نگارش ۲۰ صفحه از
توافق جامع هسته‌ای

نویسنده
حسین محمدی

» نقوی حسینی خبر داد:

هم‌زمان با ادامه انتقادها از روند گفت‌وگوهای هسته‌ای از سوی اصول‌گرایان، عباس عراق‌چی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی، از مخالفت فراکسیون اکثریت مجلس با طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای استقبال کرد. در تحولی دیگر حسین نقوی‌حسینی، سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد که ۲۰ صفحه از توافق نهایی نوشته شده.

سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به نقل از عباس عراق‌چی به وب‌سایت خانه ملت گفت که بیست صفحه از متن توافق نهایی هسته‌ای که شامل “مقدمه، بخشی مربوط به فعالیت هسته‌ای، بخشی مربوط به لغو تحریم‌ها و بخشی هم جدول زمانی” نوشته شده، گرچه هم‌چنان درباره “ضمایم” اختلاف نظر وجود دارد.
عراق‌چی اما در گفت‌گو با وب‌سایت خانه ملت از مخالف فراکسیون رهروان ولایت - فراکسیون اکثریت مجلس که نزدیک به علی لاریجانی است - با طرح سه فوریتی توقف مذاکرات،‌ استقبال کرد و گفت که “تیم مذاکره کننده هیچ گاه اجازه نداده و نخواهد داد که زبان تهدید در مذاکرات به کار گرفته شود و تاکنون طرف‌های مقابل ما هم به خودشان اجازه استفاده از ادبیات تهدید در مذاکرات را نداده‌اند”.
اشاره وی به صحبت‌هایی است که در هفته‌های اخیر و درباره “تهدید”های مقام‌های آمریکایی، بیان شده. ایت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، هفته گذشته از تیم مذاکره کننده ایران خواسته بود که “زیر بار هیچ تحمیل، زور، تحقیر و تهدیدی نروند”.
محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، نیز گفته بود که “اگر قرار باشد ما را با مسایل نظامی تهدید کنند دیگر سرداران دیپلمات خود را به میدان نمی‌فرستیم و از دیگران و امکانات دیگر خود استفاده می‌کنیم”. نکته‌ای که به شکلی دیگر از طرف حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران نیز تکرار شد. سلامی از تیم مذاکره‌کننده خواسته بود که در صورت “زیاده‌خواهی” آمریکا در گفت‌وگوها، مذاکره را رها کنند و میدان را به نیروهای نظامی کشور بسپارند.
همین مساله باعث شده بود که جواد کریمی‌قدوسی، نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس، خبر از تهیه طرحی سه فوریتی دهد که براساس آن مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران، تا زمان پایان یافتن تهدیدهای آمریکا و عذرخواهی این کشور در یک بیانیه، متوقف خواهد شد. اما علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، با طرح سه فوریتی نمایندگان مجلس برای توقف مذاکرات هسته‌ای مخالفت کرد و از آن‌ها خواست که با “دوری از واکنش‌های عجولانه”، “تصمیمات ناپخته”، و “تابعیت از نظر رهبر” بیانیه‌ای در این زمینه صادر کنند.
مساله دیگری که در روزهای اخیر بار دیگر مورد توجه اصول‌گرایان قرار گرفته، امکان بازرسی از مراکز نظامی ایران است. عراق‌چی پیش از این گفته بود که “بازرسی‌های احتمالی” براساس پروتکل الحاقی و “مدیریت شده” خواهد بود. اکنون اما نقوی‌حسینی به نقل از عراق‌چی، در این باره گفت: “هیچ‌کس نمی‌تواند از اماکن نظامی ما بازدید کند. نمونه‌برداری هم معنا دارد و کاملا تعریف شده‌است… در قالب پروتکل الحاقی دسترسی مدیریت شده نمونه‌برداری محیطی است و چیزی دیگری نیست؛ بنابر این طرح این موضوع که بازرسی، دسترسی به اماکن نظامی را ممکن می‌سازد درست نیست”.
مقام‌های مختلف جمهوری‌اسلامی تاکنون چندین بار تاکید کرده‌اند که بازرسی از مکان‌های نظامی، خط قرمز ایران است و به اژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌اجازه چنین کاری را نخواهند داد.