” چندین سناتور دیگر نیز احتمالاً به فراخوان آنها و اعمال فشار بر قوه مجریه آمریکا ملحق خواهند شد.

آنها همچنین افزودند: “بازرسان آژانس اتمی باید سرزده عمل کنند و ایران نیز باید دسترسی به تمامی تأسیسات، تمامی مدارک و امکان ارتباط با تمامی اشخاص را به وجود آورد.”

دومین شرط: شفافیت تمام عیار تهران درخصوص ماهیت نظامی برنامه اتمی اش. آنها در فراخوان خود آورده اند: “ایران باید حقیقت را بگوید. تحریم ها تنها زمانی به طور کامل لغو خواهند شد که ایران تمامی جزئیات برنامه اتمی خود را اعلام کرده باشد.”

درواقع باید اذعان داشت که تحریم ها “در یک فاصله زمانی طولانی مدت” به طور کامل لغو خواهند شد. و “پیامدهایی نیز باید درصورت عدم رعایت مفاد توافق نامه ازسوی ایران، در متن آن لحاظ شود.”

هفته گذشته در مجلس نمایندگان، ۳۴۲ نماینده از ۴۳۵ نماینده نامه ای را درخصوص پایان دادن همیشگی به “تمامی” فعالیت های ایران در زمینه تکثیر اتمی، تروریسم، پولشویی، و برنامه بالستیکی در ازای لغو دائمی تحریم ها تسلیم کردند.

کنگره در ماه دسامبر و ژانویه به دلیل مخالفت های کاخ سفید نتوانست تحریم های بیشتری را علیه ایران اعمال کند. درواقع کاخ سفید بیم آن داشت که این اقدام باعث اختلال در روند مذاکرات میان تهران و گروه شش کشور شود. ولی باید اذعان داشت که تنها نمایندگان مجلس هستند که اهرم های لازم برای لغو دائمی تحریم های اعمال شده علیه ایران طی سال های اخیر را دراختیار دارند.

روز سه شنبه رابرت منندز در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان با ادامه مباحثات اتمی موافق اند، همه چیز را به روز یکشنبه، یعنی آخرین روز مذاکرات در وین، موکول کرد.

او گفت: “ما به دنبال توافق هستیم، ولی این باید یک توافق خوب باشد، نه اینکه صرفاً به دنبال امضای یک سند باشیم.”

منبع: لوریان لوژور، ۱۵ ژوئیه