در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

سال ۲۰۱۳ هم تمام شد و ما از فردا وارد سال ۲۰۱۴ میلادی می شویم و به همین خاطر سال جدید را تبریک می گوئیم. سال ۲۰۱۳ سالی پر از خبر بود. که مطابق معمول بعضی خبرها خوب و بعضی خبرها بد بود. بعضی خبرها ناامید کننده و بعضی خبرها امیدوار کننده بود. البته طبق معمول خبرهای بد بیشتر بودند. خوشبختانه برخلاف ده سال اخیر که ایران همیشه با خبرهای بد در صدر اخبار جهان قرار می گرفت، امسال مدتی به دلیل مذاکرات ژنو به عنوان خبر خوب نام ایران در صدر اخبار جهانی بود.

مرگ نلسون ماندلا، استعفای پاپ آلمانی و جانشینی یک پاپ واقعا پاپ خوش تیپ، توافق ژنو و گفتگوی روسای جمهور ایران و آمریکا بعد از ۳۵ سال، کودتای مصر و بحران سوریه و رفتن جهان تا پای جنگ چهارم جهانی خبرهای مهم سال گذشته بودند.

 

الجزایر و حمله اسلامگرایان

مطابق معمول اسلام ناب محمدی در هر جایی که با خبرهای عملیات نظامی و انفجار و کشت و کشتار و کودتا به میدان نیامد، با اخبار رشوه و اختلاس و دزدی نام کشورهای اسلامی مطرح شد. در همان آغاز سال، یک چریک اسلامگرا به تاسیسات گازی ان امیناس در ۱۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی الجزیره حمله کرد و کارکنان این مجتمع نفتی را به گروگان گرفت. او قبل از ورود به بهشت ۳۸ خارجی را کشت و خودش هم فعلا دم در بهشت منتظر است تا چک امنیتی بشود. ارتش الجزایر وارد درگیری شد و از آنجا که نام الجزایر سالهاست که در هیچ خبری شنیده نشده است، مردم جهان متوجه شدند که هنوز این کشور وجود دارد.

 

چاوز رفت بالای درخت

هوگو چاوز، شوهر بیوه زنان و پدر یتیمان ونزوئلا و یکی از آخرین بازماندگان چپ آمریکای لاتینی و برادرخوانده محمود احمدی نژاد، آخرین زوروی قرمزپوش دنیای چپ بعد از چهارده سال ریاست جمهوری به دلیل بیماری سرطان درگذشت. این در حالی بود که همه منتظر مرگ فیدل کاسترو بودند که همراه با جنتی هزاره دوم عمرشان را می گذرانند. در مراسم درگذشت هوگو چاوز محمود احمدی نژاد بطور ناخواسته مادر طرف را بغل کرد و وی را کمی بوسید. این اقدام احمدی نژاد تنها کار مفید وی پس از هشت سال ریاست جمهوری ارزیابی شد. راننده چاوز یعنی نیکلاس مادورو در یک انتخابات آزاد به جای او رئیس جمهور شد. خیلی هم فرق نمی کرد. حتی اگر لنگه کفش چاوز هم نامزد ریاست جمهوری شده بود مردم ونزوئلا او را انتخاب می کردند.

 

پاپ آرژانتینی خوش تیپ رهبر مسیحیان جهان شد

ما نمی دانیم علت استعفای پاپ بندیکت شانزدهم آلمانی با این اسم عجیب و غریب چه بود، ولی در هر حال اگر استعفا نمی داد هم فرقی نمی کرد. به هر حال برای تکان دادن دست و بالا و پائین بردن سر و لبخند زدن با ریتم کند، اصولا خیلی فرق نمی کرد که پاپ چند ساله باشد، ولی به هر حال پاپ آلمانی که جزو پاپ های اصولگرا بود و خیلی هم از پیشرفت های جهان و قرتی بازی هایی که در حال شدت گرفتن است، خوشش نمی آمد، استعفا داد. در دوران معاصر سابقه ندارد که یک پاپ استعفا بدهد. آخرین پاپ هایی که استعفا دادند یکی سلستین پنجم در سال ۱۲۹۴ میلادی و آخرین پاپ مستعفی قبل از پاپ آلمانی پاپ گریگوری هفتم بود که در سال ۱۴۰۹ استعفا داد. پاپ جدید یعنی خورخه ماریو برگوگلیو مسیحی کاتولیک آرژانتینی با نام فرانسیس عنوان نخستین پاپ منتخب را از آمریکای لاتین از آن خود کرد. پاپ جدید به نظر از آن پاپ های خوش تیپ و باحال است و بعید نیست که از همین سال آینده هر روز پای فیس بوک و توئیتر بنشیند و با مسی گل کوچک بازی کند.

 

ظهور اسلام در بوستون

هیچ اتفاقی به اندازه انفجار آن هم به وسیله دو برادر چچنی نمی توانست بوستون را تکان دهد. شهری که تعداد دانشجویانش از جمعیتش بیشتر است و اصولا دلیلی وجود ندارد که هیچ اتفاقی در این شهر بیافتد. مطابق معمول جهت خجالت بیشتر امت اسلام، دو برادر چچنی که آخرش معلوم نبود که به دلیل رفتارهای غربی ها دچار مشکل روانی شدند، یا به دلایل روانی غربی ها را دچار مشکل کردند، درست همان روزی که من رفته بودم خانه مرتضی نگاهی، با انفجار یک چیزی که معلوم نیست چی بود ولی بدجوری منفجر شد، سه نفر کشته و ۲۶۴ نفر زخمی شدند. به مدت یک هفته تمام تلویزیون های آمریکا تصاویر مختلفی را از دو هزار زاویه نشان می دادند و آخر کار هم تامرالان تسارنایف کشته و برادرش جوهر بازداشت شد. با هر کدام از اعضای فامیل شان از عمه و خاله گرفته تا بقیه در اقصی نقاط جهان که مصاحبه کردند، آنها گفتند که این بچه ها خیلی باحال بودند و مقصر آمریکای جنایتکار است که باعث شده استالین و یلتسین و پوتین به چچن حمله کنند.

 

رعنا پلازا و شلوارک های زارا

هیچ چیز بدتر از این نیست که در زندگی تان از مارک و برند و این چیزها متنفر باشید و بعد از عمری ۱۸ یورو پول بی زبان را بدهید برای خریدن یک شلوارک و وقتی آن را پوشیدید، کلی توی آینه به شلوارک تان نگاه کنید و وقتی رفتید گلاب به روی تان توالت، ببینید که روی برچسب شلوارک زارا نوشته مید این بنگلادش. ساختمان عظیمی که همه مارک هایی مانند اچ اند ام و زارا و والنتینو و باس در آن تهیه می شد یک ساختمان عظیم در داکا بنگلادش بود که بدون هیچ دلیلی زرپی فرو ریخت و باعث شد ۴۲۷ نفر کارگر کشته شوند، ۱۴۰ کارگر مفقود الاثر شوند و ۲۵۰۰ کارگر به دلیل جراحت به بیمارستان بروند. من فکر کنم اگر موشک به داکار خورده بود اینقدر تلفات نمی داد. مسئولان محلی اعلام کردند که اصولا فروریختن ساختمان در بنگلادش یکی از اتفاقات معمول است و ساختمان هایی که موفق شده اند فرونریزند، شانس آورده اند. پاپ هم که تازه یک هفته بود سرکار آمده بود از حقوق کارگران دفاع کرد، دولت های اروپایی و آمریکایی هم گفتند به شرکت های بین المللی که شلوارک ابراهیم نبوی را در بنگلادش می دوزند هشدار می دهیم که شرایط بهتری برای کارگران ایجاد کنند. طبق آخرین اطلاعات هیچ کسی در این مورد هیچ اطلاع جدیدی ندارد.

 

ملکه بئاتریکس و شاهزاده نارنجی

ملکه بئاتریکس که زن مرحوم پرنس کلاوس هلندی بود و ۳۳ سال در هلند جوری سلطنت کرد که انگار کشورشان جمهوری است و اصلا کاری هم به سیاست نداشت، در نهایت گاهی در بعضی مراسم شام شرکت می کرد، حوصله اش از بیکاری سر رفت و روز سی ام آوریل سال گذشته بدون هیچ دعوایی، بدون هیچ افتضاح مالی، بدون اینکه سکته کند، بدون اینکه کسی بیاید توی خیابان و بگوید “بئاتریکس بئاتریکس استعفا استعفا” از کارش کناره گرفت و پسر بزرگش پرنس ویلم- الکساندر به جایش پادشاه شد. پسرش در هنگام آغاز سلطنت یعنی همین چند ماه قبل ۴۶ ساله بود که الآن فوق فوقش ۴۷ ساله شده است. الکساندر معروف به شاهزاده نارنجی کلا کارش در این مدت انتظار کشیدن برای پادشاه شدن بود، ولی برادر کوچکترش که خیلی بچه آرام و اهل مطالعه ای است و اصلا حال و حوصله مراسم رسمی را ندارد، در بلژیک کارمند یک شرکت است و با زن و بچه اش همین بغل زندگی می کند. من یک بار با همین برادر کوچکش حرف زدم باور کنید از اغلب رهبران اپوزیسیون ایران اطلاع دقیق تری از وضع سیاسی کنونی ایران داشت.

 

و حسن روحانی رئیس جمهور شد، مچکررررریم

و سرانجام آقای الف نون، معروف به دزدگیر ۸۸ و دلاور هسته ای و چند تا لقب زشت که اصلا حوصله ندارم از آنها استفاده کنم، بعد از اینکه تمام تپه های کشور را گلکاری کرد و با نبوغ خود در شیمی فرمولی کشف کرد که ریال ایران را به گه تبدیل کرده و ارزش پول کشور را به یک سوم رساند و بعد از چهار قطعنامه و پس از اینکه تمام پولهای توی حساب دولت را به حساب شخصی خودش ریخت و بعد از اینکه صد میلیارد دلار پول کشور را هوتوتوووووو سایبد به الک، و بعد از اینکه هشت بار به نیویورک رفت و هر افتضاحی که می خواست بالا آورد، بالاخره از صندلی ریاست جمهوری پائین آمد و در یک انتخابات غیر منتظره، بعد از تهدید خاتمی که داوطلب نشود و رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی، و در اولین و تنها حرکت حساب شده اصلاح طلبان ایرانی حسن روحانی نامزد اصلاح طلبان و میانه روهای کارگزاران رئیس جمهور ایران شد. به گفته آگاهان تا یک هفته پس از روی کار آمدن روحانی همه مسئولان کشور دنبال کسی می گشتند که در انتخابات تقلب نکرده است. بلافاصله پس از رئیس جمهور شدن روحانی جهان در موجی از شادی فرو رفت، محمود احمدی نژاد تا دو سه روز بعد از پایان دوره اش هدایای دولتی را از کاخ کش رفت و تا آخرین لامپ و حوله حمام و دمپایی موجود در ریاست جمهوری را به خانه خودش منتقل کرد. وی بر اساس ارزیابی ها اولین رئیس جمهور ایرانی است که وضع مالی اش بعد از پایان دوره ریاست جمهوری بهتر شده است. در مراسم تحلیف حسن روحانی نمایندگان پنجاه کشور جهان حاضر شدند. همزمان با استقبال جهانیان از انتخاب روحانی و خوشحالی مردم کشور، تیم های والیبال، بسکتبال، فوتبال، پینگ پنگ و خیلی ورزش های دیگر الکی مسابقات را بردند و موج روحانی مچکریم در میان ایرانیان راه افتاد.

 

کودتای سکولارها علیه محمد مرسی

درست هجده روز پس از روی کارآمدن حسن روحانی در ایران در یک حضور دموکراتیک و باحال، در مصر ارتش سکولار این کشور، محمد مرسی رئیس جمهور قانونی مصر را که هنوز یک سال از انتخاب او توسط مردم مصر نمی گذشت، برکنار کرد. این اقدام با حضور ارتش صورت گرفت و از زمان کودتا تا امروز بیش از هزار نفر از طرفداران مرسی در اعتراضات دائمی خود به کودتاچیان کشته و دو هزار نفر از رهبران و اعضای اخوان المسلمین و طرفداران مرسی زندانی شدند. سکولارهای مصر که همه شان طرفدار دموکراسی و آزادی و حق انتخاب مردم بودند، کلا ساکت ماندند و حالش را بردند. بعد از کودتا علیه مرسی ارتش این کشور چند بار از مردم خواست به زور برای حمایت از ارتش در خیابان حاضر شوند. محمد مرسی تنها رئیس جمهور مصر بود که بدون کودتا و ترور و با رای گیری واقعی روی کار آمده بود، حالا من شخصا از قیافه اش خوشم نمی آید که دلیل نمی شود بگویم که خوب کاری کردند یارو را با کودتا از کار برکنار کردند.

 

هنوز تابلوها را عوض نکرده اند

روز دوم دسامبر سال ۲۰۱۳ در حالی که من برای شرکت در عروسی یک زوج از دوستانم به شهرداری یکی از مناطق بروکسل رفته بودیم، متوجه شدیم که مراسم سه چهار دقیقه ای متوقف شده است. ظاهرا با گذشت شش ماه از اینکه پادشاه آلبرت دوم در بلژیک بعد از بیست سال به نفع پسرش فیلیپ کناره گرفت، هنوز در سالن عقد شهرداری کسی به این فکر نیافتاده بود که عکس آلبرت را بردارد و عکس فیلیپ را به جای او نصب کند. پرنس فیلیپ که ۵۳ ساله است هیچ مشخصه ویژه ای ندارد، جز اینکه برادرش لوران یا عمویش که دو سال قبل از بودجه ژاندارمری به مبلغ ۱۱۵ هزار یورو سوء استفاده کرده بود تا حیاط خانه اش را تعمیر کند، به دادگاه احضار شد و همه پولی را که سوء استفاده کرده بود برگرداند. فیلیپ، پادشاه کنونی بلژیک یک آدم کاملا معمولی است که در کاخی که نگهبان هم ندارد زندگی می کند.

 

انگلیسی های چشم چپ زائیدند

و چنین بود که از یکی دو روز قبل از ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۳ تمام رسانه های جهان دچار درد زایمان شدند، کیت میدلتون همسر ویلیام، نوه ملکه الیزابت که از میلیونها سال قبل ملکه است و هنوز هم در همه مراسم حضور دارد و تا همه بچه ها و نوه هایش را کفن نکند، نخواهد مرد، به بیمارستان رفت و نخستین فرزند خود را به دنیا آورد. تمام شبکه های تلویزیونی جهان تصاویر انگلیس و انتظار مردم انگلیس را نشان می دادند، یعنی بطور کلی در طول سال گذشته این تنها اتفاق مهمی بود که در انگلیس رخ داد، حالا انگلیس هیچی، در فرانسه همین یک زایمان هم رخ نداد. جرج الکساندر لوئیس سومین وارث تاج و تخت انگلیس بعد از پدربزرگ و پدرش خواهد بود.

اسنودن، نخستین جاسوس جنگ سرد مجازی

بعد از محو شدن جولیان آسانژ که در سال گذشته اطلاعات مهمی از دنیای نسبتا آزاد را در اختیار دنیای بسته دیکتاتوری چین و روسیه گذاشت و ضربه اطلاعاتی مهمی به آمریکا زد، و سی سال بعد از بزرگترین جاسوسی روس ها در جنگ سرد که تقریبا بخش اعظم نیروهای اطلاعاتی سیا را فلج کرد، ادوارد اسنودن به تنهایی بخش وسیعی از اطلاعات حکومت آمریکا را منتشر کرد. روز اول اوت اسنودن مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که حکم بازداشتش به اتهام جاسوسی در آمریکا صادر شده بود، از روسیه پناهندگی یک ساله دریافت کرد. اسنودن افشاگری های گسترده ای انجام داد که از جمله مهمترین آن ها می توان به ماجرای شنودهای جهانی آژانس امنیت ملی آمریکا اشاره کرد. انتشار این اطلاعات باعث شد روشن شود که آمریکایی ها در دفاتر کار همه دوستان و دشمنان خودشان در تمام جهان ابزار شنود گذاشته بودند و شوخی شوخی در تمام جهان جاسوسی می کردند. البته چپ های مختلف در جهان و بخصوص ۵۱۶ روشنفکر برجسته جهان در این مورد اطلاعیه ای منتشر کردند و به جاسوسی آمریکا اعتراض کردند. شاید اقدام اسنودن یکی از مهم ترین واکنش های روشن و مشخص دنیای نوین دیجیتال در جنگ اطلاعاتی بود. اقدامی که ثابت می کرد کامپیوتر غیرقابل اعتماد ترین و سهل الوصول ترین ابزار دسترسی به اطلاعات و ناامن ترین وسیله حفظ اطلاعات است.

 

حمله شیمیایی سوریه به سوریه

روز ۲۱ اوت حمله شیمیایی در سوریه صورت گرفت. این حمله به دنبال درگیری میان حکومت بشار اسد که تا کنون سه چهار دور کابینه اش را تغییر داده و فقط زنش را عوض نکرده، و در پی کشته شدن ۱۲۶ هزار نفر از مخالفان بشار اسد، صورت گرفت. بشار اسد موفق شد با کشتار این ۱۲۶ هزار نفر همه اپوزیسیونی که مثل آدم با او مخالفت می کردند نابود کند و فقط تندروهای سلفی و طرفداران القاعده را باقی بگذارد. پوتین اعلام کرد که اسنادی در دست دارد که این حمله شیمیایی توسط مخالفان بشار اسد صورت گرفته است. فرانسه هم اعلام کرد مدارکی در دست دارد که این حمله شیمیایی توسط دولت بشار اسد صورت گرفته است. آمریکا بلافاصله سوریه را به حمله نظامی گسترده تبدیل کرد. فرانسوی ها هم که مشکل شان به سوریه مربوط نبود، اعلام کردند ما همین جوری یک چیزی گفتیم و سعی کردند ضد آمریکایی باقی بمانند. اوباما هم هر چه فال می گرفت که حمله بکند یا نکند، یکی خوب در می آمد و یکی بد. به همین دلیل پس از مدتی تهدید آمریکا تصمیم گرفت به جای جنگ با سوریه با ایران صلح کند.

 

بیوه سفید انگلیسی طراح عملیات نایروبی

روز ۲۱ سپتامبر گروه چریکی الشباب که طبق معمول از مسلمانان افراطی محسوب می شوند، به مرکز تجاری وست گیت نایروبی حمله کردند. بیوه سفید همسر عامل اصلی بمبگذاری متروی لندن بود که در سال ۲۰۰۵ کشته شده بود. البته هر چه آدم فکر می کند بعید به نظر می رسد که یک خانم ۲۹ ساله انگلیسی به نام سامانتا لوتوایت همسر مرحوم جرمی لیندسی با چادر و چاقچور برود وسط مرکز تجاری و عملیات را رهبری کند، ولی ظاهرا ایشان این کار را انجام داد. در این عملیات که به گفته پلیس کنیا بخوبی کنترل شد، ۶۷ نفر کشته و ۲۰ نفر ناپدید شدند. این عملیات هشتاد ساعت طول کشید و تقریبا همه افرادی که در عملیات حضور داشتند دستگیر و دو نفر آنها کشته شدند.

 

۳۶۶ نفر قربانیان مهاجرت

طبیعی است که زایمان همسر نوه ملکه انگلیس پوشش بسیار بیشتری داشت تا کشته شدن ۳۶۶ نفر از مهاجران غیرقانونی که از اریتره به ایتالیا می رفتند و کشتی آنان در نزدیکی جزیره لامپدوسا در جنوب سیسیل ایتالیا غرق شد. کشتی که حامل این مهاجران بود، بیش از ۵۰۰ مهاجر غیرقانونی داشت که بنا بود به ایتالیا بروند و در آنجا متوجه شوند که خود ایتالیایی ها هم کار ندارند و مشکل از این چیزها خیلی عمیق تر است. به هر حال این گروه موفق نشدند که به ایتالیا وارد شوند و اصولا بیش از یک روز هم به عنوان خبر باقی نماندند.

 

تعطیل شدن دولت آمریکا

از روز اول اکتبر دولت آمریکا به مدت شانزده روز تعطیل شد و این تعطیلی تبدیل به یکی از مهم ترین خبرهای سال شد. این در حالی است که دولت ایران هشت سال تعطیل بود و هیچ اتفاقی نیافتاد، دولت افغانستان نیز بیش از سی سال بود که کلا وجود نداشت، ولی باز هم اتفاقی در این کشور نیافتاد. حتی در بلژیک در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ به مدت یک سال و نیم دولت وجود نداشت، منتهی هیچ کاری تعطیل نشده بود. در ۱۷ سال گذشته دولت آمریکا همیشه مشکل داشت، ولی هیچ وقت بودجه اش قطع نشده بود. این نخستین باری بود که بعد از هفده سال کنگره تصمیم گرفت دولت را تحت فشار بگذارد، ولی بالاخره بعد از ۱۶ روز بالاخره دو مجلس تصویب کردند که بودجه لازم را به دولت قرض بدهند. حالا اینکه چطوری قرض دادند و از کجا آوردند و اصولا این مسائل چطوری حل می شود یا لاینحل می ماند من دقیقا در جریان نیستم.

 

توفان هایان در فیلیپین

یعنی واقعا این روش اداره زندگی بشر است؟ یعنی چه که خداوند متعال هر چه خبر قرار است در آفریقا و آسیا بشود باید توفان و کودتا و بمباران و جنگ و کشتار باشد، بعد توی اروپا این پادشاه به سلامتی بعد از سی سال برود و پسرش بسلامتی بیاید جای باباش که تازه سه سال بعدش عکس اش را بزنند به دیوار. یا در انگلیس پسر نوه ملکه به دنیا بیاید و همه بروند جشن بگیرند. همین طوری شد که در روز هشتم نوامبر یعنی پنج روز قبل از تولد من توفان هایان به عنوان یکی از شدید ترین توفان های تاریخ در فیلیپین نازل شد و بادهایی به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت همه چیز را ریخت به هم و دهها شهر فیلیپین با خاک یکسان شد. در این توفان ۶۱۰۰ نفر کشته و دو هزار نفر ناپدید شدند. البته مطمئن باشید اگر سال ۲۰۱۴ هم خبری از فیلیپین بشود حتما یا انفجاری رخ داده یا کودتا شده یا زلزله آمده، وگرنه اسم فیلیپین در خبر نمی آید. یعنی بعضی اوقات فکر می کنم جاهایی مثل دانمارک و مالزی شایعه هستند و واقعا وجود ندارند. وگرنه چطور است که ما جز نامی به نام شیرینی دانمارکی چیزی از این کشور نشنیدیم، تازه همان هم که شد شیرینی گل محمدی.

 

توافقنامه ژنو، داش جواد مچکرررررریم!

البته در سپتامبر سال گذشته یکی از خبرهای مهم و قابل توجه اتفاق افتاد، خبری که رخ ندادنش از رخ دادن خبر دیگر مهم تر بود. مهم ترین خبر نیویورکی ماه سپتامبر این بود که بالاخره بعد از هشت سال بی آبرویی و کثافتکاری دائمی احمدی نژاد در نیویورک، در سال گذشته حسن روحانی با دسته کلیدش و بدون خانواده خودش و پسرخاله ها و فقط در کنار ظریف و یک گروه کوچک به نیویورک رفتند و دیدارهای مقدماتی ژنو انجام گرفت. در همان روزها اوباما تلفنی با حسن روحانی صحبت کرد و بعد از ۳۵ سال دو رئیس جمهور دو کشور مستقیما به مدت پانزده دقیقه با هم حرف زدند. حسن روحانی در مورد این گفتگو گفت “اوباما بسیار انسان مودبی است.” معلوم نیست که انتظار روحانی چه بود که اوباما را مودب خوانده بود. یعنی فکر می کرد اوباما به طرفش سنگ پرت می کند؟ در همین راستای تلفن بود که جواد ظریف که صفحه مجازی اش در فیس بوک در سال گذشته ۸۰۰ هزار لایک تا این لحظه خورده است و در توئیتر هم دیپلماسی مجازی را به عنوان سیاست مهم خودش در پیش گرفته، در دو گفتگوی طولانی با کشورهای اروپایی و آمریکا و چین و روسیه گفتگو کردند و توافقنامه ژنو در ماه نوامبر امضا شد. اسرائیل با عصبانیت این توافق را بزرگترین یا بدترین یا یک چیز دیگری که ترین داشت خواند. دولت اسرائیل نارضایتی خودش را از این اقدام بشدت اعلام کرد. البته برای اولین بار در تاریخ هزار ساله ایران، کلیه حکومت پشت سر رئیس جمهور ایستادند و توافق کردند که طرف را نسابند به الک. توافقنامه ژنو نخستین پیروزی مهم دولت اصلاح طلب روحانی بود.

 

و سرانجام برلوسکونی رفت…. تا جمعه بیاید شاید

یعنی تصور چنین چیزی که یک روزی برسد که سیلویو برلوسکونی نخست وزیر یا رئیس جمهور یا عضو مجلس یا دروازه بان تیم ایتالیا یا مجری تلویزیون ایتالیا نباشد، محال بود. اصلا فکرش هم قشنگ نبود. ولی بالاخره در روز ۲۷ نوامبر سال گذشته سیلویو برلوسکونی که مثل آل بانو خواننده ایتالیایی هرگز سنش از سی سال بالاتر نمی رود، بعد از ۲۴۷ عمل جراحی روی چشم و گوش و حلق و بینی و شکم و باسن و نقشه ایتالیا به جرم تقلب مالیاتی از سمت سناتوری خود نیز برکنار شد. البته فکر نکنید که من اینقدر ساده لوح هستم که فکر می کنم در دور بعد سیلویو برلوسکونی تغییر جنسیت ندهد و به اسم سیلوا برلوسکونی معاون نخست وزیر ایتالیا نشود، اصلا. امیدوارم که این اتفاق نیافتد، ولی اصلا مطمئن نیستم. نه برلوسکونی هرگز از سیاست ایتالیا می رود و نه جنتی می میرد.

 

نلسون ماندلا درگذشت

نلسون ماندلا تنها انسان روی زمین که حداقل من یکی کسی را نمی شناسم که به او بی احترامی کند، در روز پنجم دسامبر ۲۰۱۳ درگذشت. او که رهبر آفریقای جنوبی و قهرمان مبارزه با آپارتاید، برنده جایزه صلح نوبل و نخستین رئیس جمهور سیاه پوست این کشور بود، در حالی که همچنان مورد احترام بود بعد از یک دوره نسبتا طولانی بیماری درگذشت. مرگ ماندلا در همه جهان تاثیر گذاشت. مراسم وداع با او در سووتو با حضور بسیاری از سران و مقامات ارشد جهان و دهها هزار تن از مردم آفریقای جنوبی روز دهم دسامبر برگزار شد. مطابق معمول در حالی که محمد خاتمی یکی از شایسته ترین افرادی بود که می توانست از سوی ایران در این مراسم شرکت کند، به دلیل اختلافات داخلی هیچ نماینده ای از ایران در این مراسم حضور نداشت. آنهایی که صلاحیت داشتند مثل خاتمی ممنوع الخروج شد و آنها که می خواستند بروند، مثل سران جناح محافظه کار و اصولگرایان اغلب شان تحت تعقیب پلیس بین المللی بودند.

 

کشتار هزاران نفر در سودان

خیلی ساده و راحت، در حالی که خبر به دنیا آمدن فرزند نوه ملکه انگلیس مثل توپ در دنیا صدا کرد و صدایش چند روز قطع نمی شد، فقط یک خبر خیلی کلی شنیده شد که هزاران نفر، نه دهها و صدها نفر، بلکه هزاران نفر از مردم سومالی در درگیری های قومی این کشور کشته شدند. در همین حال خبرهایی مثل قرعه کشی جام جهانی فوتبال یا لشگرکشی ایرانیان مشنگ به صفحه فیسبوکی لیونل مسی از خبر مرگ هزاران نفر در سودان انعکاس بیشتری در رسانه های جهان داشت. در روز پانزده دسامبر، شورشیان ریک ماچار معاون سابق رئیس جمهور با نیروهای سالوا کر رئیس جمهور رو در رو شدند. بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد این نبردها که تشدید کننده درگیری های قومی در این کشور است به مرگ هزاران نفر منجر شد و سازمان ملل بر آن شد تا برای حمایت از مردم نیروهای کمکی به این کشور اعزام کند. همین. اینکه این هزاران نفر یعنی ۱۲۰۰ نفر یا ۶۵۰۰ نفر یا ۶۵ هزار نفر، اصلا معلوم نیست. همین، مثل اینکه هزاران پشه با پشه کش کشته شدند. البته که بشریت خیلی در حال پیشرفت است.

 

آنگلا مرکل هست، به هر حال

این آلمانی ها هم وقتی گیر می دهند به کسی و او را به عنوان رئیس انتخاب می کنند تا طرف به سن دوهزار سالگی نرسد یا خودش فرار نکند ولش نمی کنند. در ۶۳ سال گذشته بعد از هیتلر تا امروز کلا هفت نفر صدراعظم آلمان شده اند؛ کنراد آدنائر، ارهارد، کیزینگر، ویلی برانت، هلموت اشمیت، هلموت کهل، گرهارد شرودر و آنگلا مرکل. خانم آنگلا مرکل که انگار برای اینکه صدراعظم آلمان بشود خلق شده همه مشخصه های یک آدمی که می شود نادیده اش گرفت دارد، نه قدش بلند است، نه چاق است، نه لاغر است، نه زیباست، نه زشت است، نه می خندد، نه گریه می کند، فقط یک بار در مسابقه فوتبال بعد از اینکه تیم آلمان گل زد یک لحظه از جا پرید، بعد دور و برش را نگاه کرد، خجالت کشید و نشست سرجایش. به همین دلیل روز ۱۷ دسامبر آنگلا مرکل برای برای سومین بار پیاپی صدراعظم آلمان شد. مرکل ترکیبی است از زن و مرد، و ترکیبی است از محافظه کاران و سوسیالیست ها که در آلمان شرقی تربیت شده و بعد از شرودر رهبری صنعتی ترین و یکی از مهم ترین اقتصادهای جهان را عهده دار شده است.

 

پوتین آماده مبارزه انتخاباتی شد

میخائیل خودروکوفسکی میلیاردر زندانی روسیه که ده سال قبل از عوامل اصلی مافیای قدرتمند روسیه و از مهم ترین شخصیت های روسیه بعد از سقوط کمونیسم بود، روز ۲۰ دسامبر از زندان آزاد شد، از روسیه بیرون آمد و اعلام کرد که هیچ ادعایی در مورد میلیاردها دلار اموالش که توسط دولت مصادره شده است ندارد. همزمان با او در ۲۳ دسامبر نیز دو زن جوان یک گروه موسیقی که به خاطر ترانه ای علیه پوتین در فوریه ۲۰۱۲ زندانی شده بودند مورد عفو قرار گرفتند و آزاد شدند. به نظر می رسد آزادی این افراد موجی از وجود دموکراسی در روسیه را قرار است راه بیاندازد.

 

ترکیه در بحران

افتضاح مالی در ترکیه در ابعاد وسیعی گسترش یافت. رجب طیب اردوغان که از سوی حزب مخالف اسلامی اش تهدید می شود، توسط قوه قضائیه که پرونده پولشویی را در این کشور دنبال می کند در معرض خطر قرار گرفت. به نظر می رسد در این پولشویی ۸۷ میلیارد یورویی هفت بانک چینی، ۹ بانک ایرانی، پنج بانک در ترکیه، پنج بانک در غنا، ابرو گوندش، رضا ضراب تاجر ایرانی ترک، بابک زنجانی که رئیس رضا ضراب خوانده شده، اسفندیار رحیم مشائی و محمود احمدی نژاد دخالت داشته اند. ۳۵ نفر از فرزندان وزرا و روسای دولت ترکیه بازداشت شده، سه وزیر استعفا داده و ده وزیر توسط اردوغان برکنار شده اند. اردوغان گفته که “دولت من مثل شیر پاک است” اما به نظر می رسد که دولت اردوغان اگر مثل شیر پاک بود خودش ده نفر از وزرایش را برکنار نمی کرد. تنها افرادی که تا به حال در ماجرای ترکیه پای شان باز نشده است، ابراهیم تاتلیس، محمد مرسی، کیم کارداشیان و بیل گیتس است.