وضعیت امنیتی تهران در آستانه ۲۲ بهمن

نویسنده
نازنین کامدار

» صف آرایی حکومت و مردم

درحالی که تنها یک روز تا راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه باقی مانده است، نیروهای وابسته به نهاد های امنیتی و نظامی حامی دولت علاوه بر بازداشت گسترده روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و مدنی، قطع ارتباطات اینترنتی، ایجاد اخلال در شبکه پیام کوتاه، تهدید رهبران جنبش سبز به ترور… تحرکات خیابانی خود را نیز برای جلوگیری و سرکوب معترضان در روز راهپیمایی آغاز کرده اند.

به گزارش خبرنگاران “روز” در تهران، از بامداد روز گذشته کاروان خودروهای زره پوش مشکی رنگ وابسته به سپاه پاسداران به همراه خودروهای سواری مشکی “پلیس امنیت” در میادین اصلی تهران و خیابان های پرتردد در حال گشت زنی هستند و برخی از شهروندان را بازداشت می کنند.

بنا به گفته یک شاهد عینی در یکی از موارد، دختر جوانی که روسری سبزرنگی به سر داشت  توسط یکی از این کاروان های امنیتی بازداشت و با وجود اعتراض مردم به این اقدام نیروهای امنیتی به محل نا معلومی منتقل شد.

همچنین، نیروهای لباس شخصی وابسته به سپاه پاسداران نیز در خیابان های محل برگزاری راهپیمایی به صورت نامحسوس مستقر شده اند و در برخی موارد موبایل عابرین را ضبط  می کنند.

گزارش دیگری از تهران نیز از یورش نیروهای انتظامی به برخی محلات تهران و جمع آوری دیش های ماهواره حکایت دارد. در همین حال پایگاه های بسیج محلات نیز با پخش تراکت هایی در منازل شهروندان، نسبت به برخورد “فرزندان ولایت با منافقین و محاربین” هشدار داده اند. یکی از شهروندانی که تراکت هشدار بسیج را در محل سکونت خود دریافت کرده به “روز” گفت: “نیروهای بسیج در گروه های ۱۰ تا ۱۵ نفره و سوار بر موتور به در منازل می روند و این تراکت هارا به داخل خانه ها پرتاب می کنند”.

یک شاهد عینی دیگر نیز به “روز” گفت که عوامل بسیجی را دیده است که در برخی از معابر پرتردد شهر، مجله “ایمن”، مجله وابسته به نیروی انتظامی که عکس شهروندان را به عنوان “اغتشاش گر” منتشر کرده و خواستار شناسایی آنها شده است، بین عابران توزیع می کرده اند.

بنا به گزارشی دیگر، خیابان انقلاب که محل اصلی راهپیمایی ۲۲ بهمن است، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد و عوامل سپاه پاسداران پس از نصب بلندگوهای بسیار بزرگ در مسیر راهپیمایی، نیروهایی را برای مراقبت از آنها گماشته اند و از نزدیک شدن مردم و به ویژه جوانان به دکل های نصب بلندگوها جلوگیری می کنند.

در همین حال یک شاهد عینی به خبرنگار روز در تهران گفت که از صبح دیروز، اتوبوس های بسیاری را دیده است که در پارکینگ های فرودگاه مهرآباد مستقر شده اند و به نظر می رسد که کاربرد آنان انتقال راهپیمایان حکومتی در ساعات اولیه بامداد روز ۲۲ بهمن و پر کردن جایگاه اصلی سخنرانی، یعنی میدان آزادی است.

همچین از تهران گزارش می رسد که وزارت ارشاد نیز  با ارسال نامه ای “محرمانه” به مسئولان روزنامه هاهشدار داده است که از “انتخاب تیترهای تحریک کننده” در شماره های امروز خود پرهیز کنند، در غیر اینصورت با آنان برخورد خواهد شد.

روزگذشته خبر دیگری نیز مبنی بر اعمال محدودیت های شدید برای خبرنگاران خارجی دعوت شده برای پوشش خبری راهپیمایی ۲۲ بهمن، منتشر شد. بر اساس این خبر خبرنگاران خارجی تنها حق تهیه فیلم و گزارش از بخش های تعیین شده و رسمی راهپیمایی را دارند. محدودیت دیگر خبرنگاران، نداشتن مجوز گفت و گو با فعالان سیاسی معترض و حتی شهروندان عادی است.

این در حالیست که شب گذشته، محافل امنیتی وابسته به دولت، محمد رضا تاجیک، مشاور زندانی میرحسین موسوی و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری در زمان محمد خاتمی را برای “اعتراف به شکست جنبش سبز” به تلویزیون آوردند.

گفته می شود پروژه اعتراف گیری از محمدرضا تاجیک با هدف ایجاد وحشت و ناامیدی در بین هواداران جنبش سبز در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه طراحی شده است.

در مقابل اما، خبرها از تحرکات گسترده مردم برای شرکت در راهپیمایی  روز ۲۲ بهمن حکایت دارد.

بنا به گزارش ها از تهران، طی شب و روز گذشته و با وجود محدودیت های امنیتی شدید، بسیاری از جوانان تهرانی در معابر عمومی از مردم و رهگذران برای شرکت در راهپیمایی دعوت کرده اند.

بنا به گفته یک شاهد عینی، در یکی از خیابان های پر تردد تهران و در اوج ترافیک عصرگاهی، برخی از جوانان اسکیت سوار، سی دی ها و نماد های سبز را بین خودروهای متوقف در ترافیک پخش کردند و  از مردم خواستند در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن ماه شرکت کنند.برخی از شهروندان نیز اظهار نظرها و بیانیه های رهبران معترضان را به صورت اعلامیه تکثیر و در برخی از محلات و معابر عمومی توزیع کرده اند.