جرم: پرداخت 200 دلار به خواست یک دوست

نویسنده

» سیاتل تایمز و نگرانی از شرایط آزادی رضا تقوی از اوین

ناصر کریمی- برایان مورفی

یک تاجر ایرانی- آمریکایی پس از رهایی از دو سال حبس در زندان مرکزی تهران، برای عمل به شرط آزادی خود، به دیدار از پیش طراحی شده از بازماندگان حادثه انفجار مرگبار یک مسجد در سال 2008 رفت. این دیدار برای استفاده به عنوان ابزار تبلیغاتی در داخل کشور حائز اهمیت است.

مقامات ایران توضیحی درباره درخواست خود از رضا تقوی 71 ساله برای ادای احترام و دیدار از شیراز ارائه نکرده اند. آقای تقوی هرگونه ارتباط خود را با این حادثه انکار کرده است. احتمال قریب به یقین این است که مقامات ایران تلاش می کنند آزادی آقای تقوی پس از 29 ماه زندان را  با ارسال پیام های متعدد و برنامه های تبلیغاتی همراه کنند.

این رویداد می تواند امتیازات سیاسی برای روحانیون حاکم بر کشور به همراه داشته باشد، آن هم در شرایطی که تحریم های بین المللی در حال آسیب رساندن به اقتصاد ایران هستند.

پیر پروسپر دیپلمات سابق آمریکایی و وکیل آقای تقوی گفت وی بلافاصله مقامات آمریکایی را از مذاکرات کنار گذاشت تا از تبدیل شدن موکلش به وسیله چانه  زنی پیشگیری کند.

بروسپر که از زمان دستگیری آقای تقوی تا کنون پنج بار با نمایندگان ایران مذاکره مستقیم داشته است، گفت: «خط مشی ما بر این اصل استوار بود که مذاکره ما با دولت ایران تنها بین آنها و ما انجام شود.»

وی گفت این گفتگوها خیلی زود مقامات ایران را متقاعد کرد که موکل وی هیچ ارتباطی با گروه شورشی مسؤول انفجار مسجدی در شیراز که به کشته شدن 14 نفر منجر شد، نداشته است. تقوی می گوید وی ندانسته  به یک شخص مرتبط با این گروه شورشی، مبلغ 200 دلار داده است.

دستگیری تقوی در مقایسه با بازداشت و حبس سه جوان آمریکایی در سال گذشته در امتداد مرز ایران  با عراق به اتهام جاسوسی، با توجه بین المللی کمتری همراه بود. از میان سه نفر کوهنورد زندانی آمریکایی، یکی از آنها به نام سارا شرود ماه گذشته با وثیقه 500,000 دلاری آزاد شد.   

تقوی به همراه وکیل و همسرش به وعده خود برای دیدار از محل انفجار عمل کرد. آنها سپس با بازماندگان این حادثه، از جمله کسانی که بستگان خود را در این حمله از دست دادند، دیدار کردند. ایران هنوز فیلمی از این دیدار در تلویزیون منتشر نکرده است.

تقوی در تهران و پیش از عزیمت به شیراز، در 550 کیلومتری جنوب تهران، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «آزادی خیلی خوب است. هیچ کس نمی تواند تصورش را بکند. امیدوارم همه از آزادی شان لذت ببرند.» او قصد دارد روز پنجشنبه به خانه اش در جنوب کالیفرنیا بازگردد.

تقوی که به طور مرتب برای دیدار با خانواده و انجام امور تجاری از ایران دیدار می کند به دلیل آنکه به یکی از افراد مرتبط با گروه تندرو، 200 دلار داده بود، زندانی شد. این گروه در پی براندازی جمهوری اسلامی است و در حادثه انفجار مسجد یاد شده دست داشته است. ایران در سال 2009 سه نفر را به دلیل دست داشتن در این حادثه به دار آویخت.

تقوی که هرگز به طور رسمی با اتهامی روبرو نشد، پشتیبانی از این گروه را تکذیب کرده است. وی به آسوشیتدپرس گفت یک نفر این پول را در آمریکا به او داده است و «او پول را به ایران آورد بدون آنکه چیزی در مورد ماجرا بداند.»

او گفت دوستش از اعتماد او سوء استفاده کرده است و قصد دارد از وی شکایت کند.

ایران همواره ایالات متحده و انگلستان را به پشتیبانی از گروه های مسؤول بی ثباتی کشور متهم کرده است. اما هر دو کشور یاد شده این اتهامات را رد کرده اند.

تقوی گفت وی بخشی از دوره زندان خود را در اوین و به همراه بسیاری از کسانی که در جریان اعتراضات پس از انتخابات بحث انگیز و مجدد احمدی نژاد به مقام ریاست جمهوری در سال 2009 دستگیر شده بودند، سپری کرده است. سارا شرود و دو آمریکایی محبوس دیگر نیز در زندان اوین به سر می بردند.

بروسپر، وکیل تقوی، به آسوشیتدپرس گفت موکل وی “به هیچ چیز اعتراف نکرد و بر بیگناهی خود اصرار ورزید.”

پروسپر که در دوره ریاست جمهوری جورج بوش به عنوان نماینده ایالات متحده در جرایم جنگی خدمت کرده است گفت مسؤولان ایرانی پذیرفتند که “موکلش در واقع مورد سوء استفاده سازمان یاد شده قرار گرفته و وی هیچ تهدیدی علیه آنها نیست و می تواند به ایالات متحده بازگردد.”

تقوی گفت مسؤولان زندان اوین با وی بدرفتاری نکردند و “هیچ عمل خلافی با وی انجام ندادند.”

تقوی گفت: “آنها خوش رفتار بودند، خصوصاً به این دلیل که من سن و سالی دارم و آنها به دقت مراعات حال مرا می کردند.”

نوئل کلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد کشورش از “آزادی رضا تقوی از زندان اوین ایران استقبال می کند و از اینکه وی به زودی به خانواده اش می پیوندد، خرسند است.”

کلی گفت: “ما از مقامات ایرانی می خواهیم رفتار مشابهی را با جاش فتال و شین بوئر و سایر آمریکایی های زندانی، از طریق حل و فصل بدون تأخیر پرونده هایشان، داشته باشند.”

 

منبع: سیاتل تایمز- 17 اکتبر