نرگس محمدی: شنبه به دادسرا می‌روم

لیلا طیری
لیلا طیری

» احضار به دادسرای اوین

نرگس محمدی می گوید براساس احضاریه ای که دریافت کرده باید روز شنبه در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین حضور یابد در غیر این صورت برای او حکم جلب صادر خواهد شد. به گفته وی در احضاریه نوشته شده “پاره ای از اتهامات در پرونده” اما توضیح دیگری داده نشده است.

احضار نرگس محمدی تنها چند روز پس از سخنرانی او در دومین سالگرد جان باختن ستار بهشتی و بر مزار این وبلاگ نویس و همچنین حضور او در مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به اسیدپاشی بر زنان اصفهانی صورت می گیرد. نرگس محمدی به “روز” می گوید: من نمی توانم هیچ حدسی درباره علت احضار یا اتهامات که به صورت کلی در احضاریه ذکر شده بزنم. واقعا نمی دانم این اتهامات که نوشته اند چیست.وکیل ام هم که تماس گرفته گفته اند هیچ توضیحی نمی دهند و متهم بایستی بیاید. با این حال شنبه می روم.

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و رئیس هیات اجرایی شورای صلح از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود؛ حکمی که در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تعزیری تبدیل شد. “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه ها یا جمعیت هایی که با هدف بر هم زدن امنیت کشور فعالیت می کنند”، اتهامات این فعال حقوق بشر است.او پس از گذراندن ۵ ماه از محکومیت ۶ ساله اش به دلیل وخامت وضعیت جسمی با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. او می گوید: من با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی برای مرخصی ۱۰ روزه آمدم، بعد گفتند از دادستانی برای برگشتن به زندان تماس می گیرند که تاکنون تماس نگرفته اند. پرونده دیگری هم در خرداد ماه به خاطر ملاقات با خانم اشتون بود که ۱۷ مرداد ماه آخرین دفاع ام را هم انجام دادم. مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرای اوین به پایان رسیده و هنوز دادگاهی برگزار نشده.

نرگس محمدی پس از دیدار با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا احضار و به اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام متهم شد.

سی ام مهرماه تعدادی از مردم تهران در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. اعتراض آنها به اسیدپاشی ها بر زنان اصفهانی بود. چند روز پس از این تجمع مهدیه گلرو، فعال مدنی بازداشت شد. نرگس محمدی هم که به اتفاق مهدیه گلرو و دیگر فعالان مدنی و فعالان زن در این تجمع حضور داشت در مصاحبه با “روز” از فشارها بر برخی از دیگر کسانی هم که در این تجمع حضور داشتند خبر داد و گفت که پس از حضور در این تجمع، سایت های افراطیون عکس او، مهدیه گلرو و دو فعال دیگر حقوق زنان را منتشر و با کشیدن کاریکاتورها و نوشتن مطالبی آنها را متهم به توهین به ارزش های امر به معروف و نهی از منکر کرده اند، تلفن هایی هم با شماره های پرایوت به آنها شده و در نهایت مهدیه گلرو بازداشت شده است.

او از برخورد نیروهای امنیتی و نظامی با معترضان به اسیدپاشی ها و وتجمعات مردمی در این زمینه انتقاد کرده و پرسیده بود : اسیدپاشی مخل مبانی اسلام است یا تجمع و اعتراض به اسیدپاشی ها که به جای دستگیری اسیدپاشان با تجمع کنندگان و معترضان برخورد می کنند.

نرگس محمدی روز پنج شنبه در دومین سالگرد جان باختن ستار بهشتی بر سر مزار او بر کشته شدن این وبلاگ نویس زیر شکنجه تاکید کرد و گفت:شکنجه گر ستار در حضور مادر ستار، وکیل او و قاضی اعتراف کرده است که ستار را زیر شکنجه کشتم. آنقدر زدم که ستار زیر دستان من رفت.این را باید در تاریخ نوشت. دردادگاهی که شکنجه گر اعتراف می کند آنقدر زدم که زیر دست من رفت آیا تاکنون پرونده ای با این صراحت برای اعمال جنابت دیده اید؟

این فعال مدنی سپس با انتقاد از نمایندگان مجلس که طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را در دستور خود قرار داده اند پرسیده بود: آیا واقعا منکری بالاتر از این است؟ یعنی چه دیندار باشید چه نباشید، چه مذهبی باشید چه نباشید، آیا منکری بالاتر از قتل یک انسان وجود دارد؟ این آمران به معروف در این دو سال چه کرده اند و چگونه است که نمایندگان مجلس طرح حامیان از آمران به معروف و ناهیان از منکررا علم کرده اند اما دو سال است مادر ستار بر این مزار می گرید و ستار ستار می گوید. چرا هیچ ناهی از منکری تاکنون صدایش نیامده؟ از کدام منکر می خواهید نهی کنید به کدام معروف می خواهید امر کنید ایا منکری به زشتی کشته شدن بی گناهی چون ستار بهشتی، هاله سحابی، هدی صابر، نداآقاسلطان، سهراب اعرابی و هزاران هزار، آیا منکری بالاتر از این را جامعه بشری تجربه کرده است؟ چرا نهی نمی کنید؟ چرا رسیدگی نمی کنید؟ کدام پرونده به سرانجام رسیده؟ مال ملت را با تاراج برده اند اختلاس های یکه گوش ها از شنیدن آن عاجزند آیا منکری بالاتر از غارت اموال ملت است؟ چطور نهی نمی کنید چرا هیچ کدام از این چرونده ها به سرانجام نرسیده؟ آیا فقط موی من زن ایرانی منکر است که همه بسیج شده اید؟

نرگس محمدی سپس گفته بود:حسین این روزها برای معروفی بزرگ قصد کربلا کرده. حسین آمر به معروفی است که علیه حکومت شورید. آن حکومت، حکومت ظالمانه است. حسین امر به معروف را علیه حکومت به کار گرفت نه علیه خانواده و ملت خود.