نوحه خوانی ۲۱ جلدی مداحان در بازارخراب کتاب

نویسنده
نازنین کامدار

» رونمایی در مرکزهمایش های صدا و سیما

در حالی که بنا به گفته فعالان بازار نشر در ایران، اوضاع و احوال این عرصه از مرز “بحران و فاجعه” هم گذر کرده و هر از گاهی شاهد اعلام ورشکستگی یکی از ناشران با سابقه هستیم و همچنین تیراژ ۲۰۰ تا ۵۰۰ تایی کتاب های مرجع و معتبر، نشان از وضعیت صنعت نشر کشور دارد، مداحان نزدیک به حکومت که هدایت آنها با منصور ارضی است، قصد دارند از آنچه “مجموعه آثار آموزش مداحی” می نامند و تعداد آن ۲۱ جلد است، در روزهای آینده رونمایی کنند.

مداحان که به طور عام پس از استقرار جمهوری اسلامی و به ویژه بعد از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد و نفوذ گسترده سپاه در عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ، به یک باند سیاسی پرقدرت و پرنفوذ تبدیل شده اند، در حالی به فکر کسب درآمد از ناحیه فروش مجموعه آثار ۲۱ جلدی مداحی افتاده اند، که تا کنون بارها رویکرد های آنان در زمینه های مختلف با اعتراض صنف روحانیون و روضه خوانان سنتی مواجه شده است.

در خبری که خبرگزاری های نزدیک به سپاه از جمله مهر و فارس از مراسم رونمایی از مجموعه آثار ۲۱ جلدی مداحی منتشر کرده اند، آمده است: “مجموعه بیست و یک جلدی آشنایی با اصول مداحی که توسط موسسه قدیم الاحسان منتشر شده است طی مراسمی در ۱۹ آبان‌ماه رونمایی می‌شود. موسسه قدیم‌الاحسان که پایگاه رسمی اعلام برنامه‌های حاج منصور ارضی نیز به شمار می‌رود در پی منویات مقام معظم رهبری با هدف اعتلای فرهنگ عاشورا و انقلاب اسلامی اقدام به انتشار یک مجموعه بیست و یک جلدی از کتاب‌های تخصصی مداحی کرده است که که ویرایش آن را در برخی آثار گروه نویسندگان همین موسسه و بعضی دیگر را نویسندگان از جمله روح الله عباسی، جواد دانش، محمدباقر نادم، جمال جهان‌مهر، حسین علیزاده، جوادمحمد زمانی… عهده‌دار بوده‌اند”.

در این گزارش همچنین آمده: “برخی از عناوین این مجموعه عبارتند از «ولایت فقیه»، «آشنایی با ادیان و مذاهب»، «احکام مداحی»، «آشنایی با منابع دینی»، «اصول عقاید»، «تاریخ عاشورا»، «دعا و نیایش»، «تاریخ عزاداری»، «ادبیات عرب»، «فرهنگ‌سازی دینی»، «تاریخ تشیع»، «مقتل شناسی».مراسم رونمایی از این مجموعه صبح روز دوشنبه، نوزدهم آبان‌ماه از ساعت ۹ صبح با حضور جمعی از مادحین کشور، شخصیت‌های فرهنگی و اصحاب رسانه و قلم و صاحب نظران این حوزه در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود”.

با مراجعه به سایت “قدیم الاحسان” مشخص می شود که مراسم رونمایی از این مجموعه در سالن مرکز همایش های صدا و سیما که مخصوص برگزاری همایش های حکومتی و رسمی است، برگزار می شود.

در این سایت که مملو از “عکس ها” و “بیانات” منصور ارضی، مداح نزدیک به سید علی خامنه ای ست، اطلاعیه ای دیده می شود که از سوی “معاونت آموزش موسسه فرهنگی هنری قدیم الاحسان” منتشر شده و بر اساس آن دوره های آموزشی “هنر والای ستایشگری اهل بیت” از بین واجدین شرایط در چهار سطح “ابتدایی، مهارتی، عالی و تکمیلی” برگزار می شود.

در صفحه “درباره ما” در این سایت، تاریخ تاسیس این موسسه سال ۸۹ وهدف از تاسیس آن “اطلاع رسانی از آخرین فعالیت‌های موسسه، برنامه‌ها و مجالس حاج منصور ارضی” اعلام شده است.

این سایت همچنین صفحه ای به نام “اسلام سیاسی” دارد که در توضیح آن آمده است: “برای پیاده سازی بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و صحبت‌ها و نصیحت‌های حاج منصور ارضی صفحه ای به نام «اسلام سیاسی» طراحی و با استقبال کاربران فرهنگی مواجه گردید.”

پورتال موسسه فرهنگی هنری قدیم الاحسان” وظیفه اطلاع‌رسانی و ترویج اندیشه‌ها و آثار حاج منصور ارضی را برعهده دارد”.

پروژه رانت خواری در صنعت نشر در سال های گذشته از طریق انتشار مجموعه هایی اینچنینی که فاقد جایگاه علمی بوده و در سطحی نازل هستند، در بین برخی از چهرهای “با بصیرت” از جمله مسعود ده نمکی پیگیری شده و او سال گذشته به بهانه انتشار آنچه که “مجموعه فرهنگنامه اسارت و آزادگی” نامیده بود، چهار میلیارد تومان بودجه دریافت کرد.

حالا نوبت “مداحان عماریون رهبر” یا همان«باند مداحان سیاسی»است که از مجموعه ای با ۲۱ جلد از مداحی های شان به عنوان “مجموعه آثار” رونمایی کنند.

“باند مداحان” اصطلاحی است که از زمان افزایش نفوذ این صنف در دوران محمود احمدی نژاد در ادبیات سیاسی باب شد؛باندی که آنطور که سایت های خبری معتقدند متشکل از “محمود کریمی، سعید حدادیان، منصور ارضی، حسین سازور، محمد طاهری، رضا هلالی و…” است.

به نوشته سایت آفتاب نیوز این افراد به دلیل اتباطات گسترده با عوامل اطلاعات و سپاه در تجارت های دیگری نیز نفوذ و قدرت دارند.
به نوشته این سایت، محمود کریمی که تا پیش از پیوستن به مداحان، بنای ساختمان بوده، حالا از جمله تجار بازار سنگ است و کارخانه های تولید مصالح ساختمانی نیز دایر کرده است.

سعید حدادیان با عنوان “استاد دانشگاه تهران” در نهاد نمایندگی ولی فقیه در این دانشگاه مشغول است.

منصور ارضی هم که دامادش علی محمد قلی ها، تا همین ماه گذشته مدیرعامل شرکت بهره برداری از متروی تهران بود، از جمله بازاریان صنف پارچه و پوشاک است.

 رضا هلالی نیز چوب فروشی دارد.

منصور ارضی و همراهان اش که از طریق مداحی به ثروت و موقعیت رسیده اند،به نوشته «مرکز نشر آثار» اش، خطاب به جوانان جویای کار که به مداحی به عنوان شغل پردرآمد این روزها، گرایش پیدا کرده اند، گفته است:“مداحی محل کسب درآمد نیست. یکی از بدترین چیزهایی که در ذهن برخی افتاده است. از ابتدا هم نتیجه کارشان همین است و به همین علت نیز به اخلاص نمی رسند، نه اینکه اخلاص دارند یا ندارند، به آن درک نمی رسند، به تقوا نمی رسند، هر پولی را وارد زندگی شان می کنند و این نتایج بدی دارد”.

گفتنی ست انتشار گزارش هایی از دریافت دستمزد های ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی مداحان، موجب گرایش بخشی از نیروی کار به انتخاب این حرفه شده به طوری که سایت تخصصی “کسب و کار”، از مداحی به عنوان یکی از ده شغل محبوب جوانان جویای کار نام می برد.