تأمین تسلیحات یمن از ۲۰۰۹

تریبون دو ژنو
تریبون دو ژنو

» گزارش تریبون دوژنو از کمک های ایران

ایران به عنوان بزرگ ترین رقیب منطقه ای عربستان سعودی متهم به آن است که از سال ۲۰۰۹ تاکنون برای شورشیان شیعه حوثی در یمن تسلیحات فرستاده است.

عربستان سعودی اظهار داشته که روز پنج شنبه ۳۰ آوریل اولین حمله گسترده شورشیان علیه مرزهای خود را دفع کرده. این درحالی است که ریاض از تاریخ ۲۶ مارس حملات هوایی خود را علیه شورشیان شیعه حوثی که مورد حمایت ایران‌اند آغاز کرده.

تهران همواره حمایت لجستیکی خود از شورشیان را مورد تکذیب قرار داده، ولی براساس گزارش محرمانه سازمان ملل، ایران از اولین ساعات قیام شیعیان در یمن در سال ۲۰۰۹، برای آنها تسلیحات ارسال کرده است.

 

حمله “نامتعارف” حوثی ها

عربستان سعودی از تاریخ ۲۶ مارس ائتلافی متشکل از ۹ کشور عربی را علیه شورشیان یمن رهبری می کند.

براساس بیانیه وزارت دفاع عربستان، روز پنج شنبه نیروهای زمینی سعودی “حمله شبه نظامیان حوثی در مرز جنوبی را دفع کردند”. در این بیانیه آمده است که نیروهای وفادار به رییس جمهور سابق یمن، علی عبدالله صالح، که در سال ۲۰۱۲ از قدرت کناره گرفت، به حوثی ها کمک می کردند.

این حمله که ازسوی ریاض به عنوان یک حمله “نامتعارف” خوانده شده، درست چند ساعت پس از نشست رؤسای دیپلماسی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض انجام شد.

وزرای این کشورها خواستار آن شدند که “قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل به طور کامل اجرا شود”؛ براساس این قطعنامه که در تاریخ ۱۴ آوریل به تصویب رسیده، حوثی ها باید از کلیه مناطقی که پس از تابستان ۲۰۱۴ تسخیر کرده‌اند خارج شوند.

منبع: تریبون دوژنو، ۳۰ آوریل